Hajdu Szabolcsékat szerették a legjobban Miskolcon

2016.09.17. 21:10

Szombaton este ünnepélyes díjkiosztóval ért véget a Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. A közönségdíjat Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című filmje kapta, a Pressburger Imréről elnevezett fődíjat A semmiből (From Nowhere) című filmjéért Matthew Newton amerikai rendező nyerte, a fesztivál nagydíját pedig a dán Martin Zandliet A homok alatt (Land of Mine) című alkotásának ítélte a zsűri. Az életműdíjat a 90 éves Makk Károly vehette át.

A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál tíz napján magyar és nemzetközi premierek, izgalmas szakmai programok követték egymást, neves hazai és külföldi alkotók kísérték el filmjeiket Miskolcra, szinte minden vetítés telt ház előtt zajlott. Már a fesztivál első napját hatalmas érdeklődés kísérte, a megnyitón a díszvendég, Juliette Binoche Oscar-díjas színésznő átvette a frissen alapított Európa-díjat.

Hajdu Szabolcs (jobb szélen) és az Ernelláék Farkasékkal stábja a miskolci premierenFotó: Déri Miklós

Hatalmas siker volt Hajdu Szabolcs új filmjének, az Ernelláék Farkaséknál-nak a vetítése, ami a Karlovy Varyban fődíjat nyert film magyarországi premierje is volt egyben. A rendező kiemelte, hogy bármennyire is valósnak tűnik a lakásukban játszódó film, a történet maga fikció, amely saját és barátai életéből ellesett helyzeteket, problémákat örökít meg. A Jameson CineFest 13 éves történetében az Ernelláék Farkaséknál kapta a legnagyobb tapsvihart, a közönségdíjat is ez a film nyerte el.

A 13. Jameson CineFest többi díjazottja és részletek a zsűrik értékeléséből:

Pressburger Imre-díj

A semmiből (From Nowhere)

A semmibőlForrás: CineFest

„Fiatal felnőttek Bronxban, akik papírok nélkül nőnek fel, és így próbálják megtalálni helyüket az »amerikai álomban«. A film rendkívüli érzékenységgel meséli el a történetet, a színészi játék és a rendezői munka pedig csodás.”

Zukor Adolf-díj

A homok alatt (Land of Mine)

A homok alattForrás: CineFest

„Egy eddig rejtve maradt történet a második világháború utáni Dániából, melyben az elnyomott elnyomóvá válik. A filmben játszó ifjú színészek nagyszerű játéka és a történetszövés teszik igazán szép alkotássá a művet. Erős film, amely arra készteti a nézőt, hogy gondolkodjon el: mit jelent az emberség.”

Legjobb kisjátékfilm

Tarts ki! (Hold On)

„Az emberi lélek minimalista, mégis átütő erejű képi ábrázolásának, a nézőben egyszerre az empátiát és a feszültséget megteremtő művészi kifejezésnek, a karakteres színészi alakításnak, az emberi és művészi értékek melletti kitartás fontosságát mind emberileg, mind művészileg magas színvonalon történő bemutatásának elismeréseként.”

Dargay Attila-díj

Szemet szemért (Eye for an Eye)

„A gyilkos szemével történő gyilkosság bemutatásának drasztikus, mégis letisztult dokumentumszerű megrajzolásával megteremtett filmalkotásban az ember által kioltott ember kicsurgó vérében történő erkölcsi megtisztulás megvalósítását, az animáció realista jellegű, mégis kifinomult képzőművészeti igényű alkalmazását honorálta a zsűri a díjjal.”

CineNewWave díj

Mindig csak (Deliver Us)

„A Magyarországon máig fel nem dolgozott, kellő mélységében ki nem beszélt, a szovjet érdekszférához tartozó kelet-közép-európai országokat egyaránt lelkileg megnyomorító múlt magas színvonalú művészi ábrázolásért, a remek színészi alakításért, a filmes eszközök szuggesztív alkalmazásáért.”

CineNewWave kategória különdíja, a legszebb képi világért járó díj

Balkon (Balcony)

Egy kocka a Balkon című filmbőlForrás: Metropolitan

 

„Az emberi élet fáradhatatlanul manipulatív hétköznapjaiból a kivezető utat kereső ember, az egymásrautaltságban az egymásra tekintéssel megteremtett emberi méltóság bemutatásának, a részletgazdag magas művészi igényű animáció alkalmazásának elismerésért.”

Art Mozik Nemzetközi Szövetsége zsűrijének díja

Utazás apánkkal (That Trip We Took With Dad)

Utazás apánkkalForrás: CineFest

„Az összes film közül, a zsűri az Utazás Apánkkal című alkotás történetét találta a legeredetibbnek, de a vizuális világa és drámaisága is megfogta a zsűritagokat. Különösen azzal emelkedett ki a többi film közül, hogy egy, a mai közönséghez kulturálisan és történelmileg is közel álló témát dolgoz fel.”

FIPRESCI (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége) zsűri díja

A homok alatt (Land of Mine)

„Első pillantásra egy klasszikus második világháborús mozi, pedig sokkal több annál. Kezdjük rögtön azzal, hogy a történet a háború vége után játszódik, és az európai történelem egy kevéssé ismert eseményére koncentrál. Bátran vállalja, hogy megmutatja a nézőnek, nem minden német katona volt rossz, sokan inkább a kor áldozatainak tekinthetőek.”

A Nemzetközi Ökumenikus Zsűri díja

A homok alatt (Land of Mine)

„Az alkotás megmutatja a háború elembertelenítő természetét, a történet ugyanakkor a megbékélésről és az igazságosságról is szól. Korunkra is ösztönzőleg hathat, ahogyan a filmben a gyűlöletből könyörület lesz.”

Életműdíj

Makk Károly

A magyar film egyik legjelentősebb alakja, hosszú pályafutása szinte csak szuperlatívuszokban írható le: ő készítette - első filmesként - az egyik legjobb magyar vígjátékot, a Liliomfit és minden idők legjobb magyar filmjei közül néhányat.

Makk Károly mesterkurzust is tartott MiskolconFotó: Déri Miklós

Elég a Ház a sziklák alatt, a Megszállottak, az Elveszett Paradicsom, a Szerelem, az Egy erkölcsös éjszaka vagy az Egymásra nézve képkockáira gondolni, máris sorsok és történetek tucatjai elevenednek meg, a magyar múlt és jelen, az igazi, személyesen megélt történelem eseményei, amelyeket olyan magyar színészek tettek felejthetetlenné, mint Darvas Iván, Krencsey Marianne, Törőcsik Mari, Pálos György, Psota Irén, Bessenyei Ferenc, Makay Margit vagy Cserhalmi György.