A gyónást szex és őrület követi

Az ember, aki Csütörtök volt
Vágólapra másolva!
A misztikus thriller eddig szinte teljesen hiányzott a magyar filmes palettáról, az utóbbi évekből mindössze a Géniusz, az alkimista című minisorozatot lehet beszuszakolni ebbe a kategóriába. Most viszont álmodott egy nagyot Juszt Balázs, és első, nagyrészt Magyarországon forgatott nagyjátékfilmjében egy titokzatos, anarchista összeesküvés nyomába ered, amely a Vatikánt akarja megsemmisíteni. Lesz itt minden, mint a búcsúban: paráználkodásra csábító apácák, nácik, hitehagyott, rémálmok által gyötört pap, és persze ismerős budapesti helyszínek.
Vágólapra másolva!

Szokatlanul erős lesz a magyar jelenlét a június 15-én kezdődő edinburgh-i filmfesztiválon. Skócia fővárosában tartják A fehér király világpremierjét, vetítik a hazánkban forgatott The Childhood of a Leader-t, és Juszt Balázs első nagyjátékfilmje, Az ember, aki Csütörtök volt is meghívást kapott a fesztivál hivatalos programjába. A közönség először a június 21-i bemutatón láthatja először a részben Magyarországon forgatott misztikus thrillert.

A premierhez időzítve egy remek plakátot adtak ki a filmhez, ami hozza az ördögi hangulatot, a festményeffekt használatával sikeresen megidézi A Da Vinci-kód-ot, és ötletesen helyezi el a három főszereplőt egy okkult témájú ponyvaregény borítójára hajazó kompozícióban. Mindezt dicséretnek szántam, mivel az előzetes is egy direkt túlpörgetett, B-kategóriás thrillernek adja el Az ember, aki Csütörtök volt-ot, amiben vannak nácik és kéjelgő apácák, illetve feldereng egy titkos, anarchista összeesküvés.

Moziplakát Az ember, aki Csütörtök volt című filmhez Forrás: Picturesque Films

Egy csinos, fekete parókás lány gyónás közben hergeli azzal a papot, hogy Isten általában nagy és hegyes eszközökkel szeret beléhatolni, aztán a nagyokat sóhajtó férfinak szegezi a kérdést: „Isten eszközének tartod magad?” A papot testi vágyai mellett bizarr rémálmok is gyötrik, amelyekben 1942-et írnak, és világháborús harcok közepén találja magát.

Juszt Balázs rendező az UCLA produceri képzésén végzett, Szabó István rendezőasszisztenseként is dolgozott, saját elmondása szerintvalahol a Harcosok klubja és Az ördög ügyvédje közt helyezkedik el” az első nagyjátékfilmje.

Egy kocka a The Man Who Was Thursday című filmből Forrás: Ritter Doron/Ritter Doron

Az anarchista szervezetbe beépülő hitehagyott papot a Borgiák-ból ismert Francois Arnaud alakítja. A női főszerepet játszó román Ana Ularu szintén a Borgiák-ból lehet ismerős, de a nálunk forgatott, bemutatás előtt álló Infernó-ban is szerepel.

A film érdekessége, hogy Róma mellett a legtöbb jelenetet Budapesten vették fel, de egy fillérnyi állami pénz sincs benne. Többek között forgattak a bezárt Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet épületében, a Gellért-fürdőben és a Budai Várban.

Fancsikai Péter, Emanuela Postacchini, Federico Galavis, Ana Ularu, Theo Alexander és Francois Arnaud Az ember, aki Csütörtök volt című filmben Forrás: Ritter Doron/Ritter Doron

A mellékszerepekben felvonul a magyar színésztársadalom színe-java: Árpa Attila karakterét Gelato Ragazzónak hívják, Kolovratnik Krisztián orosz bűnöző, Hujber Ferenc náci huligán lesz, az Egri csillagok Bornemissza Gergelye, Kovács István ezúttal a pápát játssza el.

Az ember, aki Csütörtök volt alapötlete G. K. Chesterton azonos című regényéből származik, a film nem egészen kétmillió dollárba került, állami támogatás nélkül készült el. Egyelőre csak az edinburghi világpremier időpontját hirdették meg, arról, hogy mikor láthatja először a magyarországi közönség, nincsen információnk.