Halálra gázolták Theo Angelopulosz görög filmrendezőt

Vágólapra másolva!
Theo Angelopuloszt kedden ütötte el egy szabadnapos rendőr Athénban. Súlyos koponyasérülést szenvedett, az életét nem tudták megmenteni.
Vágólapra másolva!

Közlekedési baleset következtében életét vesztette Theo Angelopulosz, a görög filmművészet világhírű mestere - közölte a görög rendőrség. A 76 éves filmrendezőt kedden délután elütötte egy motoros Athén kikötőjének közelében, amikor át akart menni az úttesten. Súlyos koponya- és agysérüléseket szenvedett, több csontja eltört, és állapotát tovább súlyosbította a belső vérzés. A kórházban négy órán át küzdöttek az életéért, de végül kedden este belehalt sérüléseibe.

Forrás: [origo]
Theo Angelopulosz

Negyvenöt percig kellett várni, mire a mentő kiérkezett a baleset helyszínére. A rendezővel dolgozó forgatócsoport tagjainak személyesen az egészségügyi minisztert kellett felhívniuk és megkérniük, hogy azonnal küldjön orvosokat a helyszínre, és vigyék kórházba Angelopuloszt. Szemtanúk elmondása szerint Angelopulosz súlyos sokkot kapott az ütközéstől, de nem veszítette el az eszméletét. Válságos állapotban szállították kórházba, és miközben az életéért küzdöttek, többször is megállt a szíve. A motor vezetője egy rendőr volt, de nem volt szolgálatban. A balesetben ő is megsérült, és kórházba szállították.

Forrás: [origo]
Odüsszeusz tekintete

Az 1935-ös athéni születésű rendező először jogot hallgatott, majd csak ezután tanult filmművészetet Párizsban. Miután visszatért Görögországba egy ideig egy baloldali újságnál dolgozott filmkritikusként, majd a hatvanas évek végén kezdett filmeket rendezni. Lassú, álomszerű filmeket készített, kedvelt témái közé tartozott a háború, a száműzetés, a bevándorlás és a politikai megosztottság. Tizenhárom egész estés filmjének hosszú, párbeszéd nélküli jeleneteivel és rideg tájábrázolásával Angelopulosz örökre beírta magát a filmművészet legnagyobbjai közé. A magyar művészmozikban is sikerrel vetített, Harvey Keitel főszereplésével készült 1995-ös filmjéről így írt Bori Erzsébet a Filmvilágban: "Az Odüsszeusz tekintete nagyon szép film. És nem a Dél festői tarkaságától, fotogén külsőitől az. Angelopulosz filmjeiben sosem a nyugati fogyasztásra előcsócsált, prospektusból kivágott Görögországot látni, hanem a belső Balkánt, Dél-Európa északi tájait. A világ csúnya. Minél erősebben vetette meg valahol lábát az ember, ott annál csúnyább lett minden. De ez az egyetemes csúfság nem egyöntetű, más a nyugati, és megint más, nekünk bántóan ismerős a balkán. Theo Angelopulosz gyönyörű filmeket forgat erről a csúnyaságról."

Munkáit számos európai filmfesztiválon elismerték. A Táj a ködben című filmje 1988-ban Ezüst Oroszlánt (a legjobb filmrendezőnek járó elismerés) nyert Velencében, Az örökkévalóság meg egy nap című alkotása tíz évvel később megkapta az Arany Pálmát a cannes-i filmfesztiválon.

Negyedórás tisztelgés Theo Angelopulosz művészete előtt

Nemrégiben kezdte meg a The Other Sea című legújabb filmjének forgatását, amellyel a görög válságra és a rivális politikai pártok együttműködésének szükségességére szerette volna felhívni a figyelmet. Ez a film A könnyező mező-vel elkezdett, majd a The Dust Of Time-mal folytatott trilógia befejező darabja lett volna. "Európa egy álom volt, amely nagyon gyorsan összeomlott" - mondta Angelopulosz még tavaly júniusban.

Olvasnivaló: Odüsszeusz újra tengerre száll - a Filmvilág 1993-as interjúja Theo Angelopulosszal
Olvasnivaló: A Zorbátlanított Hellász - Molnár Gál Péter jegyzete Angelopuloszról