Közeleg a 3D halála

2013.08.01. 17:27

Két éve számoltunk be arról, hogy a 3D-s csoda nem sokáig tartott Amerikában: a közönség a kezdeti fellángolás (Avatar, Alice Csodaországban) után hamar elkezdett kiábrándulni a formátumból. A 3D-ben is bemutatott filmek bevételének kezdetben akár 70%-a is a 3D-s vetítésekből származott, de ez az arány folyamatosan csökken: 2011-ben még amiatt aggódtak a hollywoodi stúdiók, hogy a bevételeknek már csak 40-50%-át adja a 3D, manapság viszont már jónak számít, ha egy 3D-s film megugorja ezt a szintet.

TurbóForrás: InterCom

A The Wrap friss cikke arról számol be, hogy idén nyáron minden eddiginél erőteljesebb a visszaesés: a Szörny egyetem bevételének 31%-át termelték ki a 3D-s vetítések, a Turbó című, összességében is gyengén teljesítő animációs film eddig elért amerikai bevételének (60 millió dollár) mindössze 25%-a származott a 3D-s vetítésekből, a Hugh Jackman-féle Farkas esetében pedig ez az arány 30%-os volt. Az animációs filmeknél ez kevésbé meglepő, mert a kisgyerekek közül sokan nem szeretik a 3D-s szemüveget, illetve az is előfordul, hogy ijesztőnek találják a 3D-t, ezért a szülők inkább 2D-s vetítésre viszik őket, a Farkas esete már furcsább, mert az ilyen látványos, magas színvonalon kivitelezett popcornfilmek esetében a nézők eddig inkább voltak hajlandók pluszpénzt (2-3 dollárt) áldozni a 3D-re.

FarkasForrás: InterCom

Amerikai forgalmazási szakértők már évekkel ezelőtt is azt mondták, hogy nem érdemes 3D-ben piacra dobni a kisgyerekeknek szánt, illetve a kevésbé színvonalas kivitelezésű filmeket, mert ezeknél a nézők általában a 2D-re szavaznak, hanem az igazán nagy blockbusternek szánt alkotásokra érdemes tartogatni a formátumot. Az olyan filmek alacsony 3D-s bevétele mint a Farkas vagy a Z világháború (34%) azonban azt mutatja, hogy már ez sem igaz.

Idén nyáron igazából egyetlen kivétel akadt: az USA-ban amúgy alulteljesítő Tűzgyűrű, melynek esetében a bevétel 52%-át adták a 3D-s vetítések. Érthető, hogy egy látványra épülő, a pazar vizualitásáról ismert Guillermo Del Toro által rendezett filmnél inkább voltak hajlandók áldozni a 3D-re a nézők, de ez is azt mutatja, hogy erre már csak egészen különleges esetben kaphatók.

Z világháborúForrás: UIP

Bár az USA-ban egyre kevésbé jó üzlet a 3D, azért még nem kell temetni a formátumot, más országokban ugyanis töretlen a népszerűsége. A cikk megemlíti, hogy Oroszországban és Kínában például - két óriási piac - még mindig a bevételek 80-90%-át termelik a 3D-s vetítések. Úgy tűnik, a 3D iránti lelkesedés Magyarországon is változatlan, vagy csak kissé hagyott alább: két éve úgy nyilatkoztak a forgalmazók, hogy 3D-s filmjeiknél a bevétel 70-80%-a származik a 3D-ből, most az egyik forgalmazó ugyan csak 60%-os átlagot mondott, ugyanakkor például a Z világháború bevételének 78%-a a térhatású vetítésekből jött, és animációs film létére a Gru 2 sem teljesített rosszul 67%-kal.