Így éljen meg a minimálbérből

Minimál
Vágólapra másolva!
A verseny célja minél kevesebb napi költéssel túlélni; spórolni lehet villanyszámlán, kutyakaján, vagy ha van a környéken pogácsás kiállítás-megnyitó, akár az ebéden is. Persze ha büntet az adóellenőr, vagy kirúgnak az állásodból, hátrányba kerülsz. Szirmai Márton Minimál című rövidfilmje nem csak formai bravúr. 
Vágólapra másolva!

Az eleinte kiváló "kreatív dokumentumfilmekkel", azaz a dokumentumfilmet játékfilmes elemekkel kiegészítő alkotásokkal jelentkező, utóbb emberi és társadalmi problémaérzékenységükkel az átlagból kimagasló kisjátékfilmeket (Szalontüdő, Legenda) forgató Szirmai Márton két eddigi korszaka legjobb elemeit vegyítve nyerte el a 4. Rákospalotai Rövidfilmszemle közönségdíját. A Minimál egy remek ötletet egészen sajátos és újszerű formában, hibátlanul megvalósítású bravúr: a szépelgés vagy a giccs elkerülésével, egyetlen politikáról ejtett szó nélkül, a képi és tartalmi didaxis teljes mellőzésével rajzol fel nagyon pontosan érthető, olykor megrázóan szép, vérfagyasztóan kíméletlen társadalmi-politikai helyzetábrát.

A Minimál egy sajátos, valóságshowba ágyazott verseny döntőjének összefoglalója (a forma önmagában is elmegy szerethetően visszafogott médiakritikának): hogyan tud megélni egy nyugdíjas, egy fiatal munkanélküli, egy egyetemi oktató és egy középkorú boltos minimális jövedelméből? Aki a legkevesebbet költi, az nyer - csakhogy ott leselkedik minden sarkon a lakáshitel, az adóellenőrzés vagy egy tönkrement autóakkumulátor.

Szirmai kisfilmje a tökéletes megkomponáltságtól olyan hatásos, élvezetes és húsbavágó. Egyfelől úgy beszél a mai magyar társadalomban egyre feltűnőbb elszegényedésről, kilátástalanságról, hogy egyetlen hangzatos hívószó sem hangzik el a filmben: a külföldi munkavállalás lehetősége mindössze egy felvillanó plakáton köszön be, az egyetemi kirúgások és hallgatói tiltakozások egyetlen snitten tűnnek fel, rezsidémonról szó sem esik - a Minimál jól tudja, hogy a szegénység pártfüggetlen, és a társadalmi szolidaritást nem lehet aktuálpolitikai alapon vállalni vagy elutasítani.

Minimál Forrás: Csokonai Művelődési Központ

Másfelől a harsány, tévéműsoros, nagyon szórakoztatóan és jó humorral megírt narráció és a nagyon is komor téma között szikrázó feszültség végig remekül működteti a kisfilmet: ahogyan a narrátor megfeddi az egyetemi tanárt, amiért az a saját pénzéből vett krétát és papírt, vagy ahogyan szurkol Joli néninek, hogy álljon ellen a piacon a farhát csábításának, az olyan keserű nevetést idéz elő, hogy annál jobb sem kell.

Akinek meg nem jut legalábbis az eszébe, hogy elbőgje magát, miközben a nénike a kutyakaján spórolva a narrátor lelkesedő örömujjongásától kísérve beadja egyetlen társát a menhelyre, annak egyszerűen nincs szíve. Hogy a melodrámát biztosan elkerülje, a rendező egyszer-egyszer az abszurdig túlozza el a sztorit: a boltos nő például, hogy kompenzálja az autószerelő költségeit, a veséjét adja el.

Minimál Forrás: Csokonai Művelődési Központ

Szirmainak igen nagy tehetsége van ahhoz, hogy a lehető legapróbb utalásokkal a lehető legpontosabban fejezzen ki teljes gondolatmeneteket - csak egy példa: a verseny díjkiosztóján a narrátor megemlíti, hogy a mélyszegények és az alsó osztály után "idén először a középosztály is részt vesz a versenyben”; ennél pontosabban egy filmes akárhány kronologikus statisztika felolvasásával sem fogalmazhatna. De valójában minden képkocka egy-egy hasonló utalás; minden jelenetben ott van egy fejezetnyi sors vagy társadalomkritika.

Nem tudom, hány éve készült utoljára több százmilliós állami támogatásból olyan magyar nagyjátékfilm, ami annyit el tudott volna mondani a mai magyar valóságról, mint Szirmai Márton tizenkét perces rövidfilmje.