Ámuldozzon az elmúlt 75 év leglátványosabb trükkjein!

Mátrix
Vágólapra másolva!
Ben Hur, 2001: Űrodüsszeia, Jurassic Park vagy Gravitáció? Önt melyik film vizuális trükkjei nyűgözték le a legjobban? Nem baj, ha nem tud rögtön válaszolni, itt van egy csodás video, amely végigveszi az Oscar legjobb vizuális trükkök elnevezésű kategóriájának győzteseit. A végén azon is elgondolkozhat, kinek kellene a díjat idén nyernie.
Vágólapra másolva!

A Burger Fiction nevű Youtube-felhasználó szenzációs videója segítségével végigkövethetjük a vizuális trükkök fejlődését a légi csaták rekonstruálásától a történelmi eposzok lélegzetelállító tömegjelenetein át a mai sci-fik űrfelvételeiig. Megnézhetjük, hogy az egyes években melyik film kapta a legjobb vizuális trükkökét járó Oscart, és ezzel párhuzamosan a forradalmi újításokat, mint például a CGI felbukkanását is nyomon követhetjük.

Képkocka a Jurassic Park című filmből Forrás: UIP-Duna Film

Az első, mai szemnek is tetszetős nyertes az 1940-ben díjazott A bagdadi tolvaj volt. Az ötvenes éveket a sci-fik és a történelmi eposzok uralták a festett háttérképeikkel, nagyszabású díszleteikkel. Az 1959-es Ben Hur harci szekeres jelenetétől alighanem még most mindenkinek leesik az álla.

A hatvanas évek a háborús filmek dominanciájával kezdődött, majd a Kleopátra még utoljára megpróbálta visszahozni a történelmi eposzok dicsőségét. Sikertelenül, mert utána már olyan, teljesen más stílusú filmeket díjaztak, mint a vízalatti jeleneteket tartalmazó Tűzgolyó című James Bond-filmet, vagy a mára teljesen elfeledett, eredeti Doctor Dolittle-t. Nem mindegyik nyertes állta ki az idő próbáját.

A hatvanas években a 2001: Űrodüsszeia legalább egy évtizeddel megelőzte a korát, az 1977-es Star Wars-ról vagy az 1979-es Nyolcadik utas: a Halál-ról mondható el, hogy ugyanannyira emlékezetes és időt álló űrbéli világot teremtett. Hozzájuk képest a ’76-os Logan futása trükkjei nagyon hamar elavulttá váltak.

A hetvenes évek első felét a katasztrófafilmek, a nyolcvanas évek első felét pedig Spielberg, illetve Lucas kasszasikerei uralták. A Star Wars-, az Indiana Jones-filmek vagy a Bolygó neve: Halál megmutatták, hogy mennyire csodálatos tud lenni az, ha az elképzelt dolgokat valójában is megépítik - életnagyságban, vagy legalábbis makettben.

Képkocka a Terminátor 2 című filmből Forrás: InterCom

A nyolcvanas évek második felében James Cameron vette át a gyeplőt, és vele a számítógépes grafika egyre nagyobb teret kapott a filmekben, az igazi forradalmat azonban a Jurassic Park hozta el, Spielberg dinóit látva először gondolhatta azt a néző, hogy a CGI előbb-utóbb bárminek az előállítására alkalmas lesz.

A CGI terén a Mátrix hozta el a következő nagy ugrást, alighanem a legtöbb olvasó hozzám hasonlóan földbe gyökerezett lábakkal bámult, amikor először látta a golyókat megállító Neót. A Gyűrűk Ura-trilógia mindhárom részét díjazták a kétezres évek elején. Számos dolgot kiemelhetünk belőle: Gollam élethű ábrázolását a motion capture nevű technika segítségével, a számítógépes grafika és az Új-Zélandon felépített díszletek ízléses keverését.

Az utóbbi években előszeretettel díjaztak sci-fiket a legjobb vizuális trükkök kategóriájában: az Avatar, az Eredet, a Gravitáció és a Csillagok között is győzedelmeskedtek, és ha idén az Ex Machina vagy a Mentőexpedíció nyer, tovább folytatódhat ez a tendencia.

Képkocka a Mad Max - A harag útja című filmből Forrás: InterCom

A Star Wars: Az ébredő Erő-t és A visszatérő-t jelölték még ebben a kategóriában, de számomra az új Mad Max-film jelentette a csúcsot tavaly a vizuális trükkök terén. Kivonultak a namíbiai sivatagba, tényleg felépítették azokaz a gépjárműmonstrumokat, és nem hagytak mindent a számítógépes grafikára. A Mad Max: A harag útja lenyűgöző módon példázza, hogy régi, kipróbált trükkök és a legmodernebb technika vígan elfér egymás mellett.