hirdetés

[origo] filmklub

Megérkezett Hajdu Szabolcs Délibáb című hortobágyi westernjéhez a magyar nyelvű előzetes, amely először nálunk tekinthető meg, csakúgy, mint a filmhez készült, remekbeszabott, kék színben úszó, elegáns plakát is. A Délibábot jól fogadták két hete Torontóban, nálunk novembertől vetítik a mozik. Hajdu Szabolcs eközben fortyog, mert öt évig packázott vele az épp aktuális hivatal, ezért úgy döntött, nem csinál több filmet Magyarországon, inkább külföldön dolgozik tovább.

 

Brad Pitt és Angelina Jolie aztán igazán megtehetné, hogy akár egy évig szüneteltetik a színészkedést, és körbeutazzák a világot, de ők inkább munkával töltik a mézesheteiket. Máltán forgatják a By the Sea (A tengernél) című párkapcsolati drámát, amelynek nemcsak az egyik főszereplője Jolie, de ő írta és rendezi is a filmet. A By the Sea egy elhidegült házaspár kapcsolatát boncolgatja, akiknek az élete fordulóponthoz érkezik, amikor egy francia tengerparti városban új, számukra vonzó emberekkel ismerkednek össze. Ők aztán tudják, hogyan kell egy nászutat izgalmassá tenni. Ez lesz az első közös filmjük a 2005-ös Mr. és Mrs. Smith óta.

A forgatás szeptember 8-án kezdődött, és az eddig nagy titokban tartott filmből az Entertainment Weekly közölt először képeket - egyik fotón sem néz ki úgy Jolie és Pitt, mint akik örülnek, hogy egymás mellett lehetnek. A színésznő egy hotelszobai ágy szélén ülve, durván kihúzott szemekkel néz bágyadtan, elmerengve maga elé, a férje csak elmosódottan látszik, ahogy fekszik az ágyon, de ő is nagy valószínűséggel kényelmetlen gondolatokkal viaskodik.

Angelina Jolie és Brad Pitt

Forrás: AFP

Jolie egy visszavonult táncost, Pitt pedig egy amerikai írót alakít a filmben, akik együtt utazgatnak Franciaországban. A második képen egy tükörben nézi magát Pitt, miközben a felesége még az ágyban van. Mintha csak Edward Hopper festményeinek feldolgozását látnánk az állandóan úton lévő, magába temetkező, modern emberről. A By the Sea egy súlyos, nyomasztó, a másikat kívülről-belülről jól ismerő, a másiktól sok-sok év után elidegenedő házaspár drámájának ígérkezik.

A harmadik képen láthatunk egyedül egy halvány mosolyt, amelyen Pitt egy helyi férfival beszélget. Az őket ért új benyomások miatt minden bizonnyal a házasságukat, és a saját életüket is másképpen kezdik majd értékelni. A színész bajszot és barkót visel a képen, nem véletlenül, hiszen a film a hetvenes években játszódik.

A By the Sea-ben több francia színész is szerepel: Niels Arestrup (A próféta) alakítja a harmadik képen látható öregurat, Melanie Laurent (Becstelen brigantyk) is feltehetőleg a kisváros egyik lakójaként tűnik majd fel, Richard Bohringer (A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője) pedig a hotel tulajdonosát játssza. A vér és méz földjén és a nálunk jövő januárban debütáló Rendíthetetlen című háborús dráma után harmadszorra rendez filmet Jolie, amelyet A nagy füzet operatőre, A fehér szalag-ért Oscar-díjra jelölt Christian Berger fényképez. A By the Sea november közepéig forog, a bemutató valószínűleg jövő ősszel lesz.

A nyáron kiadott teaserek után megérkezett az első hosszú előzetes Az éhezők viadala: A kiválasztott első részéhez. Nincs többé harc a túlélésért egy gyilkolásra berendezett, óriási amfiteátrumban, itt már konkrétan Snow elnök (Donald Sutherland) elnyomó rendszerének a megdöntéséért küzdenek a lázadók, akiknek a legfőbb fegyverük Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence). A lány azonban továbbra sem szeret meghunyászkodó szimbólumként viselkedni, bárki oldalán is harcoljon, ő minden erejével azon van, hogy kiszabadítsa Peetát (Josh Hutcherson) a Kapitólumból.

A helyzetet bonyolítja, hogy Peeta a központi hatalom szócsöveként mindenkit a fegyverek lerakására szólít fel. Nem tudni mi történt vele, nehezen hisszük el, hogy átállt Snow oldalára, talán kimosták az agyát vagy egy mesteri színjátékot űz. A képek arra engednek következtetni, hogy szabályos háború tör ki Panemben: fegyverarzenál egy raktárban, menetelő emberek, egy város égő romjai közt rohannak Katnissék, és a drámai zene is végig azt sulykolja belénk, hogy minden eddiginél nagyobb a tét.

Vannak persze dolgok, amik nem változnak: Katnissnek továbbra is az íj a választott fegyvere, csak most már nem őzre vadászik vele, hanem valami sokkal veszélyesebbre. Aki esetleg nem ismerné a sorozatot, azoknak mondjuk, hogy a Harry Potter- és az Alkonyat-filmek példáját követve, ezúttal is elfelezték az adaptált regényt, és két részre bontva mesélik el a történet grandiózus lezárását. Az éhezők viadala: A kiválasztott - 1. rész november 20-án érkezik a magyar mozikba.

A múlt héten mutatkozott be a közönségnek Zomborácz Virág Utóélet című filmje, amely Wes Anderson sajátos világképét keverte össze a vidéki magyar miliővel. Kérdéses volt viszont, hogy erre a magyar filmben szokatlannak számító hangvételre mennyire lesznek vevők a nézők.

A filmet 19 moziban vetítették, és 3949-en nézték meg. Hogy ez most sok vagy kevés, azt leginkább úgy tudjuk eldönteni, ha az Utóélet számait összehasonlítjuk a szintén fekete komédiaként jellemezhető, Zomborácz filmjénél ugyanakkor sokkal véresebb Isteni műszak szereplésével. Az utóbbira 4995-en ültek be az első hétvégéjén, úgy, hogy 33 moziban vetítették. Ennek tükrében az Utóélet nyitása korrektnek mondható.

Utóélet

Forrás: Vertigo Média

A két film szereplésének legnagyobb tanulsága talán az, hogy ezeknek az egyedi hangvételű, szerzői kézjegyeket is magukon viselő magyar vígjátékoknak van egy állandó közönsége, akik simán vannak annyian, hogy érdemes legyen nekik filmet csinálni. Viszont reklámozhatják, amennyit csak akarják ezeket a komédiákat a forgalmazók, a fősodorbeli vígjátékok számait nem tudják megközelíteni.

Jött tehát az Utóélet, nagy hullámokat nem kavart, és egy régi igazság bizonyosodott be újból a hazai mozikban: a magyarok szeretik a vígjátékot, csak az legyen amerikai, és ne egyénieskedjen. A Kamuzsaruk 27 ezer nézőt szedett össze 37 moziból a nyitó hétvégéjén, és ezzel a legnézettebb film lett az országban. Az embereket nem zavarta, hogy ez csak egy elkésett és fantáziátlan felmelegítése a nyolcvanas és kilencvenes évek népszerű zsaruvígjátékainak. Sőt, az sem tudta meggátolni Kamuzsaruk első helyezését, hogy az ugyanebben a műfajban klasszisokkal jobb 22 Jump Street - A túlkoros osztag is megy még a mozikban.

Kamuzsaruk

Forrás: InterCom

A másik amerikai premierfilm, Az emlékek őre 14 ezres nyitása csalódás (főleg ha hozzávesszük, hogy 50 moziban vetítik), hiszen ez a disztópikus sci-fi Az éhezők viadala nagyszámú nézőközönségét célozta meg. A harmadik helyre csúszott vissza a The Expendables harmadik része, de még mindig egész sokan, majdnem 14 ezren voltak kíváncsiak Stallonéra és a többiekre. A galaxis őrzői is megragadt az élbolyban, nemcsak a nemzetközi forgalmazásban, de nálunk is az év egyik legnagyobb sikerének számít.

A Térkép a csillagokhoz című hollywoodi szatírára 22 moziban 1302-en váltottak jegyet, a lengyel Ida című film nézettségéről nem érkeztek adatok.

A tízes magyarországi nézettségi toplista (zárójelben a hétvégi országos nézettség és az eddigi össznézettség):

1. Kamuzsaruk (27 354 / 27 354)
2. Az emlékek őre (13 903 / 16 662)
3. The Expendables - A feláldozhatók 3 (13 780 / 95 369)
4. A galaxis őrzői (10 209 / 239 441)
5. Tini nindzsa teknőcök (8 623 / 60 652)
6. 22 Jump Street - A túlkoros osztag (8 698 / 89 544)
7. Lucy (6 517 / 191 993)
8. Szerelem a végzetem (5 215 / 15 015)
9. Villám és a varázsló (4 839 / 32 554)
10. Ha maradnék (4 440 / 4 440)

Keanu Reevesnek kinyírták a kutyáját, ezért hatalmas vérfürdőt rendez - az előzetes alapján így lehet összefoglalni a John Wick történetét. Az öldöklés még úgy is jócskán eltúlzott reakciónak tűnik, ha hozzávesszük, hogy az ölebet az azóta elhunyt felségétől kapta, illetve a sportkocsiját is ellopta a két rosszarcú bűnöző.

Remélhetőleg nem komolykodják el a filmet, és arra használják fel a soványka alapötletet, amire való: alibinek jó sok pörgős és ügyesen megrendezett tűzpárbajhoz, amelynek a szüneteiben az ötvenéves Reeves eljátszhatja a harcmezőre visszarángatott, kelletlen hőstípust. Az jól áll neki.

A fényképezés a Drive című remekművet idézi, bár ahhoz a filmhez biztos nem fog felérni a John Wick, de tetszetős stílust azért kölcsönözhetnek neki a neonfényes éjszakai képsorok, az egyetlen akciófilmből sem hiányozható villódzó diszkójelenet, illetve a lassított üvegtörések. Reeves mellett felbukkan még Willem Dafoe, Ian McShane, Michael Nyqvist (A tetovált lány), a Trónok harca Theon Greyjoyaként ismert Alfie Allent pedig ismét egy meggyötört arcú, sokat szenvedő fickóként fogjuk látni.

Ennek a filmnek kell majd elfeledtetnie velünk Reeves legutóbbi szörnyű ballépését, a 47 ronin-t. Az amerikai mozikban október 24-től vetítik a John Wick-et, hazai bemutatóról egyelőre nincsen információnk, de igencsak meglepődnénk, ha elkerülné a film Magyarországot.

Mennyire lehet rossz egy film, amelyben Jennifer Lawrence és Bradley Cooper a főszereplő és az Oscar-díjas Susanne Bier a rendező? Én azt mondanám elsőre, hogy azonnal nézném. Na de, milyen lehet az a film, amit ezzel a két főszereplővel és ezzel a rendezővel három évig nem engedtek moziba? Így már kevésbé biztató a helyzet.

Serená-t rögtön a Napos oldal után forgatta együtt az abban a filmben tökéletesen együttműködő Lawrence és Cooper. A Napos oldal-ért mindkettőjüket Oscarra jelölték, Jennifer nyert is és egy év múlva újra együtt szerepeltek az Amerikai botrány-ban és ismét Oscar-jelölésig vitték.

Jennifer Lawrence és Bradley Cooper a Serena című filmben

Forrás: StudioCanal

Ők ketten tehát egyértelműen karrierjük csúcsán vannak, nagyjából bármit el lehet adni a nevükkel, sőt, Jennifer Lawrence jelenleg a legkeresettebb hollywoodi színésznő. Dán rendezőnőjük, Susanne Bier sem panaszkodhat; három éve nyert Oscart az Egy jobb világ-ért, majd a könnyedebb Csak a szerelem számít című Mamma Mia!-utánérzése is sikeres volt. Mégis, a nagy gazdasági világválság idején játszódó szerelmesfilmjét a két jól csengő nevű sztár ellenére sem akarták moziba küldeni. Ilyen esetekben, amikor a stúdió nem bízik a filmben, gyorsan kihozzák pár kevésbé fontos piacon, Amerikában pedig maximum a hipermarketek akciós DVD-kosaraiból próbálnak valami kárenyhítő bevételt összecsiholni.

Az amerikai forgalmazó évekkel ezelőtt megvette a film jogait, de máig nem tűzött ki hivatalos bemutatót, éppen ezért meglepő, hogy a Serena most bekerült az októberi londoni filmfesztivál programjába (bár nem kap a sztárok jelenlétével megspékelt gálavetítést), majd november-december folyamán egy sor európai országban kijön moziban. Az előzetes nem túl természetes párbeszédeket, azonban korhű kosztümökben is nagyon szemrevaló Jennifer Lawrence-t sejtet.

Faramuci helyzet, hogy Bier a Serena forgatása óta két dán filmet is leforgatott és a napokban a torontói filmfesztiválon már be is mutatták a legújabb, A Second Chance című drámáját, amelyben Nikolaj Coster-Waldau (Jaime Lannister a Trónok harcá-ban) egy detektívet alakít, aki a rettegett csecsemőhalálban meghalt gyermekét elcseréli egy kábítószerfüggő pár elhanyagolt újszülöttjére.

Az előzetes lényegesen biztatóbb, mint a Serená-é és megerősíteni látszik, hogy a rendezőnő anyanyelvén, és az általa nagyon kedvelt "elcserélt életek" témában a legmagabiztosabb. Az A Second Chance is lesz a londoni filmfesztiválon és jövőre hozzánk is biztos eljut, a Serená-ról viszont el tudnám képzelni, hogy végül csak DVD-n hozzák ki Magyarországon.

 

A tavaly elhunyt James Gandolfinit utoljára láthatjuk premierfilmben a mozikban - október végén jön a csodálatos színészgárdájú, fagyos hangulatú és kíméletlen nagyvárosi gengszterfilmnek ígérkező Piszkos pénz (The Drop). Először az Origo Filmklubban nézhető a magyar feliratos előzetes, amelyből többek között az derül ki, hogy a filmben Gandolfini egy kocsmát igazgat Brooklynban, amely hiába viseli az ő nevét, igazából már évek óta a maffiáé, és italt is mérnek ugyan ott, de a hely fő profilja a fekete pénzek begyűjtése és tárolása. A bajok akkor kezdődnek, amikor két álarcos fickó kirabolja a kocsmát. Gandolfini egy hozzá tökéletesen illő szereppel, egy tehetségét remekül kihasználó filmmel búcsúzik a világtól.

Tom Hardy a hely ritkán beszélő, titokzatos múltú pultusát alakítja, aki gondoskodni kezd egy elkóborolt, cuki kiskutyáról, és így összeismerkedik az eb gazdájával, Noomi Rapace-szal. A belga Matthias Schoenaerts (Bikanyak) gyilkos pillantású bűnözőt játszik, aki egyáltalán nem örül kettejük kezdődő kapcsolatának.

A film korunk egyik legnagyobb krimiírójának, Dennis Lehane-nek (A titokzatos folyó, Hideg nyomon) a legújabb regényéből készült, a rendezője pedig a belga, a Bikanyak-kal Oscar-jelölésig jutó Michael R. Roskam. Hihetetlen, hogy milyen sok tehetséges ember dugta össze a fejét ezért a filmért. A Piszkos pénz-t október 30-tól vetítik a magyar mozik.

Zsigmond Vilmos, a Madárijesztő, a Sugarlandi hajtóvadászat és a Harmadik típusú találkozások világhírű operatőre kapja a 11. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál életműdíját. Az elismerést a szombati díjátadó ünnepségen adják át az alkotónak.

A fesztiválon levetítik az operatőr munkásságának négy fontos darabját: pénteken láthatják újra mozivásznon az érdeklődők Robert De Niro és Christopher Walken főszereplésével készült A szarvasvadász című 1978-as vietnami háborús drámát, a 2002-es Bánk bán operafilmet, valamint az alkotónak 1978-ban Oscar-díjat hozó Harmadik típusú találkozások című sci-fit. A szombat délutáni díjátadó ünnepség után pedig a CineFest zárófilmjeként vetítik az 1972-es Gyilkos túrá-t.

Zsigmond Vilmos

Forrás: AFP

Az idén 84 éves operatőr pénteken 18 órakor mesterkurzust tart a miskolci Művészetek Házában. Az 1956-os emigráns Zsigmond Vilmos azután lett keresett operatőr Hollywoodban, hogy a hetvenes évek elején fellépő fiatal rendezőgeneráció nyitott az európai szemléletű alkotók felé. Karrierje során olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Michael Cimino, Robert Altman, Woody Allen, Brian De Palma vagy Steven Spielberg.

Az elnyert Oscar-díja mellett még háromszor jelölték, legutóbb 2006-ban A fekete Dália című filmért. Az Egyesült Államokban élő művésznek 1999-ben az Amerikai Filmoperatőrök Társasága (ASC) életmű-kitüntetést adományozott, 2005-ben megkapta a Magyar Operatőrök Társasága életműdíját. Az idei cannes-i filmfesztiválon vehette át a Pierre Angenieux-ről elnevezett operatőri életműdíjat.

Véget ért a torontói filmfesztivál, ahol szinte minden év végi díjesélyes filmet levetítettek és ahogy az utóbbi években mindig, most is az a kérdés, hogy bemutatásra került-e vajon ott az év leendő "Legjobb film" Oscar nyertese? Megbízható iránytű a fesztivál közönségdíja is, hiszen a díj nyertese az utóbbi években rendre Oscar-jelölésig vagy győzelemig menetelt Torontóból.

2013 12 év rabszolgaság - 9 Oscar-jelölés, 3 győzelem, köztük Legjobb film
2012 Napos oldal - 8 Oscar-jelölés, 1 győzelem
2011 És most merre? - nem jelölték Oscarra
2010 A király beszéde - 12 Oscar-jelölés, 4 győzelem, köztük Legjobb film
2009 Precious - 6 Oscar-jelölés, 2 győzelem
2008 Gettómilliomos - 10 Oscar-jelölés, 8 győzelem, köztük Legjobb film

Idén a The Imitation Game-et szerette legjobban a torontói publikum és a statisztika fényében nagy önbizalommal indulhat neki a szezonnak a norvég Morten Tyldum (Fejvadászok) első angol nyelvű filmje Alan Turing, második világháborús kódfejtőről. A homoszexuális zseni szerepében Benedict Cumberbatch szinte biztos, hogy bezsebeli első Oscar-jelölését és szereplőtársa, Keira Knightley is bízhat a másodikban (2006-ban a Büszkeség és balítélet-ért jelölték), ezúttal mellékszereplőként.

The Imitation Game

Forrás: The Weinstein Company

A torontói bemutatók közül biztos Oscar-esélyes még a The Imitation Game-hez hasonló témájú (brit önéletrajzi film egy őrült/zseniről) The Theory of Everything, a Velencében agyonajnározott Birdman és a már Cannes-ban bemutatkozott Foxcatcher (kritikánk), de pezsgőt még egyik film forgalmazójának se kell bontania, hiszen a New York-i filmfesztiválon még jön a Holtodiglan és a Beépített hiba, az év utolsó heteiben pedig a Csillagok között és az Unbroken.

15SZE
Maradt volna inkább a bitófán
Varga DénesLétrehozás dátuma: 2014. 09. 15., 10:08

Kijött egy újabb előzetes Tommy Lee Jones The Homesman című westernjéhez, és a már tavasszal is az egeket karcoló várakozásaink még tovább nőttek. A mogorva színészt Hilary Swank megmenti a kötél általi haláltól, és cserébe azt kéri a férfitól, hogy segítsen neki három őrült nőt elkísérni Nebraskából Iowába.

Az utazás során sok veszély leselkedik rájuk, haramiák, részeges vademberek, de a legviszolyogtatóbb mind közül Jones utasítása arra az esetre, ha ő egy indiántámadás következtében elhalálozna. Swank először lője fejbe a másik három nőt, aztán végezzen magával is. Érzelmes és szép filmnek tűnik két magának való ember lassan kibontakozó barátságáról, amely ugyanakkor a Vadnyugat könyörtelenségéről sem felejtkezik el.

A Melquiades Estrada három temetése egy felejthetetlen neo-western volt Tommy Lee Jonestól, remélhetőleg most sem változtat a stílusán, és az amerikai nyugat hőskorszakát is lefegyverző őszinteséggel, melankóliával és megbocsátó emberszeretettel tárja elénk. A The Homesman-ben szerepel még Meryl Streep és Hailee Steinfeld, a három őrült nőt Grace Gummer, Miranda Otto és Sonja Richter alakítja. A filmet november 14-től játsszák az amerikai mozik, bízzunk benne, hogy előbb-utóbb valamelyik magyarországi forgalmazó is fantáziát lát benne.

Nézd meg premier előtt!
Most
Top 12 óra
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat