Tóth Orsi: Kicsit olyan, mint a karácsony

Vágólapra másolva!
Tóth Orsi idén két filmmel is szerepelt a velencei filmfesztivál versenyprogramjában: a Lourdes-ban egy csodára váró tolokocsis kislányt játszott, a Women without Men című iráni alkotásban pedig egy munkájából kiábrándult prostituáltat. Mi inkább az utóbbiról kérdezgettük, de még annál is jobban kiváncsiak voltunk arra, hogy milyen az, amikor az ember Ethan Hawke-tól kér tüzet. (Az interjú e-mailben készült néhány nappal a velencei filmfesztivál vége után, amikor Orsi már Amszterdamban forgatta a The Silent Ones című filmet és ezzel egy időben Rotterdamban játszott A Frankenstein-terv előadásaiban.)
Vágólapra másolva!

- Amikor tavaly beszélgettünk, azt mondtad, eléggé nyomasztó volt számodra a cannes-i filmfesztivál. Velence hogy tetszett?

- Azt érzem, lényeges dolgokban nem különböznek nagyon egymástól.

- Mesélted, hogy véletlenül tüzet kértél Ethan Hawke-tól, de amikor felismerted, zavarba jöttél és nem álltál le beszélgetni vele. Mit jelent számodra Ethan Hawke?

- Ezt hogy érted? Mit kéne, hogy jelentsen? Semmi különöset, de asszem te is zavarba jöttél volna, nem?

- Minden bizonnyal. Úgy értettem, hogy jelent-e számodra bármit Ethan Hawke. Van-e valami kötődésed hozzá? Mondjuk, hogy a gimiben imádtad a Nyakunkon az élet-et vagy a Mielőtt felkel a Nap-ot vagy nem tudom.

- Hát, láttam mindkettőt, de ez inkább csak olyan zavar zavar volt. Nem tudok erre mit mondani. Amikor tüzet kérsz valakitől, nem gondolod, hogy pont egy híresség fog megfordulni.

- Milyen emlékezetes találkozásaid voltak még Velencében?

- Hírességeket mindig lehet látni fesztiválokon, de ami inkább jó ilyenkor, hogy olyanokkal találkozol, akiket régen láttál, és végre nem átállás közben vagy meló alatt látod őket, hanem mert amit csináltatok, az mások szerint is értelmes munka volt. Vagy csak egyszerűen örülsz azoknak, akik neked fontosak. Kicsit olyan, mint a karácsony.

- Mi volt a legjobb élményed Velencében?

- Hogy mikor eltévedtem, visszataláltam.

Forrás: AFP
Shirin Neshat rendezőnő, Tóth Orsi, Pegah Ferydoni és Shabnam Toloui a Women without Men velencei díszbemutatóján

- Milyen volt a sajtótájékoztató? Kérdeztek tőled is?

- Kérdeztek, de már nem emlékszem, mit. Alibiztek inkább.

- Egy interjúban mondta Shirin Neshat rendezőnő, hogy a Deltá-ban látott meg téged, ami kicsit furcsa annak fényében, hogy a Zarin című rövidfilmet még 2005-ben csináltátok együtt. Helyre raknád kérlek, hogy hogyan talált rád?

- Azt hiszem, a Kis apokrif no. 2-re gondolt (azt is ott forgattuk, ahol a Deltá-t), meg a Johanná-t is látta, ha jól tudom. Ugyanazokkal a koproducerekkel dolgozik, akikkel Mundruczó Kornél szokott.

- Mi a kapcsolat a rövidfilm és a nagyjátékfilm között? Mennyi került be a Zarin-ból a Women without Men-be és mennyi új jelenetet vettetek fel? Vagy teljesen új az egész?

- A Zarin teljesen átkerült a nagyfilmbe, de elég sokat kellett hozzá felvenni. A videoinstallációban csak a bordély, a templom meg a fürdő volt.

Forrás: [origo]
Tóth Orsi a Women without Men című filmben

- A Women without Men egy híres iráni regényen alapul. Elolvastad ezt a könyvet a forgatás előtt, közben vagy után?

- Nem.

- A rendezőnő nyilatkozta, hogy a rendszer bírálata és a meztelenség miatt sosem fogják bemutatni Iránban a filmet. Az irániak amúgy sem arról híresek, hogy jól veszik a rendszerük bírálatát. Tartasz attól, hogy még bajod származhat ebből a filmből?

- Mért, kéne? Nem hiszem, hogy én érdekelném az iráni kormányt.

- Miért nem beszél a figurád?

- Ezt attól kérdezd, aki írta.

- Hol vettétek fel a filmet? Te hány napot forgattál?

- Marakesben és Casablancában. Nem tudom. Sokat.

A Women without Men előzetese

- Neked hogy tetszett végül a film? Ilyesmire számítottál? A saját részeddel meg voltál elégedve?

- Nem nagyon bírom nézni magam.

- Történtek megkeresések Velencében? Jövőbeni lehetőségek szempontjából hasznos volt a kintlét?

- Majd látjuk...

- Láttál filmeket? Melyik tetszett a legjobban és miért?

- Nem nagyon volt időm, majd megnézem őket otthon.