Scarlett Johanssont bántják, mert nem elég japán

Scarlett Johansson, Ghost in the Shell
Vágólapra másolva!
A kultikus japán anime, a Ghost in the Shell - Páncélba zárt szellem amerikai élő szereplős feldolgozását Scarlett Johansson főszereplésével forgatják, és most kijött róla az első kép, amelyen végre megnézhetjük, hogyan mutat a színésznő cyborgkommandósként. Ennek kapcsán ismét fellángolt a vita, hogy már megint miért egy fehér színésznő alakít egy eredetileg ázsiai figurát. Rasszizmus? Bevételmaximalizálás? Egyszerűen így működik a rendszer? A Mundruczó Kornéllal hamarosan a tenger mélyére ereszkedő Max Landis forgatókönyvíró is kifejtette véleményét az ügyben.
Vágólapra másolva!

Az 1995-ben megjelent kultikus anime, a Ghost in the Shell – Páncélba zárt szellem sem kerülhette el a sorsát, remake készül belőle. Ezt már régóta lehetett tudni, de a napokban kiadott első forgatási fotónak hála, most már azt is láthatjuk, hogyan néz ki Scarlett Johansson cyborgkommandósként. A Bábjátékos néven ismert hackerre fog vadászni a jövőben, aki a hálózaton keresztül képes behatolni az emberek elméjébe.

Scarlett Johansson a Ghost in the Shell című filmben Forrás: © MMXVI Paramount Pictures and Storyteller Distribution Co. All rights Reserved./Jasin Boland

A fénykép kapcsán ismét fellángolt a vita arról a hollywoodi gyakorlatról, hogy fehér színészekkel játszatnak el eredetileg indián, latin, ázsiai vagy éppen afrikai karaktereket. A Pán-ban Rooney Mara alakította a regényben még indián Tigrisliliomot, a hónál is fehérebb Emma Stone egy félig kínai, félig hawaii pilótát formált meg az Alohá-ban, és most a dán és lengyel felmenőkkel is rendelkező Johansson játszik el egy eredetileg ázsiai karaktert.

Kusanagi Motoko a Ghost in the Shell - Páncélba zárt szelem című filmben Forrás: Odeon

A Mulan nevű Disney-hőst megszólaltató, a Final Fantasy – A harc szelleme című animációs filmhez is a hangját kölcsönző, illetve A SHIELDS ügynökei-ben játszó, makaói származású színésznő, Ming-Na Wen sokak felháborodott véleményét fogalmazhatta meg a tweetjében: „Semmi bajon nincsen Scarlett Johanssonnal. Igazából nagy rajongója vagyok. De minden porcikámmal ellene vagyok az ázsiai szerepek kifehérítésének.”

A botrányt tovább erősítette a Screen Crush értesülése, miszerint a gyártó stúdiók CGI-jal próbálták elsimítani a problémát. Felbérelték a Benjamin Button különös életé-ben Brad Pitt fiatalításáért és öregítéséért is felelős Lola VFX céget, hogy ázsiaivá alakítsák a színésznőt. A teszteket látva végül elálltak ettől az ötlettől a stúdiók.

A Pán című filmet is sok kritika érte, mivel Rooney Mara karaktere eredetileg indián volt Forrás: InterCom

A Paramount tagadta a Screen Crush állítását: azt ugyan elismerték, hogy felbérelték a céget tesztfelvételek elkészítésére, de csak egy meghatározott jelenetben feltűnő mellékszereplő átalakítását kérték tőlük. Az online filmes újság a forrásaira támaszkodva továbbra is kitart a cikk eredeti állítása mellett, vagyis hogy „Johansson karaktere állt ezeknek a teszteknek a fókuszában, a színésznő tudta és beleegyezése nélkül”.

Max Landis, Az erő krónikája forgatókönyvírója jelenleg Mundruczó Kornéllal együtt egyengeti a mélytengeri sci-fijük útját, tehát semmi köze nincsen a GITS-hez, de így is szükségét érezte, hogy egy videoüzenetben fejtse ki véleményét a Scarlett Johansson szerepeltetése miatt kirobbant botrányról.

Max Landis a torontói filmfesztiválon 2015-ben Forrás: AFP/2015 Getty Images/Sonia Recchia

Landis szerint nem a színésznőre, a rendező, a stúdióra vagy a filmiparra kell haragudni, hanem magára a rendszerre, amely arra kötelezi a stúdiót, hogy mindenképpen egy A-listás színésznőt szerződtessen a szerepre.

Az elmúlt tíz évben kockázatosabb üzletté vált a filmkészítés: néhány nagy kasszasiker kivételével egyre kevesebb pénzt termelnek a filmek, és ennek tetejébe még az olyan A-listás színészek száma is lecsökkent, akik önmagukban sikerre visznek egy alkotást – vázolta fel a helyzetet Landis, majd hozzátette, hogy a jövőben, cyberpunk környezetben játszódó Ghost in the Shell egy költséges és nagy kockázatú vállalkozás, amelyet Johansson részvételével vált profittal kecsegtető üzletté.

Scarlett Johansson a Hollywood Palladiumban tavaly januárban Forrás: AFP/2015 Getty Images/Mike Windle

Landis azt állítja, hogy öt olyan színésznő van, akinek leszerződtetése önmagában ér annyit, hogy a filmprojekt zöld lámpát kapjon. Scarlett Johansson az egyikük, a stúdiók a biztos siker zálogaként tartják őt számon. Landis szerint a fő probléma az, hogy jelenleg nincsenek nemzetközi szintű A-listás ázsiai színésznők, akik közül a stúdió válogathatott volna. A kilencvenes években filmeket lehetett építeni Jackie Chanre, Jet Lire, mostanában viszont még egy Lucy Liut sem tud felmutatni Hollywood.

– ért okfejtése végére Landis, aki maga is elhibázottnak tartja a rendszert, amelynek a szabályait követi a filmipar.

Képkocka a Ghost in the Shell - Páncélba zárt szellem című képregényből Forrás: Odeon

A Ghost in the Shell-lel most ugyanaz történik, mint pár hónapja Az Egyiptom istenei-vel. Az eszmecsere nem magáról a filmről folyik, hanem a színészválasztás ellentmondásosságáról. Az ókori fantasy rendezője közleményben kért bocsánatot, és elismerte, hogy sokszínűbb színészgárdát kellett volna alkalmazniuk. A filmen ez már nem segített: a kritikák kíméletlenül elbántak vele, Amerikában mindössze 40 millió dollárt termelt, százmillióval kevesebbet, mint amennyibe került.

Gyorsan tegyük hozzá, hogy az amerikai Ghost in the Shell-nek egy kultuszfilm jelenti az alapját, egy remek, gondolatébresztő, a létezésünk alapjait feszegető történetet dolgoz fel, amely elviekben észbontóan izgalmas képek megalkotására ad lehetőséget. Ideális esetben bőven lesznek majd olyan erényei a sci-finek, amelyek feledtetik a főszereplő ellentmondásos kiválasztását.

Az adaptációt a Hófehér és a vadász rendezője, Rupert Sanders jegyzi. Aki kételkedne abban, hogy megfelelő választás volt a feladatra, annak a rendező Black Hole című sötét hangulatú, briliáns rövidfilmjét ajánljuk megnézésre.

A Ghost in the Shell-t jelenleg Új-Zélandon forgatják, a tervek szerint 2017. április 14-én mutatják be Amerikában, szokatlan módon a magyar mozikba pár héttel korábban, március végén kerül.