Dugás után, taxi előtt

Vágólapra másolva!
A chilei Matías Bize filmje egy nagy ágyban játszódik, többé-kevésbé kiszámíthatóan. Mindenki vegye elő egyéjszakás kalandjait és emlékezzen. Ha emlékek nincsenek, az se baj, Az ágyban sokszor inkább fantázia, mint valóság.
Vágólapra másolva!

Gyerekkoromban az ágyam volt a hajóm, és minden más a tenger, cápákkal, sós hideggel, amit jobb volt elkerülni. A chilei-német Az ágyban két embert köt össze, valahol egy motelban, és hasonló ideával játszik: ez a három-négy négyzetméter az öröm, a biztonság, a kitárulkozás és a megtisztulás kulcsa. A hely, ahol néhány óra alatt is megváltozhat az életünk.

Matías Bize rendező két fiatal, Bruno és Daniela egyéjszakás kalandját filmezi le kézikamerával. A szexszel indulunk, természetesen, ez a dolog elsősorban erről szól. Nem 9 dal-típusú behatolós, dominacsizmás szex ez; szelídebb, esztétikusabb, líraibb. Bruno (Gonzalo Valenzuela) kidolgozott testű, jóképű férfi, Daniela (Blanca Lewin) karcsú, szépmellű nő - Bize az elején megcsúszik kicsit, amikor nem mer lapátfülű főhőssel és narancsbőrű hősnővel szerelmeskedni. Az ideák világát választja, a szépség és a fiatalság szigetét húzza körbe a retrós-steril motelszobában. Aztán a két tökéletes test rágyújt és beszélgetni kezdenek.

A fantáziavilág enyhén pornós tökéletes idomai szerencsére itt megereszkednek kicsit: a párbeszédek egyszerűek, jó ütemben tapogatózók, szó esik régi rajzfilmfigurákról és régi szerelmekről, bárgyú elméletekről, varázsmasszázsról, ufókról és bulimiáról. Klisék siklanak a felszínen, és ez jó, ez is a valóság, a valóság langymeleg, ismerős témái, amiket egy ilyen éjjelen büntetlenül elpuffogtathatunk. Íme a hétköznapok egyéjszakája. Ezek a legjobb percek a filmben, a középszerű, az átlagos percei. A testek már ismerik egymást, de a lelkek zavarodottan tipegnek egymás körül. Ilyenkor jobb, ha általános, unalmasan veszélytelen történetek hangzanak el, ez kell a megnyugváshoz.

Forrás: [origo]
Gonzalo Valenzuela és Blanca Lewin Az ágyban c. filmben

Hogy utána mi jön, kétesélyes. Jöhet egy hajnali búcsú, mobilszámcsere és taxi haza, át a városon. Vagy valami több. Bize és a forgatókönyvíró Julio Rojas filmet csinálnak, ezért úgy érzik, kell egy kis katarzis a párnák között, nem is egy, hanem kettő, fejenként jár egy megtisztulás. A középszerűséget dráma váltja. Az ágyban íve így aztán iskolásan erőltetett szakaszokra bomlik, de szerencsére Valenzuela és Lewin biztos léptekkel átmasíroznak rajtuk - igaz, Lewin néha átcsap színésznőbe, amivel kioltja a kézikamera kukkolós erejét. Valenzuela játéka természetesebb, jobban átgondolt, ésszel lecsupaszított. De mindketten megoldják a feladatot és összerakják Bize filmjét.

Kellemesen súlytalan, gyors kaland Az ágyban, nem tolakodik és veszélytelen; esztétikus, szépen felvett darab. Bár a zene kicsit sok és a történet meg-megdöccen, a színészeket jó nézni. És hálistennek nem rontják el a befejezést.

Mesterházy Lili