A rendíthetetlen ólomkatona zavaros meséje

2009.02.01. 13:45

Bölcs dolog volt Nemes Jeles Lászlótól, hogy a Türelem című rövidfilmje után nem vágott bele rögtön egy nagyjátékfilmbe, érezte, hogy van még mit tanulni. A The Counterpart még csak a második munkája, de máris modoros, ami a formát illeti, és zavaros, ami a tartalmat.

Lehet persze, hogy velem van a baj, hogy amikor szótlan arcokat mutatnak a vásznon, meg jelentőségteljes pillantásokat, akkor mindent beleképzelek a két ember viszonyába, csak épp a legegyszerűbbet nem, amit viszont a rendező magától értetődőnek tart. Aztán amikor megszólalnak a szereplők, csak tovább nő a káosz a fejemben, és akkor jön még néhány flashback-jelenet, én meg már teljesen eltévedtem az erdőben.

Úgyhogy inkább azon gondolkodom, hogyan oldották meg, hogy a film induló képsorai után - egy intim szobabelsőt látunk, ahol két meztelen férfi öltözködik egy jól sikerült pásztoróra után - vágás nélkül egy havas, hegyvidéki tájra kerülünk, úgy, hogy a kamera csont nélkül átment a falon. Vagy trükk, vagy nagyon fázhattak a fiúk. Aztán meg azon töprengek, milyen hadsereg az, ahol a bajtársak asszisztenciájával folytatnak szerelmi viszonyt az ellenséges katonák. Nem erőszakos szexről van szó, hanem komoly érzelmi ügyről, ami - úgy tűnik - a katonai században tök elfogadott dolog. Ja, és az első világháborúban járunk.

Forrás: [origo]

Aztán jön az a képsor, aminek pompájában le kéne pipálnia A Hídember-t, de ez nem jön össze. (Hogyan is sikerülhetne ekkora költségvetésből). Szépek ugyan a fekete pálcikaemberkék a fehér tájban - Bruegel festményei inspirálhatták az alkotókat -, mégis az a benyomása az embernek, hogy kisfiúk játszanak ólomkatonákkal a terepasztalon.

Szóval a kísérlet szép, hogy nemes eleganciával láttassuk az embert és belső konfliktusát a történelem nagy pillanatában, de még messze van attól, amit Szabó István ebben a témában már sokszor megmutatott. Nem mintha ő lenne itt a példakép, láthatóan emelkedettebb a hangnem, letisztultabb a forma, de talán épp ez a gond. Nem attól lesz egy film érzékeny, hogy az alkotó hímes tojásként bánik a játékszereivel, a kamerával, a mikrofonnal, és a figuráival.

---------------

The Counterpart
Rendező: Nemes Jeles László
Forgatókönyv: Nemes Jeles László és Várkonyi Tímea
Operatőr: Erdély Mátyás
Szereplők: Karel Dobry, Tompa Ádám, Krisztik Csaba, Kovács Kálmán, Szalay Simon, Csillag Márton
40. Magyar Filmszemle, versenyszekció - kisjátékfilm
színes, 14 perc

Mikor és hol vetítik?
2009. február 1. 20.45 - Palace MOM Park, 7-es terem