Féktelenül száguldó trolibusz

Vágólapra másolva!
A Nyár utca, nem megy tovább valószínűleg nagy esélyekkel indulna a legrosszabb filmcím versenyében: amellett, hogy ritmusa nincs, a film egyetlen erényéből (az izgalmas alapszituációból) sem idéz fel semmit. Vecsernyés János operatőr legújabb rendezése színészi jutalomjáték lehetne, hiszen igazi kamaradráma helyzetet hoz létre, egy alig néhány embert szállító trolibusz hosszú vonalán zötykölődnek össze a véletlen által egybesodort figurák: egy szolgálaton kívül is alkalmatlankodó ellenőr, próbára siető színésznő, nyugdíjas kürttanár és társaik, valamint elengedhetetlen módon a reklámügynökségi kreatívból lett trolivezetőnő. Egyik megállónál aztán felszáll egy kissé zakkant fiatalember és megpróbálja eltéríteni Ferihegyre a kötöttpályás járművet, amely helyzet abszurditásából mérsékelten groteszk, még mérsékeltebben vicces, valamint teljesen érdektelen szituációk jönnek létre.A forgatókönyv és a rendezés legnagyobb hibája, hogy nem érzi a határokat: nem tudja, melyek egy karakter viselkedési és egy élethelyzet megnyilvánulási szélsőségeinek a korlátai. Ha létrehoz egy karaktert (például az agresszív, hatalmaskodó de alapvetően gyáva ellenőrt), akkor azt olyan szájbarágósan darabosra faragja, hogy se egyik, se másik véglete nem hiteles. Ugyanígy járunk a fiatal (el)térítővel, akit egyrészt minden utazó ismer (a jelenet, amely során ez kiderül, a film legrosszabb, legkínosabb pillanata), másrészt olyannyira szédültnek van ábrázolva, hogy nem egy szeretethiánytól vagy akármitől megzavarodott embernek, hanem egy intézetből szabadult gyengeelméjűnek látjuk (és a többiek is ekként kezelik). Ráadásul abban, hogy ez a tévéfilm nem vált színészi jutalomjátékká, maguknak a rosszul instruált színészeknek is oroszlánrészük van, hiszen időnként amatőr színjátszókörbe illő gesztusrendszerrel dolgoznak. Sajnos az látszik szinte mindegyikükön, hogy képtelenek voltak egy embert felépíteni az amúgy mesterkélt dialógusok mögé, így amint nincs mit mondaniuk, egyszerűen nincs világ, ami puszta jelenlétükben megnyilvánulhatna és feszültséggel töltené fel a helyzeteket.És éppen ez az, ami miatt ennek a filmnek az a nagy baja, hogy húsz perc után nem ér véget. Az első néhány jelenet ugyanis, amíg az alapszitu kialakul és a figurák kirajzolódnak, kifejezetten érdekes és ígéretes, ám a karakterek üressége miatt nagyon hamar elfogy minden erő belőle. Kár, hogy az alkotók nem figyeltek eléggé az önmaguk által adott címre: nem megy tovább.---------------Nyár utca, nem megy továbbRendező: Vecsernyés JánosForgatókönyv: Egressy ZoltánOperatőr: Ragályi MártonSzereplők: Kerekes Éva, Haumann Péter, Bartsch Kata, Sipos Vera, Keresztes Tamás, Lengyel Ferenc, Kovács Zsolt, Bajomi Nagy György, Gula Péter, Thuróczy Szabolcs, Endrődy Krisztián, Mészáros Máté, Czakó Klára42. Magyar Filmszemle, versenyfilm - játékfilm szekciószínes, 72 percMikor vetítik a Filmszemlén?2011. május 8. 10.45 - Corvin, Latabár terem2011. május 8. 14.15 - Corvin, Korda terem
Vágólapra másolva!