Szex a lelke mindennek

"Nejem, nőm, csajom" című film, filmforgatás, Szajki Péter rendező, Stohl András, Gubík Ági
Vágólapra másolva!
A jó hír, hogy végre nekünk magyaroknak is van saját, Igazából szerelem-típusú, több szálon futó romantikus komédiánk osztott mezős moziplakáttal és tehetséges színészekkel. A rossz hír, hogy mégse jó a film. Az Intim fejlövés rendezője, Szajki Péter előző filmjének receptjét próbálta átvinni nagyobb terepre, de elcsúszott a könnyű szórakoztatás banánhéján. Hiába jó színészek játszanak benne, és életszerűek, sőt gyakran viccesek a párbeszédek, a Nejem, nőm, csajom felejthető lett.
Vágólapra másolva!

A Nejem, nőm, csajom fő hibája, hogy minden igyekezet ellenére sem tud összeállni filmmé. Olyan filmre gondolunk, amelyben legalább egyetlen szereplő sorsa megérintene vagy felcsigázna minket, és ahol a legviccesebb részek ne kilógó kabaréjelenetekként csüngnének a történeteken. A jó kamaradrámákra jellemző árnyalt karakterrajzok és ügyesen elhelyezett fordulatok elvesznek a szétdarabolt szerkezet és az erőltetett, kötelező nevettetés miatt. Ez nem azért baj, mert hatalmas lélektani mélységeket várunk, vagy mert nem szeretünk nevetni, hanem mert így nem egy érdeklődésünket lekötő filmet kapunk, hanem csak négy érdektelen és felszínes sztorit, amelyeket kizárólag a humoros hangvétel és a párkapcsolati probléma témája kapcsol össze. Na, meg a szex.

Forrás: ProVideo
Forrás: ProVideo
Nejem, nőm, csajom | Schell Judit és Rudolf Péter

A négy történet egyikében Helga (Schell Judit), a lehetőség szerint azonnal családot akaró, sokat csalódott műsorvezető és kényszeres udvarlója (Rudolf Péter) keringőzik a hálószoba körül, ahova valahogy sehogy sem sikerül betalálniuk. A kettes számú párnak az elköteleződéssel és az ehhez szorosan kapcsolódó kutyás mamusszal gyűlik meg a baja. Minden a hétvégi program körüli nézeteltéréssel kezdődik, amit a lány (Lovas Rozi) romantikázva, a fiú (Mészáros Béla) viszont szíve szerint egy vadidegen párral kettyintve képzelne el. Eközben egy budai villában az alfahím orvos (Stohl András) azt nehezményezi egyre dühösebben, hogy kisfia meg sem közelíti őt tökösségben, viszont tehetségesebben fest, mint bárki a családban. A feleség (Gubík Ági) ügyesen hárít, de a DNS-teszttel nehéz vitatkozni. Végül itt van még Vera (Tompos Kátya) és hittantanár férje (Keresztes Tamás), aki sunyin és bűntudatosan, ám elszántan lopózik az erkölcstelen irányba.

Megint párkapcsolati kérdések, szexuális frusztrációk és ezekkel kapcsolatos titkok körül bonyolódnak az események, hasonló szerkezetben, mint a rendező korábbi filmjében, az Intim fejlövés-ben. A nagyon kevés pénzből készült, rossz képminőségben felvett kamaradráma a remek dialógusok és színészek mellett feszes felépítésével és a szituációkra, a karakterekre szánt figyelemmel érte el, hogy végig izgalmas maradjon. A Nejem, nőm, csajom szintén nem kapott állami támogatást, viszont jóval nagyobb költségvetéssel számolhatott - lehet szponzorvadászatot játszani filmnézés közben -, és mintha a megnövekedett kockázat a könnyebb és bugyutább irányba tolta volna el a koncepciót.

Forrás: ProVideo
Forrás: ProVideo
Nejem, nőm, csajom | Stohl András és Gubík Ági


Négy cselekményszállal bűvészkedni nem egyszerű feladvány. Ami az Intim fejlövés-ben sikerült, itt nem: zavaró logikátlanságok zökkentenek ki úton-útfélen. Miután félórát néztünk a filmből, vajon hirtelen miért kezdik el a női szereplők nevei felvezetni az epizódokat? És ha ezzel azt akarják sugallni, a női szempont a meghatározó - ezt a motívumot az egyébként ötletes és üdvözlendően kreatív animált főcímben is belénk szuggerálták -, akkor a film vajon miért cáfolja a továbbiakban tökéletesen, hogy róluk szólnának a történetek? Aztán vannak itt még hosszan kitartott időbeli visszaugrások is, a jobb érthetőség és a poénlehetőségek növelésének érdekében. Ezek szintén megakasztják a ritmust, és eltávolítanak az eredeti történetektől.

A felszínesség miatt történhetnek meg olyan furcsaságok is, hogy a női szereplőkről - a műsorvezetőt kivéve - ki sem derül, hogy mivel foglalkoznak, mármint azon kívül, hogy időnként betérnek ugyanabba a szépségszalonba, majd hazamennek a férjeiket egzecíroztatni. Kellemetlen az is, ahogy a kétségbeesett orvos férj egyébként hiteles és drámai kiborulása idegenül lebeg a film közepén, mert egyáltalán nem szántak időt rá, hogy fokozatosan jusson el a feszültség a csúcspontig. Ugyanígy a többi konfliktus sem mélyül el, nem érint meg, inkább csak a röhögve szórakozást szolgálja. Minden érdekesebbnek ígérkező jelenetet reflexszerűen agyoncsapnak azzal, hogy gyors ütemben kacagtató, de súlytalan bohózatba fordítják.

Forrás: ProVideo
Forrás: ProVideo
Nejem, nőm, csajom | Mészáros Béla, Lovas Rozi, Kovács Patrícia és Schmied Zoltán

Az olyan élményromboló momentumok pedig, mint az otromba utószinkron vagy a zombikat megszégyenítő módon viselkedő gyerekszereplő azért nem érdemelnek több szót, mert kárpótolnak értük a mellékszerepekben is remek színészi alakítások. Thuróczy Szabolcsot a túlpörgött ex-rendőr, Kovács Patríciát és Schmied Zoltánt pedig a szexuális kalandokat mániákusan hajszoló, gátlástalan páros szerepében tudnánk még sokáig elnézni.

Könnyen lehet, hogy papíron nagyon is működőképesnek, pontosnak, sőt okosnak tűnhetett az elképzelés: megtartani mindent, amitől jó film az Intim fejlövés, és felturbózni bizonyos részeket - másokat meg lebutítani -, hogy így közelítsenek egy nagyobb népszerűségnek örvendő filmtípushoz. A kikalkulált kombináció azonban a gyakorlatban úgy tűnik, nem létezik. Túl sokat veszít a film a karakterek elhanyagolásával és a mesterséges szerkezettel, amit a sok nevetés sem pótol, inkább csak próbál jóvátenni.