Egy szédült tyúk New Yorkból

2013.02.18. 15:12

Ha eddig nem akartál hipszter lenni, a Frances Ha megtekintése után ez biztos megváltozik. Őrülten mókás, önironikus film egy brooklyni lány csetlés-botlásairól, a Csajok című sorozat rajongóinak kötelező!

Noah Baumbachot eddig is a legszimpatikusabb amerikai függetlenfilmes rendezők között tartottuk számon; cinikusabb, mint Woody Allen, de nem olyan infantilis, mint Wes Anderson. Eddigi legsikerültebb filmje A tintahal és a bálna volt, de az azt követő Margot az esküvőn és a Greenberg is tartogatott pár felejthetetlen pillanatot és színészi jutalomjátékot. Karrierjének most egy magánéleti esemény adott új löketet; több, mint egy évtized után elváltak útjaik feleségével, Jennifer Jason Leigh-vel és alig egy év múlva már arról lehetett hallani, hogy a mumblecore mozgalom királynője, az azóta kommerszebb filmekben is sikeresen próbálkozó, Greta Gerwig oldalán vigasztalódik. A magánéleti egymásra találásnak szakmai gyümölcse is lett: a szinte teljesen titokban forgatott Frances Ha-t együtt jegyzik forgatókönyvíróként, Baumbach a rendező, Gerwig pedig a címszereplő.

Forrás: Berlinale
Frances Ha | Greta Gerwig

Már az első jelenetek alapján látszik, hogy isteni kombináció született, Baumbach neurózisa ugyanis sokkal könnyedebb és játékosabb lett új múzsájának köszönhetően és sikerül megtartani az improvizáltság látszatát mindamellett, hogy hajszálpontosak a dialógusok. A rendező korábbi, keserű középkorú hősei után ráadásul felüdülés egy olyan hősnőt követni, aki hasonlóan kattant, de legalább még abban a stádiumban van, hogy mindenki elnézi neki a kallódó útkeresést. Frances ugyanis egy váratlan, annyira nem is tervezett szakítás után kórosan elkezd ragaszkodni legjobb barátnőjéhez, majd miután ő cserbenhagyja, teljesen elveszíti a lába alól a talajt. Táncosnő szeretne lenni, de nem elég tehetséges, menő lakásban szeretne lakni, de nincs elég pénze és ehhez hasonló problémák emésztik, de szerencsére minden helyzetből kellő humorral (de még véletlenül sem a méltósága megőrzésével) tud kikeveredni.

Forrás: Berlinale
Frances Ha | Greta Gerwig és Mickey Sumner

A film humora és a brooklyni hipszter-miliő teljes mértékben a Csajok című sorozatot idézi, ami óriási pozitívum azok számára, akik hozzám hasonlóan a legeredetibb és legmókásabb új tévésorozatnak tartják Lena Dunham műsorát. Ráadásul Adam Driver is feltűnik, aki itt is legalább olyan vicces és sármos, mint a Csajok-ban, bár a játékfilm és a tévésorozat műfajából adódó nyilvánvaló különbségek miatt a mellékszereplők a Frances Ha-ban sokkal kevésbé tudnak kitűnni a címszereplő mellett. Gerwig márpedig ural minden jelenetet és egyszerre tud hitelesen cuki, idegesítő, szórakoztató, tohonya, izgalmas és fárasztó lenni. Eddig sem kellett aggódnunk a karrierje miatt, de ez az alakítás belépő az A-ligába és ha minden jól megy, az év végi díjszezonig sem fogják elfelejteni.


Említésre méltó a film látványvilága is, a varázslatos hangulatú fekete-fehér egyrészt Woody Allen Manhattan-jét idézi, másrészt pedig remekül passzol a bohém önjelölt művészek világához. "New Yorkban az ember nem engedheti meg magának anyagilag, hogy művész legyen" - mondja az egyik karakter, de úgy tűnik, az viszont kötelességük, hogy legalább annak nézzenek ki. Még egy filmnek sem sikerült ennyire találóan és finom iróniával megragadnia a 2010-es évek leggyorsabban taroló divatirányzatát, a hipszterséget, a Frances Ha alapján viszont egyértelmű: jó kiröhögni ezeket a lökött arcokat, de talán még jobb lenne közéjük tartozni.

- - - - - - - - - - - - - -

A Frances Ha című filmet a 2013-as berlini filmfesztiválon láttuk, Magyarországi forgalmazásáról eddig sajnos nem érkeztek hírek.