Megvan Belmondo és Alain Delon örököse

2014.10.01. 16:43

Rengeteg dolog van, ami miatt Európában a legjobb élni a világon, mozi szempontjából például az, hogy az utóbbi évek legsikeresebb európai filmje nem valami Transformers-szerű hülyeség volt, hanem a fergetegesen vicces, de egyben drámaként is hiteles és megható Életrevalók. Az Életrevalók a tökéletes közönségfilm; én eddig nem találkoztam olyan emberrel, akinek ne tetszett volna és a francia komédiák kilencven százalékával ellentétben remekül működött más nyelven, más országokban is.

Az Életrevalók rendezői, Olivier Nakache és Eric Toledano bátrak, mert az új filmjükhöz megtartották ugyan a siker garanciáját jelentő főszereplőt, Omar Sy-t és a dráma/komédia műfajegyveleget, de egy egész Franciaországot és Európát foglalkoztató aktuális társadalmi problémát mertek megbolygatni: az illegális bevándorlókét. A főhős, a szenegáli Samba tíz éve él Párizsban, hamis igazolványokkal, alkalmi munkákból tengődik, egészen addig, amíg be nem kasztlizza a bevándorlási hivatal.

Omar Sy a Samba című filmbenForrás: Gaumont Distribution

Ügyét az önkénteskedő Charlotte Gainsbourg kapja (őt nagyon jó végre Lars von Trier filmjei után egy könnyedebb szerepben látni, bár van egy vicces utalás A nimfomániás-ra) és a karizmatikus fekete fiú és az esetlen fehér nő között kialakul valamiféle vonzalom, de a történet sosem tolódik el Micsoda nő!-típusú tündérmese irányba, mert a film nem kendőzi el a valóságot, hogy ezek között a rétegek között nemigen van átjárás.

A film mégis tökéletesen működik romantikus komédiaként is, noha nyilvánvaló, hogy a rendezők a könnyed műfajt arra használják fel, hogy tükröt mutassanak országuknak és kontinensüknek, hogy ez a jelen: itt van több millió bevándorló, akikkel kezdenünk kell valamit az emberi méltóság keretein belül.

Charlotte Gainsbourg a Samba című filmbenForrás: Gaumont Distribution

Ezt egyébként mi sem nyomatékosítja jobban, mint, hogy Belmondo, Dépardieu és Alain Delon hazájában jelenleg a szenegáli és mauritániai szülőktől Franciaországban született Omar Sy a legnagyobb negyven alatti sztár. Alakítása az Életrevalók után itt, a Sambá-ban is hibátlan: sármos, vicces, karizmatikus, minden poénja működik és közben a drámai jelenetekben is hiteles.

Meglepő viszont, hogy a film legnagyobb komikus csúcspontjai mégsem csak hozzá kötődnek, hanem Franciaország másik jelenlegi nagy reménységéhez, az algériai származású Tahar Rahimhoz, aki korábbi komor szerepei (A próféta, A múlt) után végre kiélheti a benne rejtőző mókamestert Wilson, az algériai bevándorló szerepében, aki brazilnak tetteti magát, hogy jobban elfogadják.

Tahar Rahim és Omar Sy a Samba című filmbenForrás: Gaumont Distribution

A Sambá-t két hét múlva mutatják be széles körben Franciaországban és valószínűsíthető, hogy az Életrevalók-hoz hasonló közönségsikerre számíthat. Abban már nem vagyok biztos, hogy exportálni is annyira lehet majd, mint elődjét, pedig egész Európában érdemes lenne látni, hogy kisebbséghez tartozó hősökről nem csak lehangoló szociodrámákat vagy másságukat ostobán kifigurázó komédiákat lehet készíteni.

- - - - - - - - - - - - -

A Sambá-t Brüsszelben, az UGC De Brouckère-ben tartott elővetítésen láttuk.