Scarlett Johanssonnak még az ökörködés is jól áll

2017.06.17. 16:57

A Csajok hajnalig receptje egyszerű: végy pár tehetséges komikát, vesd őket egy bulizásra teremtett környezetbe, majd gördíts eléjük egy váratlan akadályt, ami kisiklatja a görbe estét. Jelen esetben egy halott sztriptíztáncost. Hasonló alaphelyzetből születnek persze fárasztó fércművek is, de Scarlett Johansson vígjátéka üdítően vicces, kellő mértékben morbid, és feszesebb, mint sok más, rögtönzésre építő vetélytársa.

A Koszorúslányok azzal robbantott nagyot 2011-ben, hogy a korábban férfiúi előjognak tekintett ordenáré humort női főszereplőkre testálta. Azóta időnként befut egy-egy újabb trónkövetelő a „csajok kirúgnak a hámból” alzsánerből – legutóbb a tavalyi Rossz anyák –, de ritka, hogy minden adalék meglegyen, ami bombasikerré tette Paul Feig vígjátékát. Vagy a szereplők közti kémia hibádzik, vagy a forgatókönyv lötyög, vagy a poénokban nincs fantázia, vagy az érzelmi megalapozás marad el.

Zoe Kravitz, Ilana Glazer, Jillian Bell, Kate McKinnon és Scarlett Johansson a Csajok hajnalig forgatásánForrás: InterCom

A Csajok hajnalig, ha nem is keveri ki tökéletes arányban, de egyik lényeges hozzávalóról sem feledkezik meg. Remek ötös fogatot válogat össze szkeccskomikusokból és sorozatos arcokból, akik közül nem lóg ki a nagy mozisztár, Scarlett Johansson sem. Megvan a kötelező szentimentális tanulság, amely nem a legeredetibb, ám következetesen vezetik végig az első képkockáktól. A gegeket, fordulatokat nem hányják egymásra, hanem szépen megalapozzák. És persze ami mégiscsak a legfontosabb egy vígjátéknál, őszintén lehet rajtuk nevetni.

A barátnőkkel a főiskolán találkozunk először: akkor még csak négyen vannak, de sülve-főve együtt töltik minden idejüket. Épp csak annyira lúzerek, hogy egy sörpongversenyben azért leverjék a koleszos srácokat; épp csak annyira menők, hogy igazán egymás közt érezzék jól magukat. Megfogadják, hogy örökre együtt maradnak, de tíz év sok idő, és mire Jess (Scarlett Johansson), a komoly szenátorjelölt házasodni készül, a lánybúcsúra már négy olyan nő utazik Miamiba, akik nincsenek egymás gyorshívójába beprogramozva.

A távolság Alice-t (Jillian Bell, a Melissa McCarthy/Rebel Wilson szerepkörben) frusztrálja a legjobban, aki nem akarja észrevenni, már csak púp az egykori kebelbarátnője hátán. Olaj a tűzre, amikor felbukkan az ötödik kerék, az ausztrál Pippa (Kate McKinnon), akit Jess azzal a nagy öleléssel fogad, amiért Alice hiába epekedett. Érthető hát, miért próbálja túlpörgetni az általa szervezett lánybúcsút, de a közös kokózás és egy balul elsült sztriptíz után a nyakukon marad egy kisportolt testű hulla, és ez még csak a megoldandó krízisek kezdete.

Csajok hajnaligForrás: InterCom

A film Lucia Aniello rendezői debütálása, ő írta a forgatókönyvet is Paul W. Downsszal, aki egyben Jess vőlegényét alakítja. A páros a Broad City című Comedy Central-szitkomból dobbantott a nagyvászonra, amely websorozatból nőtte ki magát a Csajok még hipszterebb, betépett, szürreális verziójává. Aki alapvetően szkeccsek összefűzésére épülő műfajból érkezik, az nem tudja mindig érvényesíteni a tehetségét zárt, másfél órás keretek között – így vérzett el a Key & Peele alkotócsapata a Keanu című filmmel –, Aniellóék azonban ügyeltek rá, hogy ez tényleg filmszerű film legyen, logikusan szerkesztett, végigvitt cselekménnyel.

A szereplők a halálos baleset után úgy viselkednek, ahogy azt az egyébként jól szituált kora harmincasoktól elvárhatnánk. Nem válnak egyből Coen-antihősökké, akik lecsúsznak a bűn lejtőjén: nem az az első dolguk, hogy eltüntessék a hullát, és még ügyvédet is felhívnak, hogy bölcs döntés-e, ha feladják magukat a hatóságoknak. Persze nem lélektani drámát nézünk, úgyhogy mindezt komikus túlzásokkal tupírozzák fel: nem hiszem, hogy egy hulla előtt épp pizzát enni támadna kedvem, de ha már úgyis kihozta a futár, vétek veszni hagyni.

Kate McKinnon és Jillian Bell a Csajok hajnalig című filmbenForrás: InterCom

A film nemcsak a szereplők kétségbeesett szerencsétlenkedéseiből, hanem a hullával eljátszott obszcén poénokból is kisajtolja a maximumot. Van itt fel-felpattanó szempár, szexuális segédeszközök alkalmazása, némi diszkrét nekrofília (bár érdekes módon a nemzetközi előzetes egyik nagyjelenete, ahol megkocsikáztatják az álló farkú hullát a városban, a vágóasztalon maradt). A morbid gegek és szövegek találati aránya nem százszázalékos, de jóval többször nevettem fel, mint ahányszor kabócák ciripelését véltem hallani a csöndben. 

Ahol pedig esetleg leülnének a poénok, ott átsegít a szereplőgárda. A színészek egy részéről tudtam, hogy bármilyen idióta szereppel és szituációval megbirkóznak. A Szellemirtók után megint Kate McKinnon a kiszámíthatatlan jolly joker a csapatban: a flúgos, bogaras Pippa csámpás esésektől kigúvadt szemű monológokig terjedő skálán mozog (a szinkron inkább kevesebb, mint több sikerrel próbálja átmenteni az eredetiben vélhetőleg vicces akcentust). A harcias aktivista Frankie-t alakító, Broad City-ből hozott Ilana Glazer hasonló energiabomba, de más frekvencián képes mozogni, mint McKinnon, így nem kioltják, erősítik egymást.

Kate McKinnon, Ilana Glazer és Zoe Kravitz a Csajok hajnalig című filmbenForrás: InterCom

Nagyobb meglepetés a Frankie koleszos csaját játszó Zoë Kravitz, aki eddig inkább drámai szerepekben (Hatalmas kis hazugságok) és blockbusterekben tűnt ki (Mad Max – A harag útja). Most viszont az ő sznob üzletasszony karakterének köszönhetjük az év egyik legviccesebb, egyszerre kínos és erotikus szexjelenetét, amelyhez a Modern család egyik szereplője és a kilencvenes évek ikonikus nagyasszonya asszisztál fergetegesen.

Ám gondolom, a legtöbben arra kíváncsiak, hogy a Woody Allen- és Coen testvérek-féle humorban már jártas Scarlett Johanssonnak megy-e majd a harsányabb nevettetés is. A Csajok hajnalig-ot ezen a téren éreztem egyedül kihagyott ziccernek: Johanssonnak jutott a „normális nő” figurája, így lényegesen kevesebbet ökörködhet, mint társnői, pedig a film eleji kampányvideós geg alapján ez is nagyon jól áll neki, jobban szabadjára lehetett volna engedni. Cserébe a korrekt, de közhelyes drámai pillanatok az ő beleélése miatt tudnak működni.

Jillian Bell, Zoe Kravitz, Scarlett Johansson és Ilana Glazer a Csajok hajnalig című filmbenForrás: InterCom

Amit pedig különösen élveztem, azok a film véletlenszerűen abszurd kanyarjai, amelyek mégsem érződnek öncélúnak. Belefér, hogy egy asztronautákról szóló, inspiráló monológ alá beússzon a Napfény zenéjére hajazó aláfestés. Vagy hogy külön mellékszálat szenteljenek Jess vőlegényének, Peternek (Paul W. Downs), amellyel egyrészt görbe tükröt tartanak a vígjátékok hagyományos nemi felosztása elé (itt a férfiak aggodalmaskodnak  azon, hogy a bulizásban megrészegült menyasszony lefújja-e az esküvőt), másrészt a gumiarcú és -testű Downs ellophatja a show-t a felnőttpelenkában előadott akrobatikus mutatványaival.

Paul W. Downs, Kate McKinnon és Scarlett Johansson a Csajok hajnalig című filmbenForrás: InterCom

A Csajok hajnalig nem egy világmegváltó vígjáték, de a maga műfajában egyértelműen az élbolyba tartozik; ideális nyári limonádé, amiből a fanyar citromot és a még épp nem émelyítő édesítőszert sem spórolták ki. Ja, és senki ne rohanjon rögtön érvényesíteni a parkolójegyét, mert a stáblista tartogat még két bónuszjelenetet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK