Hogy néztek ki, szépfiúk?

Vágólapra másolva!
Matt Damon szuper alakítást nyújt Az informátor!-ban, de kövér, ocsmánybajszos figurájáért azért is lelkesedtünk, mert külön öröm, amikor egy szépfiú bizonyítja jófejségét azzal, hogy hajlandó elcsúnyítani magát. Erről jutott eszünkbe, hogy összeszedjük a legkirályabb mozis átalakulásokat szépfiúból rondaságba.
Vágólapra másolva!

George Clooney - Sziriana

Az olajiparbeli bonyolult összefonódásokról szóló agyas filmben Clooney egy kissé szétesett CIA-ügynököt alakít. Az alkotók elképzelése eredetileg az volt, hogy a film alapjául szolgáló könyv szerzőjéről, Robert Baerről mintázzák meg Clooney figuráját, úgyhogy a filmben producerként is közreműködő színész kiadta magának a feladatot, hogy el kell tüntetni a jóképű és azonnal felismerhető Clooney-t ,és a mackós Baerre kell hasonlítania. Később ugyan elszakadtak Baertől, de a lényeg maradt: Clooney szakállt és bajuszt növesztett, sok tésztakaja segítségével felszedett bő tizenöt kilót, és a forgatásra kiborotváltatta kicsit a haját, hogy úgy tűnjön, mintha kopaszodna.

ForrA!s: [origo]
George Clooney a Szirianá-ban és a film berlini sajtótájékoztatóján

A szerepet először egyébként Harrison Fordnak ajánlották fel, de neki nem tetszett eléggé a forgatókönyv, úgyhogy nem vállalta, viszont amikor Clooney-t Oscarra jelölték érte, beismerte, hogy nagyot tévedett. Clooney remekül játszik a filmben, de lehet, hogy az elcsúfítás is játszott némi szerepet abban, hogy az Akadémia megszavazta neki a díjat. A színész mindenesetre megszenvedett az Oscarért: a túlsúlya is hozzájárult ahhoz, hogy amikor az egyik kínzási-kihallgatási jelenetben felrúgták a széket, amihez hozzákötözve ült, súlyosan megsérült a gerince. Szerencsére ez a forgatás utolsó napján történt, de Clooney-nak több operációra és speciális kezelésekre volt szüksége, hogy rendbe jöjjön. Sérülése miatt nem sportolhatott egy ideig, úgyhogy a felszedett túlsúlyt is nehezebben adta le, de egy interjúban elárulta a titkot: "egy egészen egyedi módszert alkalmaztam, aminek az a neve, hogy ne egyél".

* * *

Matt Damon - Az informátor!

A filmben Damon az FBI-informátornak felcsapó Mark Whitacre-t játssza, aki valós személy, és az interneten rákeresve rögtön kiderül, hogy manapság kissé túlsúlyos, kopasz és szemüveges, mint Damon a film végén. Mivel azonban a legtöbb embernek fogalma sincs, hogy hogyan fest Whitacre, nem lett volna muszáj utánozni a megjelenését, viszont Steven Soderbergh rendező szerint ez fontos volt a szerephez. Amikor úgy két hónappal a forgatás előtt Damon e-mailben megkérdezte tőle, hogy mit szeretne, hogy nézzen ki a figura, a rendező egy szóval válaszolt: tésztásan. Damon komolyan vette az utasítást, és elkezdett enni. Hogy biztosan jól csinálja, segítséget kért Robert De Nirótól, aki annak idején a Dühöngő biká-hoz kb. huszonöt kilót szedett fel. De Niro figyelmeztette, hogy az első hét kilót még nagyon kellemes felszedni, de aztán cipelni is kell az egyre gyarapodó súlyt.

ForrA!s: [origo]
Matt Damon Az informátor!-ban és a film Los Angeles-i premierjén

Damon majdnem tizennégy kilót hízott, de elmondása szerint ez cseppet sem esett nehezére, egyszerűen ette, amit megkívánt, és mással nem törődött. A hízás sokkal könnyebb volt számára, mint a Bourne-filmekre való felkészülés, ami mindennapos kondizással járt. Damon egyébként ennek ellentétét is megtapasztalta már: a '96-os A bátrak igazságá-hoz, amelyben heroinista exkatonát játszik, több mint tíz kilót kellett fogynia. A Whitacre-kinézet persze nem merül ki a duciságban: Damon az orrára is kapott egy kis pótlást, hogy krumplisabb legyen, plusz béna parókát öltött, és bajuszt növesztett. Minderre nem is azért volt szükség, hogy jobban hasonlítson az igazi Whitacre-re, hanem Soderbergh szerint azért, hogy ne legyenek határozott kontúrjai, fizikumában is tükrözze azt a megfoghatatlanságot, ami a beteges hazudó figura fő jellemzője.

* * *

Brad Pitt - Benjamin Button különös élete

Aki látta A Zodiákus speciális effektusait bemutató werkfilmet, tudja, hogy David Fincher iszonyatosan profin ejti át nézőit a számítógépes animációval; rengetegszer alkalmazza úgy, hogy nekünk meg sem fordul a fejünkben, hogy nem valóság, amit látunk. A Benjamin Button-ra ez sokszorosan igaz: lehet, hogy valami furcsa érzésünk támad a film nézése közben, de ha nem tudjuk előre, hogy Brad Pitt a film 52. percéig egyáltalán nem tűnik fel a vásznon, biztos nem jövünk rá magunktól. Az persze evidens, hogy a csecsemőtestbe született öregembernek, aki egy idő után tolószékes, ráncos fejű gyermek lesz, nem Brad Pitt szolgáltatta a testét, de valójában az arcát sem. A vén kisgyermek testét idősebb színészek alakították, a mimikáját pedig performance capture-technikával mintázták Brad Pittről, aztán számítógépes animációval alkották meg az arcát. Szóval csak annyi benne a Pitt, mint Scrooge-ban a Jim Carrey a Karácsonyi ének-ben.

ForrA!s: [origo]
A számítógépes animációval készült Pitt-hasonmás és Brad Pitt a premieren

Amikor Benjamin Button elhagyja a hatvanas éveit, és visszafiatalodik ötvenessé, felbukkan a színen az öreggé maszkolt Pitt, aki furcsa módon egyáltalán nem olyan meggyőző, mint az animáció volt, nyilván az erős váltás miatt. Ahogy egyre fiatalabbá válik, egyre kevesebb sminket visel, egy idő után pedig visszatérnek a számítógépes trükkök, amelyekkel utólag fiatalították Pitt arcát. A színész gyűlöli a maszkokat, még állszakállban játszani is utál, de amikor Fincher felkérte a szerepre, nem tudott nemet mondani neki. Utólag Pitt dicsérte ugyan a maszkosokat, és azt állította, hogy nem is volt olyan kényelmetlen elöregítve játszani, de ismét megfogadta, hogy ilyesmit soha többé nem vállal. Ha Pitt megkapta volna a filmért a legjobb főszereplőnek járó Oscar-díjat, az szerintünk meglehetősen igazságtalan lett volna, de a legjobb smink és speciális effektusok díját teljesen megérdemelten vitte haza aBenjamin Button csapata.

* * *

Christian Bale - A gépész, Hajnali mentőakció, The Fighter

Bale szakmai megszállottsága közismert, és a sajtó szívesen lovagol az olyan kevésbé szimpatikus epizódokon, mint hogy a feszült színész leüvöltötte a figyelmetlen operatőr fejét. Mi az ilyesmin sokkal kevésbé csodálkozunk, mint azon, hogy Bale milyen könnyedén adja le és szedi fel a kilókat szerepei szerint. Nem is értjük, hogy nem jelölték eddig Oscarra. Bale első igazán látványos átalakulása igazából nem témája cikkünknek, de azért muszáj megemlíteni, hogy az Amerikai pszicho kedvéért heteken keresztül napi három órát gyúrt, így hozta létre a durván deltás Patrick Bateman-testet. Mint a Bale-lel készült interjúkból kiderül, számára ezek a fizikai átváltozások azért izgalmasak, mert az önuralmát teszteli velük, ugyanakkor cseppet sem találja élvezetesnek őket. Ahogy mondja: walesinek született, úgyhogy sokkal szívesebben sörözik a kocsmában, mint gyúr az edzőteremben, amit amúgy is meglehetősen ostoba elfoglaltságnak tart.

ForrA!s: [origo]
Christian Bale A gépész-ben és a film sundance-es premierjén

Az extrém lesoványodást elsőször a 2004-es A gépész-hez adta elő, amelyben egy csontsovány, inszomniás gépészt alakított, és bár utána elismerte, hogy túlzásba vitte a dolgot, és megfogadta, hogy soha többet, azóta kétszer is megismételte a bravúrt. (A Hajnali mentőakció-ban, ahol egy vietnami hadifoglyot játszik és a nemrég leforgatott The Figher-ben, ahol pedig egy drogosból lett bokszedzőt.) A gépész-hez körülbelül huszonhét kilót adott le azzal az egyszerű módszerrel, hogy szinte csak tejeskávén élt (időnként azért megengedett magának egy-egy almát). Azt mondja, nem is volt olyan nehéz, mert a gyomra hamar összeszűkült, és utána már nem érezte annyira éhesnek magát, sőt, "érdekes módon mentálisan nagyon-nagyon megnyugtató volt ennyire soványnak lenni, mert nem volt energiám fölösleges dolgokra, úgyhogy csak a fontos dolgokra koncentráltam". Ezt az állapotot a betegséghez hasonlítja, viszont ő nem érezte betegnek magát, és még orvos sem felügyelte forgatás közben, csak egy táplálkozási szakértővel konzultált, aki megmondta neki, hogy milyen vitaminokat szedjen. Inkább akkor érezte magát egy kicsit rosszul, amikor felhagyott a diétával, mert túl mohón kezdett neki az evésnek.

* * *

Javier Bardem - A belső tenger, Nem vénnek való vidék

Bardemet a Sonka, sonká-ban spanyol csődörként ismerte meg a közönség, de később kiderült egyrészt, hogy sokkal több ennél, másrészt, hogy rá lehet beszélni, hogy elcsúfítsa magát egy szerep kedvéért. A belső tenger-ben duplán nehéz helyzetbe hozták: nem csak elcsúfították, de azt is megkövetelték tőle, hogy mozdulatlanul játsszon. A megtörtént eseten alapuló film ugyanis egy baleset következtében nyaktól lefelé megbénult férfiról szól, aki évtizedeken keresztül harcol azért, hogy meghalhasson. A feladat macerás volt: Bardem minden nap hajnali ötkor kezdett, és a tizenegykor kezdődő forgatás előtt öt-hat órányi sminkelésen esett keresztül. Az orrát megnagyobbították, az arcát pedig egy speciális öregítő folyadékkal kezelték. No és persze megkopasztották, és szódásüveg-szemüveget adtak rá.

ForrA!s: [origo]
Javier Bardem A belső tenger-ben és a film New York-i premierjén

Bardem nagyon elégedett volt a maszkmesterrel, és nagyvonalúan kijelentette, hogy alakítása felét neki köszönheti (a sminkes meg is kapta érte az Oscar-díjat). Érdekes módon a mozdulatlanságot nem találta olyan borzasztónak: némi koncentrációval elérte, hogy a testéről megfeledkezve minden energiáját a hangjába sűrítse. A rendező, Alejandro Amenábar aggódott, hogy a nézők nem lesznek képesek túltenni magukat azon, hogy a szétsminkelt Bardemet látják, úgyhogy három hónappal a bemutató előtt szétküldött egy fotót a spanyol sajtónak az elcsúfított Bardemről, hogy az emberek szokják a fejét. Bardemet azóta már a Coen testvérek is kezelésbe vették: a Nem vénnek való vidék sorozatgyilkos főhősének megformálásához mutattak egy fotót a színésznek arról, hogyan képzelik a fickót. Bardem nem is figyelt a férfi idióta bilifrizurájára, csak a ruhájára, és igencsak meglepődött, amikor hajvágás után a tükörbe nézett. Utólag azt mondta, a frizura nagyban hozzájárult a figurához, de a magánéletének nem tett valami jót.

* * *

Tom Cruise - Trópusi vihar

Tom Cruise rengeteg kritikát kapott az utóbbi években nevetséges médiaszereplései miatt, így hát össznépi megkönnyebbült sóhaj volt a reakció a Trópusi vihar-beli kis szerepére. Azzal, hogy eljátszotta Les Grossmant, a stúdiófőnököt, Cruise bebizonyította, hogy még mindig nem veszi magát túl komolyan azzal, ráadásul lényegében az egész az ő ötlete volt, mert eredetileg csak egy cameója lett volna Stiller figurájának az ügynökeként. Cruise ehelyett kitalálta, hogy egy mocskos szájú, rosszfej góré lesz, műkézzel. Úgy bizony: első ránézésre is látszik, hogy Cruise-on kopasz paróka van, kitömték, hogy dagadtnak nézzen ki, és szőrős mellkast ragasztottak rá, ő azonban nem érte be ennyivel, és jókora, szőrös műkarokat csináltatott magának a szerephez, amit először még Stiller is furcsállt.

ForrA!s: [origo]
Tom Cruise a Trópusi vihar-ban és a film Los Angeles-i premierjén

Még az is Cruise agyából pattant elő, hogy Grossman táncikáljon. Akkor már egy fokkal kevésbé tűnt jó fejnek Cruise, amikor az ügyvédei perrel fenyegetőztek a kiszivárgott forgatási fotók miatt, de a dolog valahol érthető, meg akarták lepni a rajongókat, a paparazzók meg elszúrták az egészet. A film bemutatása után sok találgatás született arról, hogy Cruise kiről mintázta a figurát. Sokan Sumner Redstone-ra tippeltek, aki kirúgta Cruise-t a Paramounttól, de rá megjelenésében éppenséggel egyáltalán nem emlékeztet Grossman. Egy kicsit hasonlít viszont Stuart Cornfeldre, a Trópusi vihar producerére.

* * *


További elcsúfítottak:

Sam Mendes Jude Law-nak esett neki: mivel a színész A kárhozat útjá-ban egy fotós-bérgyilkost alakít, a bőrét elsápasztották, hogy érzékeltessék a sötétszobában töltött órákat, a fogát pedig a korhűség kedvéért kissé elrohasztották. Ráadásul a film során tovább csúnyul, mert beszerez az arcába egy nagy halom üvegszilánkot.

ForrA!s: [origo]
Jude Law A kárhozat útjá-ban és egy évvel később

Johnny Depp rendszeresen hagyja, hogy Tim Burton elcsúfítsa, az Ed Wood-on kívül nincs is olyan közös filmjük, amiben Depp saját arcát látnánk, bár egy erős sminket azért ott is kapott. Legaranyosabban csúf feje persze az Ollókezű Edward-ban volt. De nem Burton kiváltsága Depp maszkolása, mint tudjuk, a színész boldogan öltött kalóz külsőt Jack Sparrow megformálásához.

Heath Ledger abszolút szépfiúként kezdte a karrierjét a 10 dolog, amit utálok benned-ben, de A sötét lovag idejére eljutott a totális, zseniális leépülésig. A Joker megjelenése elsősorban nem az ijesztő sminktől rémisztő, hanem Ledgertől, aki féloldalasan meggörnyedve, eltorzított hangon hozza minden idők egyik legszuperebb filmes gonoszát.