Szektások, igazságosztó hajléktalan és agyvihar a Sundance-en

Vágólapra másolva!
Vasárnapig még tart a Sundance filmfesztivál Utah-ban, de a tudósítások kezdettől azt jelzik, idén különösen erős a felhozatal. Az Olsen ikrek kishúga tehetséges színészként, Vera Farmiga pedig érzékeny rendezőként mutatkozott be, a Másnaposok sztárja mindenkit megnevettetett, született több átütő szerelmes film is, és persze Kevin Smith is bedobta magát. Bemutatjuk a fesztivál legnagyobb visszhangot kiváltott filmjeit.
Vágólapra másolva!

Martha Marcy May Marlene
Rendező:
Sean Durkin

Forrás: [origo]

Mi történik akkor, ha egy fiatal lány kiszabadul egy vallásos szekta karmai közül? Hogyan kommunikál a családtagjaival (Sarah Paulson és Hugh Dancy), hogyan illeszkedik vissza a társadalomba, hogyan birkózik meg a félelmeivel, és egyáltalán, mit mond a szektában töltött időszakról, amikor kérdezik? A film az Olsen ikrek húgának, Elizabeth Olsennek a - kritikák szerint nagyon erős - színészi bemutatkozása. Ő egyébként rögtön duplázott Sundance-en: a Silent House című horrorban is szerepelt. Legközelebb már De Niróval és Sigourney Weaverrel játszik a Red Lights-ban.

* * *

Like Crazy
Rendező:
Drake Doremus

Forrás: [origo]

Akinek a Hétmérföldes szerelem túl mű volt, most kap egy életszerűbb változatot ugyanarra a témára. Az amerikai egyetemista srác és az angol egyetemista lány őrülten egymásba szeret, de a lány vízuma lejár, haza kell mennie. Jön a távkapcsolat, nyolc teljes éven át. A rendező saját megközelítését voyeurisztikusnak nevezte, munkamódszere pedig improvizációkon alapult: a színészekkel kéthetes próba során véglegesítették a dialógusokat. A fontosabb szerepekben kedvenc fiatal színészeink némelyikét látni: a srác Anton Yelchin (Alpha Dog, Star Trek), a lány Felicity Jones (Chéri), és még Jennifer Lawrence (Winter's Bone) is itt van.

* * *

Cedar Rapids
Rendező: Miguel Arteta

Az amerikai Office-ból és a Másnaposok-ból ismert Ed Helms ezúttal főszerepben: egy kisvárosi biztosítási ügynököt játszik, aki egy elutazik egy konferenciára, ahol végre belekóstol az alkohollal és prostikkal tarkított életbe. A vígjátékot Miguel Arteta rendezte, aki eddig csak klassz dolgokat csinált (Jóravaló feleség, Youth in Revolt), és állítólag ez a filmje szenzációsan viccesre sikerült.

* * *

Higher Ground
Rendező:
Vera Farmiga

Forrás: [origo]

Ha egy színész úgy dönt, hogy rendezni szeretne, mégpedig saját magát, az nem mindig sül el jól, de az Oscar-jelölt színésznő, Farmiga esetében egyáltalán nem hiúsági projektről van szó a kritikusok szerint. Megtörtént eset alapján meséli el egy nő történetét, aki fiatalon bekerül egy vallásos közösségbe, de túl sok benne az intellektuális kíváncsiság ahhoz, hogy simán elfogadjon mindent, amit hite szerint el kellene. A Variety szerzője szerint Farmiga olyan árnyalt, empatikus filmet csinált, amivel - és ez dicséret - sem a hívők, sem az ateisták nem lesznek teljesen kibékülve.

* * *

Submarine
Rendező:
Richard Ayoade

Forrás: [origo]

Ha egy filmet úgy írnak le, hogy afféle francia új hullámra hajazó, aranyos, wesandersonos, junós, 500 nap nyaras kamaszfilm, akkor én fáradtan sóhajtok, de a híradások szerint a Submarine mégis tud valamit, annak ellenére, hogy a sokadik sztori egy tizenéves, okoskodó, öntelt srácról, aki keresi önmagát meg a szerelmet. A Slashfilm szerzője szerint például iszonyatosan őszinte, szívbemarkoló és vicces a film.

* * *

Hobo with a Shotgun
Rendező:
Jason Eisener

Ki ne lenne kíváncsi egy "Hobó vadászpuskával" című filmre? Na, ugye. A címbeli hobót ráadásul a legendás Rutger Hauer (A szárnyas fejvadász, Az Osterman hétvége) alakítja. A leírások szerint olyasmi lehet a film, mint Robert Rodrigez Macheté-je (egyébként elsőfilmes rendező munkája), csak éppen vicces. A sztori lényege, hogy egy hajléktalan fickó rászabadul egy bűntől mocskos városra, és őrült gyilkolászásba kezd. Aki szerint nem vicces, ha gyerekeket lőnek halomra a vásznon, annak nem biztos, hogy bejön, mások viszont könnyesre röhögték magukat rajta.

* * *

Take Shelter
Rendező:
Jeff Nichols

Forrás: [origo]

A fegyverek és emberek rendezője (interjúnk) második filmjében is maradt Michael Shannonnál, pontosabban a színész maradt nála, annak ellenére, hogy az első filmért egy vasat sem tudott neki fizetni a rendező, annyira minimális költségvetésből dolgoztak. Az új film sem hangzik kevésbé keménynek, mint az előző: Shannon egy apát alakít, akit rémálmok kínoznak, amelyekben szörnyű vihar tombol, ezért elkezdi helyrehozni a kertjében levő vihar elleni menedéket, miközben attól is fél, hogy az álmai azt jelzik, hogy ő is a családjában öröklődő mentális betegség áldozatává vált.

* * *

The Guard
Rendező:
John Michael McDonagh

Forrás: [origo]

Az Erőszakik rendezőjének, a drámaíró-filmes Martin McDonagh-nak a testvére csinálta ezt a filmet, amihez lenyúlta tesója kedvenc színészét, Brendan Gleesont főszereplőnek. Gleeson egy ír rendőrt játszik, akinek a bejáratott kis élete fenekestül felfordul, amikor a városában felbukkan egy drogkereskedők után nyomozó FBI-ügynök (Don Cheadle). Haver- és rendőrkomédia ír módra, azaz sok csúnya beszéddel és sötét humorral. Gleeson állítólag briliáns.

* * *

Tyrannosaur
Rendező:
Paddy Considine

Forrás: [origo]

Paddy Considine-t (Amerikában, Szerelmem nyara) remek színészként ismerjük, de 2007-ben már rendezett egy rövidfilmet, amit most nagyjátékfilmmé fejlesztett. Peter Mullant láthatjuk benne szokásos szerepében: egy agresszív, alkoholista fickót játszik, aki összeismerkedik egy keresztény nővel (Olivia Colman), akivel lassan közel kerülnek egymáshoz. Jeff Wells azt írta a filmről, hogy "évek óta nem láttam ilyen eredeti felnőtt szerelmi történetet".

* * *

The Future
Rendező:
Miranda July

Forrás: [origo]

A 2005-ös Te meg én és minden ismerősünk rendezője nem akart rögtön belevágni a második filmjébe, inkább performace-okat rendezett, míg végül aztán ezekből mégiscsak kinőtt egy újabb nagyjátékfilm. Ha egy mondatban foglaljuk össze a sztorit, aranyoskodó idétlenségnek tűnik a film - egy harmincas párnak egy hónapja van, mielőtt kiengedik a kórházból a macskájukat, hogy megvalósítsák összes eddigi vágyukat -, de azt mondják, sokkal több ennél: igazi és sokszor fájdalmas portré párkapcsolatokról és megfeneklett életekről.

* * *

My Idiot Brother
Rendező: Jesse Peretz

Forrás: [origo]

Ez a film valószínűleg nem váltja meg a világot és nem is forradalmasítja a családi vígjáték műfaját, de van benne elég ismert arc és a kritikusok szerint elég kedvesség is ahhoz, hogy szerényen sikeres legyen. Paul Rudd egy jószívű, de balszerencsés fickót játszik, akinek szétesik az élete, ezért sorban három nővérénél (Zooey Deschanel, Emily Mortimer és Elizabeth Banks) húzza meg magát felforgatva az ő életüket is. Randifilmnek valószínűleg tökéletes lesz.

* * *

Win Win
Rendező: Thomas McCarthy

Forrás: [origo]

Az állomásfőnök és A látogató rendezőjének harmadik filmje vígjáték, Paul Giamattival a főszerepben. Giamatti egy hobbiból birkózóedzőként tevékenykedő, anyagi gondokkal küzdő ügyvédet játszik, aki, hogy kijöjjön a slamasztikából, jelentős pénzösszeggel járó gyámságot vállal egy öreg kliense fölött. Aztán beállít a bácsi birkózó unokája, és minden megváltozik a nem teljesen szerethető, de azért nem is utálnivaló hősünk életében.

* * *

Red State
Rendező:
Kevin Smith

Kevin Smith teljesen új műfajba csapott bele: komédiái után egy kisköltségvetésű horrorfilmet csinált, aminek a főhősét, egy keresztény szekta szadista, homofób vezetőjét Fred "God hates fags" Phelps prédikátorról mintázta. A kritikusokat meglehetősen megosztotta a film: a Variety szerint például semmi horrorisztikus nincs benne és kifejezetten rosszul van megcsinálva, Todd McCarthy ellenben a Hollywood Reporterben azt írja, hogy a film iszonyatosan hatásos és a főszerepet játszó Michael Parks remekel benne. A legnagyobb visszhangot tulajdonképpen nem is maga a film keltette, hanem Smith vetítést kísérő show-ja: a rendező már korábban bejelentette, hogy a premier keretében aukción értékesíti majd a film forgalmazási jogát, azonban ehelyett levágott egy monológot, amiben jól beszólt a filmforgalmazóknak, és közölte, hogy saját maga fogja forgalmazni a filmet, méghozzá egy rendhagyó roadshow keretében. Hiába, az élő show-műsorhoz Smithnek mindig is nagyon jó érzéke volt.

És a skála másik végén...

A fesztivál két eddigi legrosszabban fogadott filmje egyértelműen az I Melt With You és a The Son of No One volt. Előbbiben más se történik, mint hogy Jeremy Piven és egyéb negyvenesek mértéktelen mennyiségű drogot fogyasztanak, és azt hiszik, hogy ettől érdekesek. A Vulture-ön már össze is szedték, hogy a film hány különböző (ostoba) okot vonultat fel a drogozásra.

A The Son of No One akár jó is lehetett volna, mert Dito Montiel rendezte, aki a teljesen vállalható Őrangyallal, védtelenül-t is csinálta, de mégsem lett az. A rendőrdrámában felbukkan Al Pacino, Channing Tatum, Ray Liotta, Juliette Binoche és Katie Holmes is, viszont olyan rossz, hogy a közönség jelentős része távozott a vetítés közben, és a végén néma csönd volt taps helyett.