Ebből élnek a magyar filmesek

2011.04.01. 20:47

A "Nem ugrunk le egy sörért?" poénnal végződő reklámra sokan emlékeznek, de azt nem mindenki tudja, hogy ez a spot Antal Nimród munkája. Bemutatjuk híres magyar játékfilmesek legkedvesebb reklámjait, és a rendezők még el is mesélik, hogy mit tanulhat vagy nem tanulhat egy filmes a reklámfilmkészítésből.

Török Ferenc (Moszkva tér, Szezon, Overnight)

Török Ferenc sok reklámot csinál, de azt mondja, cigit és sört sosem vállalna, elvi okokból. Saját reklámjai közül a kedvence egy régi Ginissimo-jégkrémreklám, ami A keresztapá-t parodizálja. Azért szereti különösen ezt a spotot, mert az, hogy egy kisebb cégnek készült, olyan szabadságot jelentett, amit multiknak készülő reklámoknál általában nem élvez a rendező. Több spotot is csináltak a cégnek, mindegyik viszonylag merész volt, a diétás jégkrém reklámjában például egy kislány szétvert egy cukrászdát. "Szinte baráti szinten ment az egész, nem volt egy teljes marketingosztály, akikkel mindent jóvá kellett volna hagyatni, és a reklámügynökség is bevállalós volt. Úgy emlékszem vissza arra a munkára, hogy sokat röhögtünk" - mondja Török.


A multiknál minden sokkal leszabályozottabban megy, ugyanakkor ennek a rendező szerint megvan az az előnye, hogy "segíti a fegyelmezettséget. Nincs az, hogy a színművész úr kitalál valamit, és akkor mindenki azt csinálja, amit mond." A reklámfilmezésben persze "sokszor nem olyat kell csinálni, amit szeretnél, de ebből élünk, és jó, hogy egy államtól független egzisztenciát lehet kialakítani". Amit technikailag megtanul egy rendező a reklámfilmeken, az Török szerint nem különösebben hasznosítható a játékfilmeknél, mert "olyan kameramozgatókhoz jutsz, meg olyan 3D-s utómunka-stúdióban dolgozol, amilyen játékfilmben biztos, hogy nincs". Egy reklámfilm összesen körülbelül egy hónapját veszi el a rendezőnek, ami azzal kezdődik, hogy indul az ügynökség által kiírt tenderen, folytatódik az egy-két napos forgatással, és befejeződik a körülbelül kéthetes utómunkával.

+ + +

Goda Krisztina (Csak szex és más semmi, Szabadság, szerelem)

Goda Krisztina Dreher-reklámjában a Balaton-parton mókázó Boronyák Gergely adja át a havas tájon szánkózó Nagy Zsoltnak a sörösüveget, amit aztán ő továbbpasszol a tengeren búvárkodó Karalyos Gábornak. A reklámra szereplőválogatást írtak ki, a rendezőnő minden szerepre kiválasztott két-három jelöltet, akikből aztán az ügyféllel konzultálva választották ki a három végleges szereplőt. Nem volt nehéz, mert mint Goda mondja, teljes konszenzus volt a Dreher képviselői és a filmesek közt abban, hogy kiket válasszanak. A klip technikailag legbonyolultabb része a sör átadása egyik helyszínről a másikra, "erre külön tesztet kellett csinálni a Magyar Filmlaborban egy 3D-s szakemberrel, hogy ne rajzfilmesen nézzen ki, hanem hiteles legyen".


Gyermeke születése előtt Goda körülbelül havonta készített egy reklámfilmet, és mostanában megint vállal ilyen munkát. Szerinte hasznos gyakorlat a reklámkészítés játékfilmesek számára, mert "20-30 másodpercben kell elmesélni egy komplex történetet, ami rákényszeríti az embert, hogy olyan képi vagy dramaturgiai megoldásokhoz folyamodjon, amik amúgy talán nem is jutnának eszébe". Úgy véli, hogy mivel manapság szinte minden filmben van legalább minimális számítógépes trükk vagy animáció, az is jó, hogy a rendszerint trükkigényes reklámok készítés során a filmesek megtanulják ezek működését. A reklámok anyagilag is hálásabbak, mint a játékfilmek, ahol, ha a gázsikat az ember visszaosztja a belefektetett évekre, sokszor "elég szerény összeg jön ki".

A rendezőnő azt mondja, változó, hogy az ügynökség koncepciójába mennyire lehet belevinni saját dolgokat, de hangsúlyozza, hogy hiába van a rendezőnek esetleg egy átütő ötlete, a koncepcióban sok olyan tényező - például piackutatási eredmény, termékjellemző - is szerepel, amiket a rendező nem feltétlenül ismer. Előfordult vele már olyan is, hogy visszaadott egy reklámot: felkérték, hogy vegyen részt egy intimbetét reklámfilmjére kiírt tenderben, de nem vállalta, mert úgy érezte, a koncepció keretein belül semmiképp sem tudna ízléses reklámfilmet csinálni.

+ + + 

Orosz Dénes (Poligamy)

Orosz Dénes még nem rendezett igazi reklámfilmet, Poligamy című romantikus vígjátékában viszont szerepel egy reklám: a film kissé összezavarodott férfi főhőse (Csányi Sándor) látni véli barátnőjét, Lillát (Tompos Kátya) egy Garnier testápoló reklámjában. A rendező elmondta nekünk, hogy ez a momentum eredetileg is szerepelt a forgatókönyvben, nem termékelhelyezési céllal került a filmbe, de Herendi Gábor producer megkeresett cégeket az ötlettel, és a Garnier ráharapott. Úgy működtek együtt velük, mintha a reklám teljesen igazi lenne: a megrendelő a rendelkezésükre bocsátotta a kliphez szükséges animációt, kimentek a forgatásra, és a végén elfogadták a kész reklámfilmet. Még egy kis változtatást is kértek az első verzióhoz képest: hogy Tompos Kátya a végén nagyobbat mosolyogjon.


A rendező számára nem volt teljesen idegen ez a világ, mert korábban írt már reklámszövegeket és reklámtendereket. Ráadásul Fillenz Ádám operatőr is sok reklámot csinált, nem beszélve Kovács Zoltán vágóról, aki jelenleg az egyik legfoglalkoztatottabb vágó a reklámiparban. Orosz a reklámfilm forgatására úgy emlékszik vissza, hogy kifejezetten kellemes élmény volt: "Ez Kátyának és nekem is pihenés volt a forgatás közben, egy kicsit bohóckodhattunk, játszhattunk reklámost, csillogóst, mosolygóst. Megcsináltuk rendesen, de közben lazán vettük, és Kátya halálosan élvezte ezt a művilágot."

+ + +

Pálfi György (Hukkle, Taxidermia)

Pálfi György nem tudott nyilatkozni cikkünkhöz, mert éppen külföldön forgat reklámfilmet, viszont az alábbi videóból kiderül, hogy a rendező számos reklámfilmet csinált már.


A Pálfival rendszeresen együtt dolgozó operatőr, Pohárnok Gergely egy interjúban beszélt arról, hogy a reklámfilmkészítésből technikailag hasznos dolgokat lehet tanulni. Elmondta, hogy például a Taxidermia látványos jelenete (nézd meg!), amelyben egy teknő forog körbe, és cserélődik folyton, ami benne van, nem készült volna el, ha korábban egy reklámfilm forgatásán nem ismerkedett volna meg azzal a szerkezettel, amit ennek a jelenetnek a felvételéhez használtak (itt a Pohárnok Gergely által fényképezett reklám).

+ + +

Antal Nimród (Kontroll, Ragadozók)

Viszonylag közismert, hogy Antal Nimród pályája videoklipekkel és reklámfilmekkel indult, a körülbelül tíz éve készült, "Nem ugrunk le egy sörért?" csattanójú Holsten-reklámja ma is frissnek hat.


Nyilván a poén és a merész témaválasztás miatt, ami a reklámügynökség ötlete volt, de sok kutatás és vita előzte meg, míg a spotot elfogadták. Féltek, hogy az öngyilkosság reklámcélokra való felhasználását elítélik majd a nézők, és állítólag a kutatásokból ez is derült ki, viszont a poén mégis bejött az embereknek, és a tesztvetítéseken olyan magas pontszámot kapott a klip, hogy a Holsten végül bevállalta.

+ + +

Szabó Simon (Papírrepülők)

Szabó Simon már jó néhány reklámfilmet csinált, többek közt az ő munkája a McDonald's most indult Mekisek Mariska néninél sorozata is, de a legbüszkébb egy 2003-ban, az ismerőseivel, hatezer forintból (ennyibe került a lámpabérlés) készült reklámjára. A Madách téri, azóta megszűnt Ohkult boltnak készült reklám kifejezetten az internetre készült (nyilván ezért is tehették meg, hogy női mellet mutatnak benne). Szabó csak trashvideóként hivatkozik rá, és szerinte az a jó benne, hogy egy gegre épül, és nem az történik benne, amire a néző az elején számít. Amikor a klip készült, még nem volt Facebook, és a YouTube is kevésbé volt ismert, viszont a rendező legnagyobb meglepetésére egyszer csak felhívták a BBC-től, hogy látták a klipet, és beválasztották az év száz legjobb internetes reklámfilmje közé.


Szabó szerint főleg az emberi kapcsolatokról lehet sokat tanulni a reklámfilmkészítésnél, ilyen téren jó és rossz tapasztalatai is voltak már ügyfelekkel, ügynökségekkel. Neki ez a legfontosabb bevételi forrása, és nem hatja meg különösebben, amikor más rendezők panaszkodnak, hogy reklámokat kell csinálniuk a megélhetésükhöz: "Nem kell annyira megerőltetned magad, mint ha egy bányában melóznál, mégiscsak azt csinálod, amit szeretsz, tanulsz belőle, nekem ne sírjon senki amiatt, hogy abból él meg, amit szeret." Őt a Papírrepülők után kezdték felkérni reklámfilmes tenderekre, mint mondja, szerencséje van olyan szempontból, hogy a válság óta sok cég elkezdett az olcsóbb, elsősorban internetre készülő megoldásokban gondolkodni, és nem feltétlenül csak óriási gyártócégeket kérnek fel.

+ + +

Dyga Zsombor (Tesó, Köntörfalak)

Dyga Zsombor évente két-három reklámfilmet rendez, és többször asszisztál is reklámfilmforgatásokon. Ő készítette a DJuice-nak azt a tizenkét spotból álló sorozatot, ami egy fiktív mobilműépítő torna eseményeit meséli el. Ebből az internetre készült egy hosszú verzió is, ami Aranypenge-díjat nyert.


A feladat különlegessége volt, hogy minél változatosabb nemzetiségű, Magyarországon élő külföldieket kellett castingolni hozzá, de ezt egy castingügynökség végezte. Dyga szerint a reklámfilmkészítésből maximum némi rutint lehet szerezni, amúgy nem különösebben hasznos a játékfilmes tevékenységéhez, "mert egészen más jellegű feladat alkotóemberként megcsinálni valamit, mint egy reklámfilmen dolgozni. A kettőnek nem sok köze van egymáshoz."

+ + +

Herendi Gábor (Valami Amerika, Magyar vándor)

Herendi Gábor reklámfilmesként indult, és úgy véli, "a reklámfilmkészítés borzasztó jó iskola a játékfilmrendezés előtt. Aki 30 másodpercben el tud mesélni egy történetet, az később lubickol abban, hogy másfél órában mondhat el valamit. A reklámoknál gazdaságilag mindig több lehetőség van, minden technikát ki lehet próbálni, és így a játékfilmekhez már egy erős technikai és dramaturgiai tudással érkezhet az ember."

DJuice-reklám | Rendezte: Herendi Gábor | Operatőr: Szacsanov Martin

Emellett hasznos iskolának tartja a reklámfilmeknél megkövetelt precizitást is: "A játékfilmeknél ugyanolyan szinten felkészültem, ahogy azt a reklámfilmeknél megszoktam. Ezt sokszor megkérdőjelezik, mondván, hogy akkor hol kap teret a spontaneitás, de szerintem fontos, hogy legyen egy biztos alap. Úgy lehet igazán spontánnak lenni, hogy nem izgulok azon, hogy ha épp aznap nem jut eszembe semmi új, akkor nem lesz meg a felvétel." A reklámfilm Herendi szerint minden olyan rendezőnek jó tréning, aki fiatal közönséget akar megszólítani, mert "aki a reklámszakmában dolgozik, annak muszáj képben lennie a friss irányzatokban: ruhában, sminkben, hajban, zenében. És ha valaki egy mában játszódó, közönséget megérintő filmet akar csinálni, akkor ez nem hátrány."

+ + +

A lista korántsem teljes: a másfél évvel ezelőtt nagy kultusznak örvendő "hasi tasis" Raiffeisen-reklámot Gigor Attila (A nyomozó) rendezte, a Szemle-nyertes Mátyássy Áron (Utolsó idők) szintén dolgozott ugyanennek a banknak, a Cannes-ban díjazott Pál Adrienn rendezője, Kocsis Ágnes nevéhez is fűződik egy Túró Rudi-reklám, és a zseniális animációs kisfilmjeiről ismert Csáki László jegyzi többek között azt a spotot, amelyben három csaj mindenhova odapecsételi a "Miért nem 0 Ft?" feliratot.

Raiffeisen-reklám | Rendező: Gigor Attila | Főszereplő: Mészáros Máté

Említsük meg azokat a rendezőket is, akik ugyan egy-két filmet csináltak már, de főleg a reklámszakmában foglalatoskodnak: Paczolay Béla (Kalandorok), Rohonyi Gábor (Konyec), Bergendy Péter (Állítsátok meg Terézanyut!), Kapitány Iván (Üvegtigris) és Fazakas Péter (Para).