Tíz dolog, amit várunk Cannes-ban

cannes 2012
Vágólapra másolva!
Kristen Stewart és Robert Pattinson megpróbál színésznek tűnni, Matthew McConaughey ez egyszer magán tartja az ingét, Shia LaBeouf megküzd az alkoholért, és végül az egyetlen magyar is befut. Ezt a tíz dolgot várjuk legjobban a szerdán induló 65. cannes-i filmfesztiválon.
Vágólapra másolva!

Wes Anderson megint aranyos

Szerettük A fantasztikus Róka úr-t is persze, de még jobban szeretjük a hús-vér Bill Murrayt, Jason Schwartzmant és Tilda Swintont, akiket a Holdfény királyság-ban látunk majd. Wes Anderson öt évvel az Utazás Darjeelingbe után áll elő új élőszereplős filmjével, már nehezen bírtuk az elvonást. A rendező filmjei (Okostojás, Tenenbaum, a háziátok, Édes vízi élet) általában nem meghatározott korokban játszódnak, de mindegyik olyan, mintha egy párhuzamos, a mienknél kicsit mesésebb valóságban zajlana. Most ettől elszakad, és felvállaltan a 60-as évekbe, egy New England-i nyári táborba helyezi a történetet, ami két egymásba szerető és megszökő kiskamaszról szól, és a rendező saját gyerekkori élményei ihlették. Külön izgalmas, hogy Bruce Willis és Edward Norton személyében két olyan színész is szerepel a filmben, akiket korábban el sem tudtunk volna képzelni Anderson cuki világában. Először a Holdfény királyság-ról számolunk majd be a fesztiválon, mivel a hivatalos program nyitófilmje lesz. Jó hír, hogy Magyarországon is már május 31-én moziba kerül.

* * *

Egy szem magyar a programban

A magyar filmgyártás állami finanszírozása behalt az elmúlt években, így nem csoda, hogy legutóbb két éve volt filmünk a cannes-i versenyprogramban (Mundruczó Kornél: Szelíd teremtés), és idén sem lesz. Pálfi György viszont a lehetetlen körülmények ellenére csinált egy filmet, amit már a Szemlén is végigvigyorogtunk és végiggyönyörködtünk. A Final Cut - Hölgyeim és Uraim a "Cannes Classics" nevű válogatásba került be, nyilván, mert Pálfi és munkatársai 450 híres filmből vágták össze új szerelmi történetüket (illetve könnyen lehet, hogy a film tisztázatlan jogdíjai miatt sem merték másik szekcióba tenni). Nagyon boldogok vagyunk, hogy legalább ez az egy filmünk kint lesz Cannes-ban, de annyi üröm keveredik az örömünkbe, hogy a Final Cut a Cannes Classics zárófilmje lesz, azaz csak a fesztivál utolsó rendes napján, 26-án szombaton (délben és este fél 9-kor) vetítik, amikor az újságírók nagy része már a repülőn ül hazafelé, ezért valószínű, nem lesz körülötte akkora hírverés, mint amit megérdemelne.

* * *

Kristen Stewart és Robert Pattinson felnő?

Nem tartozunk az Alkonyat-sorozat célcsoportjához, de az azért bennünket is izgat, hogy Bella és Edward, azaz Kristen Stewart és Robert Pattinson hogyan állja meg a helyét komoly színészként a felnőtt filmek világában. Mindketten versenyben lesznek. Kristen Stewart 23-án, szerdán jön Walter Salles Úton-adaptációjában, amiben a főhős, Dean Moriarty feleségét alakítja. Az egzaltált, erotikus tánc, amit az előzetesben lenyom, abszolút bizakodással tölt el minket. 25-én, pénteken pedig bemutatják David Cronenberg Cosmopolis-át, ami szintén regényadaptáció, és Pattinson a yuppi főhőst alakítja, aki limuzinjában köröz New York-szerte, és szürreálisan kalandokba bonyolódik. Az előzetesben Pattinson rögtön átlövi a kézfejét, alig várjuk, hogy kiderüljön, a beteg agyú kanadai mibe rángatta bele a vámpír szépfiút. Arra külön kíváncsiak vagyunk, a nemzetközi sajtó mennyire lesz kíméletlen a két fiatal sztárral.

* * *

Csodálatos, kőkemény férfiak

John Hillcoat szikár Az ajánlat-a nagyot ütött, és a 19-én, szombaton debütáló Lawless ugyan talán kicsit kommerszebbnek, de hasonlóan tesztoszterontól duzzadónak tűnik. Az alkoholtilalom időszakát a Boardwalk Empire már menővé tette, és Hillcoat filmje is ebbe a korba és hasonló közegbe visz, de nála valószínűleg több lesz a por és a vér, és kevesebb a finoman szabott koktélruha. A megtörtént eseten alapuló film három virginiai fivérről (Shia LaBeouf, Tom Hardy és Jason Clarke) szól, akik illegális alkoholcsempészettel foglalkoznak, viszont pechjükre a hatóságok is részt akarnak a profitjukból. Nem mellesleg az egész film sztárparádé: a fiúk megbízója Gary Oldman, az ellenfelük az egészen félelmetes arcélű Guy Pearce, egy kis nőiességet pedig a csodás Jessica Chastain csempészhet az izzadó férfiak közé.

* * *

Michael Haneke szerelmes lett

Az egyik legkegyetlenebb élő rendező, Michael Haneke 2009-ben hazavitte az Arany Pálmát a fesztiválról a fejbevágó A fehér szalag-gal, és most újra támad, de ezúttal talán nem gyötör meg annyira minket az emberi gonoszság ábrázolásával, mint legutóbb. A 20-án, szombaton vetített Amour (Szerelem) című drámája legalábbis az előzetes alapján kicsit intimebbnek és a maga módján érzelmesebbnek tűnik. A film egy idős házaspárról (Emmanuelle Riva és Jean-Louis Trintignant) szól, akik egykor zenetanárok voltak. A feleség agyvérzést kap, ami súlyos próba elé állítja a párt, és érinti külföldön élő lányukat is. A lányt Isabelle Huppert alakítja, akinek ez már a harmadik filmje Hanekével (A zongoratanárnő, Farkasok ideje).

* * *

Matthew McConaughey kivételesen nem dobja le az ingét

Na, jó, nem tudjuk garantálni, hogy a film egy pontján nem fogja megmutatni a mellizmait, de valószínűsítjük, hogy a fesztivál utolsó napján, 26-án bemutatott Mud-ban nem lesz ilyen. Különösen, mivel ebben a jelenetben még hangsúlyozza is, mennyire ragaszkodik az ingéhez. Az első hallásra közönségbarátnak tűnő filmben McConaughey egy Mud becenevű férfit alakít, aki egy szigeten találkozik két kisfiúval, és elárulja nekik, hogy a szerelmét (Reese Witherspoon) várja, akivel együtt majd megszöknek a nyomában loholó fejvadászok elől. A filmet a 33 éves Jeff Nichols rendezte, aki átugrott pár lépést a cannes-i szamárlétrán: tavaly még az első és második filmesek alkotásait bemutató Kritikusok Hete nevű mellékszekcióban szerepelt a Take Shelter-rel, a Mud idén máris bekerült a versenyprogramba. A filmrészleteket elnézve azért nem egy akciókomédiára számítunk, a Nichols első két filmjére jellemző lefojtott, robbanásközeli feszültség itt is megvan.

* * *

Marion Cotillard-nak leharapják a lábát

Jacques Audiard-nak már a tíz évvel ezelőtti A számat figyeld című filmje is figyelemre méltó volt, és azóta csak egyre jobbakat csinál: a Halálos szívdobbanás megrendített minket, A prófétá-t pedig egyenesen 2009 legjobb filmjének választottuk. A De rouille et d'os (Rozsda és csont) egy állítólag nagyon durva novellán alapul, ami egy gyilkos bálnákat gondozó nő és egy kidobóként dolgozó férfi kapcsolatát meséli el. A nő mindkét lábát elveszíti egy balesetben, de úgy fest, ez nem szab gátat a szerelemnek. Önmagában az előzetes alapján lehet, hogy érzelgősségtől tartanánk, de Audiard-nak olyan halálpontos ízlése van, hogy inkább magunkkal viszünk egy egész csomag papír zsebkendőt a vetítésre. Az már nyilvánvaló, hogy a szereplőválasztás tökéletes: a nő Marion Cotillard, a férfi pedig a belga Matthias Schoenaerts, aki a tavalyi Bullhead-ben nyűgözte le a fél világot az alakításával. Az újságírók többsége számára ezzel indul majd a fesztivál csütörtökön reggel 8.30-kor.

* * *

Tim Roth visszatér

Forrás: outnow

Nem tudjuk, mire számítsunk a brit elsőfilmes Rufus Norris Broken-jétől, de nekünk egyelőre elég annyi, hogy a fájdalmasan kevés jó lehetőséget kapó Tim Roth és még Cillian Murphy is szerepel benne. A csütörtök este a Kritikusok Hete-szekciót nyitó film egy Skunk nevű kislányról szól, aki tanúja lesz egy brutális verésnek (a képek tanúsága szerint az áldozat Murphy), és ezután minden újszerűvé és fenyegetővé válik a környezetében (Roth valószínűleg a lány apja). Az igazi nehézség még csak akkor jön, amikor a lány összebarátkozik egy Rick nevű fiúval, és iszonyú nagy döntés elébe néz. A Broken-ben játszik még Zana Marjanovic is, aki a női főszereplő volt Angelina Jolie A vér és méz földje című filmjében. Bármilyen lehet ez a film, de optimisták vagyunk.

* * *

Mi a frász történik a srácokkal a buszon?

Forrás: outnow

Az elszállt agyú Michel Gondry valószínűleg túl populáris és túl nemzetközi ahhoz, hogy a versenyprogramba kerüljenek a filmjei, idén a Rendezők Kéthetét nyitja meg új munkája, a The We and the I. Erre nemcsak azért vagyunk nagyon kíváncsiak, mert Gondry - a Zöld darázs-féle érthetetlen kitérőt leszámítva - még sosem okozott nekünk csalódást, hanem mert elég keveset tudni róla. Annyi biztos, hogy egy csapat fekete diákkal ülünk egy buszon, ami a tanév utolsó napján hazaszállítja a srácokat. A főszereplők amatőrök, és úgy hírlik, Gondry őket is aktívan bevonta a film készítésébe. Ami nem világos, hogy pontosan mi is történik a buszon, csak lötyögünk száz percen át, vagy rendes sztori is lesz, mindenesetre az utóbbira utal, hogy állítólag egy sci-fi-vonal is van a filmben.

* * *

Itt az új Terrence Malick

Az elsőfilmes Benh Zeitlin Beasts of the Southern Wild-ját megelőzi a jó híre: a film januárban megnyerte a Sundance-fesztivált, és áradoztak róla a kritikusok. Cannes-ban a hivatalos program Un Certain Regard-szekciójában kapott helyet, ahol 18-án, pénteken vetítik majd. A Louisianában játszódó film főhőse egy hatéves, fekete kislány, aki a természettel harmóniában, de óriási nehézségek közepette éli az életét: az anyja eltűnt, az apja részeges, a szegénység pusztító, és a környezeti katasztrófa sem várat sokáig magára. Todd McCarthy szerint a rendező Terrence Malick méltó örököse, olyan érzékletesen és líraian ábrázolja a helyszín növény- és állatvilágát, és a kritikus állítja, hogy szokatlan megközelítése ellenére a film se nem művészkedő, se nem mesterkélt.