Vágólapra másolva!
Amikor Ryan Gosling a 2013-as Csak Isten bocsáthat meg után több mint két évre visszavonult a színészettől, végignéztük az összes filmjét, hogy elkapjuk, mikor lett a melírozott hajú pomponlányból tesztoszteronfelhőben fürdő férfi, a görcsösen akaró gyerekből mindenre képes színész. Láttuk öregen, dagadtan, megtörve, nőnek öltözve, sírni, nevetni, ölni, és megpróbáltuk kiválasztani, melyik a legjobb Ryan Gosling. A legrosszabbtól a legjobbig rangsoroltuk a filmjeit. Tavaly decemberben visszatért A nagy dobással, most csütörtök óta pedig a Rendes fickókban röhöghetünk rajta a mozikban. Ezt a két filmet is elhelyeztük a nagy Gosling-toplistán.
Vágólapra másolva!

21. Emlékezz a titánokra! (Remember the Titans, 2000)

"Hé srácok! Gyertek! Durvul a helyzet, fel akarják gyújtani a boltot a fekete srác miatt" - ezekkel a mondatokkal kezdte el nagyfilmes karrierjét Ryan Gosling 2000-ben. Húszéves volt, és papíron már igazi profi: mögötte volt két év az amerikai Kölyökidőből, a Mickey Mouse Club-ból, meg egy tucat tévés szerep. Nem is aprók, 1998-1999-ben két évadon át játszotta a Fiatal Herkules címszerepét félhosszú melírozott hajjal, szépen szedett szemöldökkel, éppen csak látható bicepszekkel - minden adottsága meglett volna hozzá, hogy ha a Mickey Mouse Club-os társaihoz, Justin Timberlake-hez, Britney Spearshez és Christina Agulierához hasonlóan az éneklést választja, ő legyen az ezredforduló Justin Biebere.

Ryan Gosling és Burgess Jenkins az Emlékezz a titánokra! című filmben Forrás: InterCom

Szerencsénkre úgy érezte, se énekelni, se táncolni nem tud eléggé, a színészet viszont nem túl nehéz, hiszen csak meg kell próbálni minél természetesebben mondani a szöveget. Első filmjében nem vártak tőle sokat, ő a középiskolai focicsapat legsatnyább tagja, aki nem csak úgy néz ki a többi fiúhoz képest, mint egy pomponlány, egyetlen emlékezetes jelenetében pont úgy is viselkedik. Bár ettől a jelenettől a hideg futkos az ember hátán, nem azért lett ez a szerepe utolsó a listán, mert olyan rossz benne, hanem azért, mert leginkább csak csendben ül a háttér egy jól látható pontján, amíg az edzőt alakító Denzel Washington eljátssza a filmet a nagyfiúkkal.

20. Kísérleti gyilkosság (Murder by Numbers, 2002)

Két magabiztos tinédzser, a különc, filozofikus mini-Raszkolnyikov Justin (Michael Pitt), és az iskola sztárja, a gazdag, menő, lányok kedvence Richard (Ryan Gosling, természetesen) korrepetálás közben annyira unják magukat, hogy kitervelik a tökéletes gyilkosságot. A megszállott rendőrnő, Sandra Bullock azonban már középiskolás korában kiismerte a beképzelt, fennhéjázó, öntörvényű srácok igazi természetét, így aztán hiába nem szól ellene semmi, egyből gyanús lesz neki a zselézett hajú Richard.

Sandra Bullock és Ryan Gosling a Kísérleti gyilkosság című filmben Forrás: InterCom

Ryan Gosling jelentős túlzásokkal, néha fogvicsorgatásig erőlködve próbálja hozni a klisét, amit megírtak neki, de a gyilkosság alatt van pár olyan tűnő pillanata, ami nagyon messziről megelőlegezi a képet, amikor a Drive-ban vérben fürdő arccal kinéz a fürdőből. A fiúk tervéhez hasonlóan építkező, a jó thrillerekből lopkodott elemekből tákolt film is összeomlik, mielőtt vége lenne, és ha Ryan Gosling nem jön össze a forgatás alatt a tizenhat évvel idősebb Sandra Bullockkal, tényleg semmi nem indokolná, hogy 2016-ban szót ejtsünk róla.

19. A fiatalkorú (The United States of Leland, 2003)

A szomorúság miatt - ez Leland P. Fitzgerald válasza arra, miért ölte meg a barátnője fogyatékos öccsét húsz késszúrással. A film végig erre a miértre keresi a választ, a fiatalkorúak börtönében mesélő Leland pedig újra és újra ehhez a válaszhoz tér vissza. Mert olyan szomorú az élet.

Ryan Gosling A fiatalkorú című filmben Forrás: Paramount Classics

Gosling végig lapos, szomorú kutyaszemekkel játssza a pesszimista gyilkost, miközben a híres író apát meglehetősen fáradtan, nem túl nagy lelkesedéssel játszó Kevin Spacey, és a szintén nagyon szomorú, ezért az egész filmet végigsíró Michelle Williams asszisztál a történetéhez, aminél mindhárman kicsit jobbat érdemelnének. Azon túl, hogy Gosling úgy játszik, mintha Nicolas Cage készítette volna fel mimikából, nehéz volt az értékelésnél eltekinteni attól is, hogy a Fiatal Herkulest is ideértve egész karrierjében ebben a filmben a legszörnyűbb a haja.

18. Maradj! (Stay, 2005)

Édes teher! - kommentálta egyik kolléganőnk a vállalkozást, hogy végignézzük Ryan Gosling összes filmjét. Neki egészen biztosan az Őrült, dilis szerelem vetkőzős jelente lebegett a szeme előtt, nem a Maradj! kétórás pokla, amit aztán tényleg teher volt végignézni.

Ryan Gosling a Maradj! című filmben Forrás: InterCom

Az ígéretesen induló történet - a fiatal művésztanonc, Henry Letham (Ryan Gosling) azzal állít be az új pszichiáteréhez (Ewan McGregor), hogy három nap múlva, a 21. születésnapján meg fogja ölni magát - hamar furcsa, titokzatos fordulatokat vesz, hogy aztán fél órán belül olyan bizarr, zavaros, öncélú, erőlködő katyvasszá váljon, hogy azt kívánjuk, bárcsak mindenki mielőbb megölné magát, hogy véget érjen ez a borzalom.

Ez a legnagyobb tévedés Ryan Gosling életművében, pedig erre a filmre végleg maga mögött hagyta az első néhány szerepére rátelepedő esetlen görcsösséget, és a közös jeleneteikben simán lejátssza a zavaros szituációkban vergődő Ewan McGregort is. Bár mi már akkor a jövő titkos favoritját láttuk benne, a filmet elvakult rajongóknak sem ajánlanám.

17. Csak Isten bocsáthat meg (Only God Forgives, 2013)

Ha egy színész bármiféle kétely nélkül százszázalékosan aláveti magát egy általa tisztelt alkotó akaratának, és kiszolgáltatottan a rendezői vízió szolgálatába áll, akkor az történik, ami Gosling és Nicolas Winding Refn második, a Drive után szinte megszállottan várt projektjében. Ez az értelmetlen és érthetetlen, öncélúan erőszakos, de ezen túl semmit nem adó film, amely aljas bűnözők világát kívánja mítoszi magasságokba emelni, Juliant, a bangkoki drogdílert alakító Goslingot is magát alá temeti.

Yayaying Rhatha Phongam és Ryan Gosling a Csak Isten bocsáthat meg című filmben Forrás: Vertigo

Winding Refn ugyanúgy céltalan műve áldozatává teszi Goslingot, mint minden mást: a film első felében a bangkoki lebujok vörös neonfényeiben fürdeti arcát, majd a film egyik csúcspontjának szánt küzdelem után perverz örömmel nyugtatja kameráját hőse péppé zúzott arccsontján és feldagadt szemhéján. Julian nem tudott elmenekülni a végzete elől, Gosling viszont még meggondolhatja, akar-e újból egy ilyen rendezői egotrip részese lenni.

16. Gengszterosztag (Gangster Squad, 2013)

Amikor hónapokkal a film bemutatója előtt megjelentek a Gengszerosztag első forgatási fotói, amelyeken Ryan Gosling a negyvenes évek legmenőbb öltönyében és kalapjában fekszik Emma Stone-nal és egy kutyával az ölében a fűben, szép ingben és pisztolytáskával az ajtófélfának dőlve cigarettázik, vagy szexin fegyvert szegez a kamerára, azonnal hiperventillálni kezdtem.

Emma Stone és Ryan Gosling a Gengszterosztag című filmben Forrás: InterCom

Túl voltunk már a nagy Gosling-filmeken, a Drive-ban láttuk, hogy tud ölni, a Blue Valentine-ban, hogy hogyan tud szeretni, az Őrült, dilis szerelem-ben pedig azt, hogy mennyire jók együtt Emma Stone-nal, úgyhogy nem tűnt túl valószínűtlennek, hogy ha megint ezeket kell csinálnia, nem fog csalódást okozni.

Csakhogy a film semmivel sem akart és tudott több lenni, mint a forgatáson készült zsánerfotók, Ryan Goslingnak annyi volt a feladata, hogy felvegye a kosztümöket, néha részegen dülöngéljen, affektáljon, nézzen szépen - vagyis úgy, ahogy tud -, és hagyja, hogy legeltessük rajta a szemünket. Egyestés csalódásnak éppenséggel megteszi.

15. Véres románc (All Good Things, 2010)

A három legjobbat és a három legrosszabbat leszámítva nehéz sorrendbe állítani Ryan Gosling alakításait. Nem lehet belekötni abba se, ahogy a megtörtént esetet dramatizáló Véres románc zavart, pszichopata főszereplőjét alakítja.

Ryan Gosling és Kirsten Dunst a Véres románc című filmben Forrás: Pro Video

David Marks gazdag, de terhelt történetű családból származó aranyifjú, aki a film elején néhány furcsaságával együtt is elég vonzó ahhoz, hogy magába bolondítsa a szép, egyszerű családból származó Katie-t (Kirsten Dunst). Idővel a szabadságra vágyó, de az apjától függő és tartó David vonzereje csökken, furcsaságai pedig sokasodnak, egyre hajmeresztőbb húzásokkal taszítja el magától a feleségét, aki végül egy veszekedést követően eltűnik. Soha nem bukkannak a nyomára, de az ügyet húsz év múlva előveszik, amikor Davidnek egy haláleset miatt egyébként is bíróság elé kell állnia.

A több évtizedet felölelő filmben láthatjuk Goslingot nőnek öltözve és egy nem túl jól sikerült öregítéssel ötvenévesnek is, jó színészi megoldásokkal, de élet nélkül. Mint amikor az okos, tehetséges, de nem túl szorgalmas tanuló nem a kedvenc tantárgyából felel: hiba nincs benne, csak épp a lelkesedés és a szenvedély hiányzik belőle.

14. Törés (Fracture, 2007)

A bájos kisfiú felvett egy öltönyt, és férfi lett. Willy Beachum (Gosling) fiatal ügyész, aki nagyon akarja a sikert. Már úgy tűnik, meg is kapja, amikor az agyafúrt gyilkosnak (Anthony Hopkins) megakad rajta a szeme a tárgyalóteremben, és nem engedi.

Rosamund Pike és Ryan Gosling a Törés című filmben Forrás: InterCom

A felejthető tucatthrillert kettejük alakítása emeli ki a mocsárból, de hiába mozog Hopkins nagyon otthonosan a kegyetlen zseni szerepében, a közös jeleneteiket Gosling simán ellopja előle.

13. The Slaughter Rule (2002)

Az Emlékezz a titánokra! idejében öt dollárt nem tettem volna arra, hogy Ryan Goslingból nem egy tizenöt év múlva nyomtalanul eltűnő bájgúnár, hanem egy egészen rendes színész lesz. Gosling aztán rögtön a következő két választásával rácáfolt erre a rosszindulatú feltételezésre: A hitetlen bátran behúzott zsidó neonácija után újra egy kis független film mellett döntött, amelyben már komoly partnert is kapott maga mellé.

David Morse és Ryan Gosling a The Slaughter Rule című filmben Forrás: Cowboy Pictures

A filmben megint Gosling - Roy Chutney - az iskolai focicsapat leggyengébb tagja, ki is rakják, amikor szűkíteni kell a keretet. "Nem vagy elég dühös" - magyarázza neki az edző. A kudarc után összeakad az ügyeskedő, kétes Gid Fergusonnal (David Morse), aki épp csapatot szervez, és rábeszéli, hogy csatlakozzon hozzá. A kopár, havas, lehangoló montanai tájban lejátszott kisstílű, amatőr meccsek között bizarr kapcsolat szövődik edző és tanítványa között, ami végül előhozza Royból azt a dühöt is, amit az iskolai edző annyira hiányolt belőle.

A barátságról, erőszakról és férfiasságról szóló, egyáltalán nem komfortos filmben Gosling már mindent tud, ami a később forgatott Kísérleti gyilkosság-ban és A fiatalkorú-ban fájóan hiányzott a játékából.

12. Szerelmünk lapjai (The Notebook, 2004)

Ez egy nagyon szépen fényképezett, csöpögős, giccses, naplementés-sírós hazug szerelemi történet, amelyben Ryan Gosling, a szegény, de hatalmas szívű parasztgyerek meghódítja a gyönyörű gazdag lányt, majd megpróbáltatások után egymáséi lesznek.

Ryan Gosling és Rachel McAdams a Szerelmünk lapjai című filmben Forrás: Pro Video

Tisztességes iparosmunka, mint az az asztal, amely szerepel is a filmben, és Goslig a két kezével csinálta, amikor készült az ezermester, a szerelmének szó szerint szarból várat építő Noah szerepére.

11. Túl a fenyvesen (The Place Beyond the Pines, 2012)

Szőkébb, prolibb, faragatlanabb, de ez azért csak az a mindenre képes, magányos sofőr, akit egyszer már láttunk a Drive-ban. Derek Cianfrance rendező a Blue Valentine után megint sokat köszönhet Ryan Goslingnak: lekoppintotta a mozirajongókat csodálatba ejtő karakterét, aztán hagyta, hogy az üres vázat Gosling megtöltse élettel.

Eva Mendes és Ryan Gosling a Túl a fenyvesen című filmben Forrás: Pro Video Film & Distribution Kft.

Állítólag az ő ötlete volt a platinaszőke haj - mert, jobb nem emlékezni, de ilyesmit hordott a kilencvenes években, amikor a filmbéli története is játszódik - és az is, hogy legyen minél több tetoválása. A szeme alá festettet pár nap után meg is bánta - mesélte egy interjúban -, de hiába kérte a rendezőt, hogy vegyék újra az addigi jeleneteit, nem engedte. Viszont a túlzásba vitt tetoválás miatt érzett megbánása és szomorúsága hozzásegítette egy csodálatos filmes pillanathoz abban a jelenetben, amikor beoson a templomba a kisfia keresztelőjére. A többit meg megoldotta kisujjból.

10. A hitetlen (The Believer, 2001)

Érzelmi okokból muszáj volt ennyire előre sorolni ezt a filmet: hiába sokkal profibb, átgondoltabb és érettebb Gosling akár már a Szerelmünk lapjai-ban, akár platinaszőke kaszkadőrként a Túl a fenyvesen-ben, a zenés-táncos műsorokban nevelkedett, melírozott hajú Goslingtól bátor választás volt horogkeresztes pólót húzni, és bevállalni a zsidó származású neonácit első komoly szerepnek.

Ryan Gosling és Summer Phoenix A hitetlen című filmben Forrás: Select

De nem volt vakmerő, mert úgy játszotta el a tépelődő, útkereső, bizalmatlan és menekülő, de megnyugvást sehol nem találó Danny Balintot, hogy az egyáltalán nem felemelő történet és végkifejlet ellenére repesett a szívem a film végén. Igazán nem kellett sokat várni a Titánok után, hogy eldőljön: nem bájgúnár lesz belőle, hanem színész.

9. A hatalom árnyékában (The Ides of March, 2011)

"Van benned valami, ami másokban nincs. De mi ez pontosan? A sárm nem pontos szó rá. Ez több annál. Árad belőled valami. Megfogod az embereket" - Tom (Paul Giamatti) a film kulcsjelentetében tökéletesen összefoglalta Stephennek (Ryan Gosling) a Ryan Gosling-jelenség lényegét.

Evan Rachel Wood és Ryan Gosling A hatalom árnyékában című filmben Forrás: Budapest Film

Stephen eleinte tiltakozik, hogy ez bizony csak sárm, semmi több, de a film végére nemcsak megérti, mit jelent az, hogy "téged az emberek akkor is szeretnek, amikor azt hiszik, hogy gyűlölnek", hanem használni is megtanulja ezt az erejét. A sikeréhes, de naiv, idealista kampánymenedzsert úgy megpörgeti az élet, hogy néhány nap alatt kell hozzákeményednie a politikához, leszámolni az álmaival, és másokon át elindulni a céljai felé. Gosling természetesen, magabiztosan járja végig az utat, és könnyedén szorítja maga mögé nemcsak a rendező George Clooneyt, de az egyébként zseniális Philip Seymour Hoffmant is.

8. Elcsábítva és elhagyatva (Seduced and Abandoned, 2013)

Ebben a nagyon szórakoztató és informatív dokumentumfilmben Alec Baldwin és James Toback rendező Cannes-ba megy, hogy pénzt szerezzenek filmtervükre. Az utolsó tangó Párizsban mintájára szeretnének erotikus drámát forgatni, amelyben a republikánus érzelmű katona (Baldwin) megismerkedik egy balos újságírónővel (Neve Campbell) Irakban, és ideológia különbségeiket félretéve adják át magukat a fülledt szexualitásnak.

A filmhez 15-20 millió dollárra lenne szükségük, de a producerek hamar lehűtik őket, hogy Baldwin ("Az egy tévészínész, nem?") és Campbell ("Nem egy mozisztár") nevére maximum ennek az összegnek a negyedét lennének hajlandók odaadni. Ekkor jön az ötlet, hogy valami kurrens sztárral kéne feldobni a produkciót, és amikor végigkérdeznek az utcán vagy negyven nőt, hogy ki most a legvonzóbb férfisztár, mindtől ugyanazt a választ kapják: Ryan Gosling (ez amiatt is vicces, mert Alec Baldwin a nyolcvanas évek második felében egy az egyben úgy nézett ki, mint Gosling most).

Ryan Gosling az Elcsábítva és elhagyatva című filmben Forrás: Cannes Film Festival

Levadásszák Goslingot, aki hálás interjúalanynak bizonyul. Mesél arról, hogy gyerekkorában annyira szerette a filmeket, hogy videokazettákat dugdosott a nadrágjába, hogy még közelebbi kapcsolatba kerüljön velük, valamint megosztja a különböző meghallgatásokon szerzett rendkívül tanulságos élményeit. A legviccesebb sztorijában egy repülőútjáról számol be, amelyen turbulenciába került a gép, és kitört a pánik az utasok között. Miközben a többiek riadtan pillantgattak egymásra, és közelgő halálukat vizionálták, Gosling azzal volt elfoglalva, hogy megpróbálja minél gyorsabban legyűrni azt a marhasteaket, amelyet nem sokkal korábban raktak elé. Tipikus Gosling.

7. Plasztik szerelem (Lars and the Real Girl, 2007)

Ryan Gosling egy interjúban azt mondta, nem érti, amikor más színészek arról beszélnek, hogy eggyé váltak egy szereppel, mert ő nem elég jó színész ahhoz, hogy ezt megtegye. "Minden karakterem én vagyok. Én azért kapcsolódom ezekhez a szerepekhez, mert a személyiségük egyes részei hasonlítanak rám. Én csak felnagyítom magamban azokat a részeket, amelyek olyanok, mint ők, és lehalkítom azokat, amelyek nem olyanok."

Ryan Gosling a Plasztik szerelem című filmben Forrás: Fórum Hungary

A Plasztik szerelemhez addig csavargatta a hangolókat, amíg teljesen sikerült lehalkítania a mindent átütő vonzerejét, és talált magában egy gátlásos, pufi, szerencsétlen ént. Lars Lindsrom a testvére garázsában él, kerüli az embereket, a sógornőjétől is fél, és több réteg ruhát vesz magára, hogy ne érezze, ha az emberek hozzáérnek. A faluban mindenki azzal nyomasztja, hogy nincs barátnője, úgyhogy beszerez egy jó minőségű guminőt az internetről, akit Biancának nevez el, tolószékbe ülteti (mert mozgássérült), történetet kreál neki, és bemutatja a családjának. Az első sokk után mindenki megpróbál neki segíti, és beszállnak a játékába, hogy segítsenek neki túllendülni a kényszerképzetén.

A Plasztik szerelem a legkedvesebb, legszerethetőbb filmje, nem Goslingon múlott, hogy nem hoztak ki többet az ötletből: ő egy pillanatra sem lóg ki a kis bajsza, hótaposó csizmája és a túl szűk pufidzsekije alól, és úgy tűnik, egyszerűen mindegy neki, hogy mibe kell beleszeretnie, megoldja. A film közben azon gondolkodtam, mit nem tudna eljátszani: egy kutyát? De aztán eszembe jutott az a képsorozat, amelyen a kutyájával, George-dzsal játszik, és messziről látszik rajta, hogy csodálatos kutya lenne.

6. Fél Nelson (Half Nelson, 2006)

Miután a Szerelmünk lapjai-val odadobta magát a tinilányoknak és a boldogtalan háziasszonyoknak, a felejtendő Maradj! után a Fél Nelson-ban végre a mozirajongók is menthetetlenül belezúghattak Ryan Goslingba.

Shareeka Epps és Ryan Gosling a Fél Nelson című filmben Forrás: Odeon

Dan tanár, drogos, saját értékelése és minden objektív mérce szerint is egy elcseszett faszkalap, akit csak a gyerekek, a tanítás tart a felszínen valahogy. De amikor az egyik tanítványa, Drey (Shareeka Epps) egy iskolai buli után a vécében rajtakapja totál becrackezve, és a véletlen miatt furcsa barátság alakul ki közöttük, az egyetlen kapaszkodója is meglazul. Gosling érzékeny, pontos, valódi, és övé az egész világ.

5. Blue Valentine (2010)

Sem elsőre, sem másodikra nem tudtam bedőlni Derek Cianfrance kimódolt Blue Valentine-jának, de másodjára legalább már szeretni tudtam a két főszereplő, de főleg Ryan Gosling miatt. A kibontakozó és széthulló szerelmet párhuzamosan bemutató film hamisságait is eltakarja, amilyen közel engedi magához a nézőket ebben a filmben.

Michelle Williams és Ryan Gosling a Blue Valentine című filmben Forrás: Budapest Film

Bár a film nem próbál igazságot tenni, másodszor is azon kaptam magam, hogy a tehetetlen Cindyvel szemben a szerelmet és a filmet is működtető Deanhez húz a szívem. Mintha Ryan Gosling a lelkes hősszerelmestől az önfeláldozó férfin és a gondoskodó apán át a kiábrándult, dühöngő részegig már mindent megélt volna. És minden filmjében énekelnie kellene.

4. A nagy dobás (The Big Short, 2015)

Amikor 2013-ban a nem igazán közönségbarát Csak az Isten bocsáthat meg-gel végződő nagy széria után Ryan Gosling kitalálta, hogy elege van magából, és egy ideig felhagy a színéskedéssel, szinte hallani lehetett, ahogy a rajngó szívek megrepednek. Szerencsére Goslingnak nem tartott túl sokáig átgondolnia, hogy mit miért csinál, és 2015-ben már vissza is tért ezzel a nagyszerű filmmel és igen, még A fiatalkorú-ban látottnál is borzalmasabb hajjal.

Ryan Gosling A nagy dobás című filmben Forrás: UIP Dunafilm

A szerepválasztás alapján Gosling arra juthatott, hogy semmiképpen sem akar Hollywood szívtiprója lenni. Inkább eljátssza a kisemberek nyomorúságára, a világgazdaság összeomlására fogadó és abból nagy hasznot remélő nagydumás bróker nem túl szerethető karakterét egy csomó másik színészisten társaságában. Teljesen jól, egyébként, de hiába az egyik legjobb film, amiben szerepelt, nem kerülhet nagyon előre, mert így pár hónap távlatából a főbb karakterek közül legkevésbé Ryan Goslingéra emlékszem belőle.

3. Őrült, dilis szerelem (Crazy, Stupid, Love, 2011)

Húsz perce az arcodba lóg a farkam, és azt mondod, hogy nem zavar? - a kérdésre még a házassági válságával küzdő Cal (Steve Carell) is nehezen válaszol a neki csajozásból és az életről leckéket adó Jacobnak (Ryan Gosling), de megértjük a zavarát. Az Őrült, dilis szerelem egyik - mert van sok - legemlékezetesebb jelenete a padon meztelenül, diadalmas pózban észt osztó Jacobbal szimbóluma is lehetne a filmnek, ami két órán át azt ünnepli, hogy Ryan Goslingnál nincs szebb, jobb, vadítóbb férfi a filmvásznon.

Ryan Gosling és Emma Stone az Őrült, dilis szerelem című filmben Forrás: InterCom

Gosling újra bizonyítja, milyen jól választ filmet: az Őrült, dilis szerelem az elmúlt évek legüdítőbb végjátéka, okos, vicces és önmagán is képes nevetni. Gosling lubickol az alfahím túlzásba vitt, paródiába hajló szerepében, és nemcsak Emma Stone-nal, de Steve Carellel is tökéletes párost alkot. Nem tudok elképzelni olyan egészséges nőt, aki a film után ne akarna azonnal szexelni vele. Férfit is csak nehezen.

2. Rendes fickók (The Nice Guys, 2016)

Egy pillanatra elgondolkodtam, hogy a töketlenség diadalát kellene elsőnek kihozni a tökéletesség himnuszával szemben, de aztán győzött bennem a nő, aki mégis csak jobban szereti a hősöket, mint a tutyimutyi balfaszokat. A Rendes fickók iszákos, lusta, lepcses szájú magánnyomozója gyakrolatilag tökéletes antitézise a Drive szótlan, szerelmes hősének, és a legfurcsább az, hogy Ryan Goslingra ha lehet, jobban passzol ez a szerep, mint a skorpiós dzseki.

Ryan Gosling a Rendes fickók című filmben Forrás: Freeman Film

Úgy komédiázik, mintha mindig ezt csinálta volt, és én személy szerint azzal is kiegyeznék, ha ezentúl mindig csak Hitleres poénokat szórna minden sárm nélkül. Mert ebben a filmben az is újdonság, hogy Gosling egy pillanatra sem használja vonzerejét, néha - általában full bebaszva - próbál ugyan udvarolgatni nőknek, de ezek csak pont olyan kínos, lúzer pillanatok, mint amikor az egyik öregasszonytól fogad el megbízást, hogy kutassa fel a halott férjét.

1. Drive (2011)

Egyszerre erőszakos és romantikus, szívfájdítóan érzelmes és kegyetlen, titokzatos és iszonyú menő. Nicolas Windig Refn filmjében a szerelméért mindenre képes magányos kaszkadőr figurájához legalább annyit hozzátesz a skorpiós dzseki, a jól választott napszemüveg és a gondosan komponált képek, mint Ryan Gosling, aki sok filmjében mutatott már meg gazdagabb színészetet, mint a Drive-ban, mégsem dobogtatta meg a szívemet és remegtette meg a lábamat annyira egyik sem, mint ez.

Kaden Leos, Carey Mulligan és Ryan Gosling a Drive című filmben Forrás: Forum Hungary

Gosling egyszer azt mondta, Gene Wilder a kedvenc színésze, mert "van valami nagyon mély abban, amire képes. Valami természetfeletti. Mindent megad neked egyszerre, és neked kell eldöntened, hogy hogyan érzel". Hát valahogy így van ez ebben a filmben is, a Drive óta Ryan Gosling az én Gene Wilderem.

- - - - - - - - - - - - - -

A Csak Isten bocsáthat meg-ről szóló részt Papp Eszter, az Elcsábítva és elhagyatvá-ról szólót Varga Ferenc írta.