Vágólapra másolva!
Harrison Ford filmes alteregói rendszeresen ostromolják az eget, vagy egyenesen a galaxis távoli szegleteit különböző légi alkalmatosságokkal. A Millennium Falconnal a legcifrább kunsztokat hajtotta végre, az Indiana Jones és az utolsó kereszteslovagban nácik fogták célkeresztbe a gépét, Az elnök különgépében pedig orosz rakéták elől tért ki. Az igazi álommeló azonban a Hat nap, hét éjszaka volt a repülésmániás színésznek, abban a filmben már tényleg ő vezette a gépet. 
Vágólapra másolva!

Csillagok háborúja (Star Wars, 1977)

A film, amely világhíressé tette Harrison Fordot, és a repülőalkalmatosság, amellyel leginkább összeforrt a neve. Ebben a pár perces részletben szinte minden benne van, ami eszünkbe juthat a Millennium Falconról: Han Solo gondterhelt, Csubakka vonyít az irányítópultnál, háttérből Luke fontoskodik, iszkolnak a csillagrombolók elől, elzúg egy TIE vadász, és persze az állandó kérdés is elhangzik, hogy mikor kapcsolhatnak már hiperűrsebességre.

Adja az ég, hogy ne odázzák el a nagy pillanatot, és már idén decemberben a Millennium Falcon vezetőfülkéjében láthassuk Fordot. Biztató előjel, hogy a Star Wars: Az ébredő Erő első előzetesében máris szerepelt az Ezeréves Sólyom.

- - -

Hanover Street (1979)

Egy második világháborús bombázópilótát alakított a Hanover Street-ben, akit nem nagyon zaklatott fel, ha bevetés közben lőttek rájuk a nácik. Társa majd felrobban a méregtől, de Ford csak akkor engedi kidobni a bombákat, amikor már pontosan a célpont felett járnak.

Később aztán tényleg nagy slamasztikába kerül Ford: lelövik a gépét, az ellenséges vonalak mögött ragad, és pont azzal a brit ügynökkel kell együttműködnie, akinek a feleségével viszonyt kezdett Londonban.

- - -

Szárnyas fejvadász (Blade Runner, 1982)

Most kicsit csalunk, mivel Ford csupán utas az égen szálló rendőrkocsiban, Edward James Olmos vezeti azt. A részlet viszont pontosan azt a repülés keltette, lehengerlő érzést próbálja elültetni a nézőben, amiről a szenvedélyét a jó zenéhez hasonlító Ford is előszeretettel beszél interjúiban.

"Élvezem a repülés adta szabadságot és a három dimenzió szépségét. Kétdimenziós világban élünk, amikor a lábunk a földet érinti, viszont ha felszállunk az égbe, akkor egy olyan ritka élményben lehet részünk, amely új nézőpontba helyezi a dolgokat."

- - -

Indiana Jones és a végzet temploma (Indiana Jones and the Temple of Doom, 1984)

Harrison Ford 1984-ben még nem hazudott, amikor azt felelte a kétségbeesett Kate Capshaw-nak, hogy nem tud repülőgépet vezetni. De már a jövőt is előrevetítette, amikor hozzátette, hogy nem lehet túl bonyolult. Tizenkét évvel később szerezte meg a pilótaengedélyét a színész.

Indiana Jonesként keresztül-kasul repülte a világot Ford, a sorozat egyik védjegyévé vált a térképen végighúzódó, városoknál irányt változtató piros vonal. Amióta Ford megszerezte a képesítését, előszeretettel repül el vadregényes, Indiana Jonesnak való helyekre. Venezuelában helikoptert bérelt, és fiai társaságában leszállt egy esőerdő által övezett táblahegyre. A meredek falak miatt oda más módon nem is lehet feljutni.

- - -

Indiana Jones és az utolsó keresztes lovag (Indiana Jones and the Last Crusade, 1989)

Erős a mezőny, de talán ez a legemlékezetesebb repülős jelenete Fordnak. Rögtön egy legendás szóváltással indul az idősebb Jones és a "fiatalúr" között. A kalapos régész repülni tud ugyan, de leszállni már nem. Később a repülőt és a saját testi épségüket elsősorban nem az őket üldöző náci vadászgépek veszélyeztetik, hanem a gépfegyvert kezelő, evilági dolgokban járatlan Sean Connery.

- - -

Az elnök különgépe (Air Force One, 1997)

Minimum dobogós lenne Harrison Ford a filmben szereplő, legkeményebb amerikai elnökök listáján. Wolfgang Petersen heroikus akciófilmjében orosz terroristák elrabolják az elnök különgépét, de nem számoltak azzal, hogy a világ legnagyobb hatalmú embere nem egy elhízott, szájhős politikus, hanem vietnami veterán, a legmagasabb katonai kitüntetés birtokosa és képzett helikopterpilóta.

Azért attól még a filmbéli elnök is leizzadt, hogy neki kellett vezetnie az utasszállító gépet, miközben orosz MiGek rakétákat lőttek ki rá. Ford legemlékezetesebb pillanata az volt Az elnök különgépé-ben, amikor egy jól irányzott rúgással és búcsúmondattal eltávolította a fedélzetről a Gary Oldman által játszott terroristavezért. "Szálljon le a gépemről!" - kiáltotta, és ez biztos nagy büszkeséggel töltötte el Fordot, aki akkoriban szerezte meg a pilótaengedélyét.

- - -

Hat nap, hét éjszaka (Six Days Seven Nights, 1998)

Ez a romantikus vígjáték maga lehetett az álommeló Ford számára, ugyanis pénzt kapott azért, hogy egy repülőgépet vezethessen. A biztosítótársaság először persze sikított, de aztán a sztár akarata érvényesült, megemelték a biztosítás összegét, és a zuhanásos jelenetek kivételével ő vezette a gépet Hawaii szigetei és a Csendes-óceán felett.

A színész választotta ki a típust (DHC-2 Beaver), és annyira megszerette, hogy a forgatás után vett magának egyet. A Beaver legalább olyan fontos szereplője lett a filmnek, mint Ford partnere, Anne Heche. Nem lepődnék meg, ha Heche titkon féltékeny lett volna az ütött-kopott, rozoga repülőgépre.

- - -

The Expendables - A feláldozhatók 3 (2014)

A harmadik bevetésre Harrison Fordot is sikerült maguk közé csalogatniuk az akciótatáknak. Sokáig csupán Bruce Willist helyettesíti, és egy búvalbélelt, szigorú ügynököt játszik, aki csak azért bukkan fel, hogy ráijesszen és új feladatot adjon Stallonénak. De ahogy lecseréli az öltönyt aviator-napszemüvegre és bebújós ruhára, ő is felenged. Hiába, neki az ég az otthona.

Felmentő seregként érkezik, és elemében van a helikopter pilótájaként: csak úgy szórja a keménykedő beszólásokat. A bakiparádéban azért azt is láthatjuk, hogy elcsuklott a hangja helikoptervezetés közben. Biztos az volt a baj, hogy nem green screen előtt vették fel, és nem vezethetett igazi helikoptert.