Vágólapra másolva!
Április 10-én kezdődik a 22. Titanic Filmfesztivál. Bivalyerős programot állítottak össze az idén a szervezők, a filmőrültek - már ha tényleg komolyan veszik a szenvedélyüket - erre a tíz napra kénytelenek lesznek lemondani a magánéletükről, hogy minden szabad percüket a mozinak szentelhessék. Rettenetesen nehéz volt tíz filmre leszűkíteni az összeállítást, de íme: ezeket a vetítéseket várjuk a legtürelmetlenebbül. 
Vágólapra másolva!

’71

A Starred Up és a Rendíthetetlen fiatal és veszettül tehetséges főszereplője, Jack O’Connell Belfastban találja magát az északír fegyveres konfliktus kellős közepén. Elszakad az egységétől, és innentől kezdetét veszi egy feszült, menekülős, a nézőjét is káoszba taszító thriller. A főszereplő katona túlélési esélyeit nagyban nehezíti, hogy több, egymással szemben álló, protestáns és katolikus paramilitáris szervezet tagjaiba is belefut. Telitalálat volt a ’71-et megtenni a fesztivál nyitófilmjének.

---

A csend képe (The Look of Silence)

Joshua Oppenheimer Az ölés aktusa című dokumentumfilmjével egyszer már sokkolta a Titanic közönségét. Most az indonéz tömeggyilkosságokat az elkövetőkkel újrajátszató doksi párdarabját nézhetjük meg a fesztiválon. Most az áldozatok szemszögével bővíthetjük tudásunkat Indonézia történelméről: az egyik áldozat testvére úgy dönt, hogy szembesíti tetteikkel az elkövetőket. Ez igencsak bátor lépés a részéről, mivel az évtizedekkel ezelőtti mészárlások eltervezői és végrehajtói sok esetben még mindig magas pozíciókban vannak.

---

Camp X-Ray

Kristen Stewart a Camp X-Ray-jel folytatja elszakadását a tinibálvány-szerepkörtől. Egy katonát alakít, akit legnagyobb bánatára a guantánamói fogolytáborba helyeznek át. Agresszív katonatársaival nem találja a közös hangot, viszont egy terroristagyanús fogva tartottal baráti viszonyt alakít ki. Peter Sellers rendező szerint a filmje sok mindenről szól: egy "teljesen elcseszett foglalkozásról", arról "az érzésről, ha nem bírod a munkatársaidat", magányról, reményről, annak hiányáról, bürokratizmusról és a kapunyitási pánikról. A legnagyobb kérdés most az, hogy Stewart vajon elbírta-e ezt a rárakott nagy súlyt.

---

Csadoros vérszívó (A Girl Walks Home Alone at Night)

Ezt a filmet már a műfaji meghatározása eladja: iráni vámpírwestern. Amíg nem néztem meg az előzetest, nem tudtam, hogy hiányzik egy ilyen film az életemből, de most már alig várom a vetítést. A Csadoros vérszívó egy barátságtalan szellemvárosban játszódik, ahol egy magányos vámpírnő a legalantasabb lakók közül választja ki az áldozatait, de az egyikről kiderül, hogy mégsem olyan gonosz, és egy szokatlan románc veszi kezdetét. A film Sergio Leone, David Lynch és Jim Jarmusch műveit egyaránt megidézi.

---

Ex Machina

Előzetesen Alex Garland sci-fije ígérkezik a fesztivál legnagyobb dobásának. Egy gazdag feltaláló (Oscar Isaac) androidokat tesztel a hegyi villájában, és ehhez meghívja magához az egyik alkalmazottját (Domhnall Gleeson). A fiú hamarosan érzelmileg is kötődni kezd a szépséges robotlányhoz (Alicia Vikander), és közben egyre kevésbé érti, hogy mi folyik körülötte. Csavaros, intelligens, a mesterséges intelligencia és az ember találkozásából valami újat kihozó sci-fiben reménykedünk.

---

Megmaradt Alice-nak (Still Alice)

Julianne Moore fenomenális a Megmaradt Alice-nak címszerepében, ezért az alakításáért végre átvehette a régóta megérdemelt Oscar-díját is. Egy nyelvészprofesszort alakít, akit Alzheimer-kórral diagnosztizálnak, és aki minden megtesz azért, hogy lassítsa a leépülését, és minél tovább megmaradjon a családja aktív szerepet vállaló tagjának. Kicsit sem nyálas, megrázó film, amit olyanok is méltattak, akiknek a családtagjai ebben a betegségben szenvednek.

---

Snowpiercer

Mikor már senki sem hitt benne, végre befutott a magyar mozikba a Snowpiercer című posztapokaliptikus akciócsoda. Aki akarta, az nagy valószínűsséggel már megnézte, de most itt a lehetőség, hogy nagyvásznon is megcsodáljuk a száguldó vonaton kirobbanó forradalmat, olyan remek színészek tálalásában, mint Tilda Swinton, Chris Evans, Ed Harris vagy Jamie Bell. Mikor 2014 májusában azon busongtam, miért nem jön hozzánk a Snowpiercer, a látványfilmek egy olyan ritka fajtájaként írtam le, ami az agyunkat is megtornáztatja. Emellett a véleményem mellett most is kiállok: kivételes alkotás, amiről példát vehetnének Hollywoodban.

---

Sötét húzások (Night Moves)

Kelly Reichardt az amerikai függetlenfilmes szcéna folyamatosan magas színvonalon alkotó rendezője. A Wendy és Lucy, illetve a Meek’s Cutoff után bármire kíváncsi vagyok, amit ő jegyez, viszont azt is tudom, hogy kipihenten és kellő nyitottsággal kell hozzákezdeni a filmjeihez. A Sötét húzások-at szeretik ökothrillernek nevezni, de a rendezőt ismerve, itt a thriller címkét tágan kell értelmezni. Három fiatal (Jesse Eisenberg, Dakota Fanning és Peter Saarsgard) egy gát felrobbantásával próbálja felhívni a figyelmet az energiapocsékló fogyasztói társadalom visszásságaira.

---

Távol az emberektől (Loin des hommes)

A The Hateful Eight című új Tarantino-filmből ugyan kimaradt, de most megnézhetjük, hogyan mutat egy másfajta westernben Viggo Mortensen. A leírás szerint az 1954-ben, Algériában játszódó Távol az emberektől egy "klasszikus westernek összes védjegyét" felvillantó dráma, amelyet Albert Camus A vendég című novellája inspirált. Mortensen egy leszerelt katonát alakít, aki a háború kitörésével kellemetlen helyzetbe kerül: spanyol ősöktől származik, emiatt sem az algériaiak sem a franciák nem bíznak meg benne. Akik a hagyományosabb westernt részesítik előnyben, A megváltás-t se hagyják ki!

---

Újjászületés (Spring)

Erről a szerelmesfilm-horror hibridről minél kevesebb tud az ember, annál nagyobbat üt majd a moziban. Az Újjászületés az első felében úgy tesz, mintha a Mielőtt felkel a Nap nyomdokain haladna, egy amerikai fiú elkezd randevúzgatni egy olasz lánnyal, csak közben egyre több jel mutat arra, hogy a lánnyal valami nagyon nincs rendben. Sokkoló részletekkel meghintett, metaforikus alkotás az elköteleződéstől való félelemtől. Randifilmnek tökéletes.

---

Direkt olyan filmeket válogattam ki a programból, amelyeket jelenlegi tudásunk szerint csak a Titanicon lehet moziban megnézni. Peter Strickland The Duke of Burgundy című szadomazo szerelmesfilmjét ugyan április 30-tól játszani fogják a mozik, ezért kiesett az összeállításból, de az április 11-i vetítést meg kell említeni, mert kivételes alkalom lesz: részt vesz rajta a rendező, illetve a két főszereplő Sidse Babett Knudsen és Chiara D’Anna.

Aki mindegyik, előre kinézett filmet látni akarja, siessen, mert már április 2-án elindult a jegyelővétel.