Segítünk észrevenni Budapestet Tom Hanks mögött

2016.10.14. 19:47

A héten mozikba került Infernóban, Robert Langdon professzor legújabb történetében több európai nagyvárost is Budapest helyettesít. Legtöbbször rejtve marad a csalás, de mi most összeszedtük a magyar helyszíneket, hogy nézőként kiszúrhassa a Néprajzi, vagy máskor a Kiscelli Múzeumban játszódó részeket. Listánk nem teljes, nyugodtan egészítse ki, ha ezeken kívül is talál magyar helyszínt.

Robert Langdon professzor legújabb mozis kalandja Firenzében indul, Velencében folytatódik, majd Isztambulban ér véget. Ahogy azt már A Da Vinci-kód-ban és az Angyalok és démonok-ban láthattuk, most is csoda szép képtárakon, templomokon és kerteken rohan át Tom Hanks és az aktuális partnerét játszó Felicity Jones. A Dan Brown könyveire épülő sorozat továbbra is olyan, mintha az európai művészettörténetre koncentráló útifilmekből állna, amelyeket rejtélyekkel és összeesküvésekkel tesznek érdekessé a nagyközönség számára.

Dan Brown Firenzében

Forrás: InterCom

„Hatalmas megtiszteltetetés itt lenni, és valódi helyszíneken forgatni a filmet” – mondta Dan Brown a firenzei dóm előtti keresztelőkápolnában állva az Inferno egyik werkfilmjében. Tom Hanks is odáig volt attól, hogy eredeti helyszíneken, például a velencei Szent Márk-bazilika erkélyén forgathatott. Ahogy egyedülálló élmény volt számára az is, hogy egy reneszánsz parkban, a firenzei Boboli-kertben menekülhetett egy drón elől.

Tom Hanks és Felicity Jones az Inferno című filmben

Forrás: InterCom

Valójában Budapest volt az egyik fő helyszín

Az Infernó-ban működik a filmmágia, legalábbis abban az értelemben, hogy legtöbbször észre sem vesszük, hogy tele van a thriller budapesti helyszínekkel. Csak a legélesebb szemű lokálpatriótáknak fog majd csak feltűnni, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor például már nem a firenzei Palazzo Vecchióban, hanem a budapesti Néprajzi Múzeumban vagyunk. Van azért néhány olyan jelenet, amelyben felfedi titkát a bűvész a magyar nézőknek, a szerelmespár mögötti homályban elrobogó sárga villamos például sokaknak fog szemet szúrni.

Tom Hanks és Felicity Jones a Palazzo Vecchióban nyomoz

Forrás: Origo

Megszokhattuk már, hogy Budapest más városok helyett ugrik be, eklektikus építészeti stílusa miatt többek között használták már Párizsként, Berlinként és Buenos Airesként is, de a Mentőexpedíció-ban olyan extrém eset is előfordult, hogy a kínai űrközpontot is a Duna partjára telepítették.

Az Inferno sem csupán az adókedvezmény és a profi magyar munkaerő miatt települhetett hozzánk. A budapesti historikus építészet előszeretettel másolta a firenzei palotahomlokzatokat, így ismerős érzés budapestiként Firenze bizonyos utcáin sétálni – tudtuk meg az Unikornis művészettörténetben jártas újságírójától, Jankovics Mártontól.

Az Andrássy út maga a pokol

Egy fejsérülés miatt látomások gyötrik Tom Hankst az Inferno elején. Maszkos alakok, kifordult fejű és elcsúfított képű emberek járják a várost, megidézve Dante Isteni színjáték-ának első helyszínét, a Poklot. A többször is felbukkanó, nyugtalanító álomképeket az Andrássy úton, illetve az Operaháznál vették fel. A szenvedő, vagy éppen tomboló embereket magyarok játszották el, erről mindenki a saját szemével győződhet meg, amennyiben végigüli a stáblistát, és figyeli a felbukkanó neveket. 

Az Inferno utcákon játszódó jeleneteiből sokat forgattak Magyarországon, de legtöbbször lehetetlenség százszázalékos biztonsággal megállapítani, hogy az adott snittet nálunk vagy Olaszországban vették-e fel. Ami biztos, hogy a nyolcadik kerületi Gutenberg téren forgatták azt a jelenetet, amikor a Felicity Jones által támogatott Tom Hanks hálóinget viselve menekül egy bérgyilkos elől.

A Fővám téren csókolóznak

Később egy kapualjban láthatjuk Hankst és a The Duke of Burgundy után ismét hazánkban dolgozó Sidse Babse Knudsent. Bár a pontos helyét nem tudjuk ennek a díszes fémráccsal ellátott kapunak, de Hanks és Knudsen közös jelenetét is Budapesten rögzítették.

Mivel a magyar főváros Firenzét helyettesíti, így könnyen felismerhető budapesti hely csak elvétve villan fel a filmben. Ennek ellenére az egyik jelenetben elzúg a háttérben a már említett sárga villamos, pár másodperc múlva pedig arra is fény derül, hogy a Fővám téren állunk. Arról pedig már képet is tudunk mutatni, amikor Ben Foster feljön a felszínre a Baross téren, és a feje mögött a Keleti pályaudvar homlokzata tűnik fel.

Ben Foster a Keleti pályaudvar előtt az Inferno című filmben

Forrás: InterCom

Tom Hanks a Néprajzi Múzeumban keveredik nagy bajba

Kisebb a távolság a Palazzo Vecchio és a budapesti Néprajzi Múzeum között, mint ahogy azt eddig hittük. Tom Hanks még a firenzei palotában található Ötszázak termében vizsgálja át tüzetesen A marcianói csata című festményt, de Dante szintén a palotában kiállított halotti maszkját, pontosabban annak hűlt helyét már a Néprajzi Múzeumban nézi meg. A Kossuth Lajos téren, a Parlamenttel szemközt található múzeumban vették fel azt a részt is, amikor visszanézik videóról a maszk ellopását, és nagy meglepetés éri Robert Langdont.

Többek között a múzeum biztonsági felvételein feltűnik Langdon profeszor Dante-szakértőként bemutatott barátja, akit egy magyar színész, Urmai Gábor formált meg. A hazai színészek közül Nagypál Gábor kapta a legfontosabb szerepet, aki a film utolsó, isztambuli harmadában tűnik fel. Vele meg is csináltuk az interjút, amiben elmeséli, hogyan fojtogatták egymást Tom Hanksszel (ezt napokon belül olvashatja az Origón).

Míg a Die Hard ötödik részében Árpa Attilának egész nagy szerepe volt, sőt, az a megtiszteltetés érte, hogy maga Bruce Willis végezte ki, az Infernó-ban nem járt ilyen szerencsésen. Csak egy villanásra tűnik fel, éppen ezért furcsa, hogy ott virít a filmből kiadott egyik jelenetfotón, amelyen Irrfan Khannal gyalogolnak egy helikopter mellett.

Árpa Attila és Irffan Khan az Inferno című filmben

Forrás: Origo

Velencéből is pár lépéssel Budapestre lehet érni

Hanks és Jones Velencében is szorult helyzetbe kerül, a Szent Márk-bazilikából próbálnak úgy kijutni, hogy közben lerázzák magukról az üldözőjüket. A föld alá menekülnek, és ezzel egy szempillantás alatt az óbudai Kiscelli Múzeumban berendezett kápolnában találják magukat, amely a vastag falak és az alacsony boltívek miatt középkori hangulatot áraszt.

Tom Hanks és Felicity Jones a Kiscelli Múzeumban rohan

Forrás: InterCom

Az Infernó-t utánozva most mi is teszünk egy rövid művészettörténeti kitérőt. A dombra épült 18. századi barokk épületegyüttes egykor kolostor és templom volt. Később kaszárnyaként és kórházként használták, majd 1910-ben a bécsi műgyűjtő és bútorgyáros Schmidt Miska vásárolta meg, aki halála előtt Buda lakóira hagyta, azzal a feltétellel, hogy a város múzeumot és közparkot létesítsen ott.

Noha a második világháborúban a Kiscelli Múzeum jelentős károkat szenvedett, Schmidt Miksa végrendeletének értelmében a mai napig múzeumként és művészeti galériaként működik.

Végezetül egy helyszín azonosításában kérjük az olvasóink segítségét. Egy folyó menti, lakott területen sétál és beszélget Tom Hanks és Irrfan Khan. Képet is tudunk mutatni:

Ismerős önnek ez a hely? – Tom Hanks és Irrfan Kahn az Inferno című filmben

Forrás: InterCom

A folyó a Dunára emlékeztetett, több tereptárgy pedig gyanúsan magyar volt. Ha esetleg van tippje, hol vehették fel ezt a részt, akkor írja meg nekünk.

KAPCSOLÓDÓ CIKK