Vágólapra másolva!
Ideje, hogy megtanuljuk Jean Dujardin nevét, mert a fickó sármos, mint George Clooney, laza, mint Sean Connery és százszor viccesebb, mint Jim Carrey. Pár nap választja el attól, hogy Oscart is nyerjen a The Artist - A némafilmes főszereplőjeként, és utána jöhetnek a hollywoodi gazfickószerepek, vagy éppen hogy nem.
Vágólapra másolva!

A vasárnap esedékes Oscar-díjkiosztó talán legizgalmasabb kategóriája a férfi főszereplőké, hiszen Hollywood két legnagyobb sztárja, George Clooney (Utódok) és Brad Pitt (Pénzcsináló) verseng a szoborért, miközben gyűlik a szimpátia az eddig méltatlanul elhanyagolt, de végre első jelölését ünneplő Gary Oldman (Suszter, szabó, baka, kém) irányában is. A színészkamara díjkiosztója és a brit filmakadémia díjátadója (BAFTA) óta azonban mégsem ők számítanak a kategória éllovasának, hanem a francia mozi szupersztárja, Jean Dujardin (The Artist - A némafilmes), aki a filmben nem beszél, viszont az Oscar-kampányra szépen feltrenírozta az angolját, és ezerrel adagolja a sármot a díjhajrá televíziós megjelenései során (nézd meg például Jay Leno show-jában és a Saturday Night Live-ban!).

Jean Dujardin a The Artist-ot parodizálja Zooey Deschanellel a Saturday Night Live-ban


Dujardin könnyedén meghódítja az amerikaiakat a Jim Carreyt megszégyenítő gumiarcával, és egyáltalán nem veszi túl komolyan magát az Oscar-versenyben. Valószínűleg azzal is tisztában van, hogy milyen szerepajánlatok várnak rá Hollywoodban az Oscar-jelölés, vagy ne adj' isten győzelem után, és pont ezt karikírozza ki a Funny or Die videójában. A vicces alaphelyzet, miszerint az ügynökei elhalmozzák ajánlatokkal különböző filmfranchise-ok vaskos akcentusú főgonoszainak eljátszására, egyáltalán nem alaptalan, hiszen pontosan ez történt Christoph Waltzcal és Javier Bardemmel is az Oscar után. A klipben láthatjuk Dujardin képzeletbeli meghallgatását a következő James Bond, a következő Mission: Impossible, a következő A Karib-tenger kalózai, sőt a következő Hupikék törpikék gonosz szerepeire - persze mindegyiket meg is kapja.


A James Bond-gonosz említése azért is vicces, mert hazájában Dujardint egyáltalán nem a gonosz szerepében tudják elképzelni a nézők, hanem a sármos főhősként. Az OSS 117-filmekben intelligens humorral parodizálta ki a szuperkémsorozatot, és legalább olyan menő volt, mint Sean Connery, csak sokkal viccesebb. Az első OSS filmben (OSS 117: Képtelen kémregény) egyébként a The Artist-beli partnernője, Berenice Bejo alakította a Bond-lányszerű női főszerepet.

Forrás: Tout le Ciné
Berenice Bejo és Jean Dujardin a OSS 117 : Képtelen kémregény című filmben

Az OSS 117 két részét a The Artist - A némafilmes rendezője, Michel Hazanavicius jegyzi, és együttműködésükön már akkor látszott a mozi imádata és a ravasz kikacsintások előszeretettel való alkalmazása. Az önimádó, soviniszta gall Bond-karikatúra így jóval színvonalasabb szórakoztatást tudott nyújtani, mint például a szintén szuperkém-paródiában utazó Austin Powers, bár az tény, hogy a sajátos francia humor sokkal kevésbé exportálható, mint a hollywoodi. Hazájában viszont elképesztő népszerűségre tett szert a gumiarcú komikus, köszönhetően még a Brice de Nice című kattant szörfös vígjátéknak és a Lucky Luke című vadnyugati képregény-adaptációnak is.

Forrás: Tout le Ciné
Jean Dujardin a Lucky Luke című filmben

Drámai szerepben a 99 frank című agymenésben mutatkozott be, amelyben egy szanaszét drogozott marketingest alakított, akinek egyik kábítószeres vízióból a másikba szédülve foszlik szét a valódi élete. A holland származású Jan Kounen (Dobermann) szaporán vágott mozis tripje óriási kultfilm lett Franciaországban, noha erősen emlékeztetett a Félelem és reszketés Las Vegasban-ra és a Jonas Akerlund-féle A por-ra is. A függőség volt a témája a Le bruit des glacons-nak is, amelyben pedig egy alkoholista írót formált meg, akit meglátogat az emberi formát öltött rákja. A film sikeresen egyensúlyozott a dráma és a (fekete) komédia között, de pont ez a szerencsés műfajötvözés volt a titka Dujardin következő emlékezetes szerepének, az Apró kis hazugságok-nak is.

Jean Dujardin a 99 frank egyik különösen zakkant jelenetében

A színészként híressé vált Guillaume Canet harmadik rendezéséhez összerántotta a francia színészelit illusztris tagjaiból álló baráti körét, köztük Marion Cotillard-t, Benoit Magimelt, Gilles Lelouche-t és Francois Cluzet-t, és létrehoztak egy olyan különleges, őszinte tablót, amin egyenlő arányban lehet sírni és nevetni. Érdekes módon a szereposztás legnagyobb férfinevének számító Dujardin szerepe lett a legapróbb, hiszen a zseniális nyitójelenetben balesetet szenved és a film további részét kórházban tölti. Bizonyos szempontból fájó hiány, de ugyanakkor ravasz rendezői húzás is egy ennyire domináns egyéniséget kiiktatni a film nagyobb részéből, hiszen a nézők ugyanúgy érzik, hogy nélküle más a társaság dinamikája.

Jean Dujardin az Apró kis hazugságok nyitójelenetében

Canet egyébként viszonozta a cameoszintű vendégszereplést a hamarosan bemutatandó Les infideles-ben, ahol először láthatjuk igazi gennyláda szerepben. A Les infideles egyébként a férfiúi hűtlenség témáját boncolgató rövidfilmekből álló vígjáték, amelynek egy-egy epizódját rendezte Dujardin és Michel Hazanavicius is, és épp ezekben a hetekben kerül a francia mozikba, némileg belerondítva Dujardin és a The Artist Oscar-kampányába.

Forrás: Arte
A Les infideles című film plakátjai

Az Oscarért folyó, hónapokig tartó versenyfutás finisében ugyanis, ahogy az minden évben lenni szokott, előkerültek a kétségbeesett mocskolódás eszközei is, és pár tengerentúli újságíró elkezdte a Les infideles-t Dujardin Norbit-jaként emlegetni (utalva Eddie Murphy balul elsült Oscar-kampányára, amikor a Dreamgirls Oscar-esélyes mellékszereplőjeként össztűzbe került a Norbit ízléstelen poszterei miatt). A hűtlenkedő macsókról szóló film pikáns előzetesét követően ellepték Párizs utcáit a film merész plakátjai is, amelyek egyikén Dujardin látható égbe meredő női lábak mögött a következő ízelítő szöveggel: "Épp értekezleten vagyok". A másik poszteren Gilles Lelouche ágyékát takarja egy női fej, a szöveg pedig így szól "Szakad a vonal, mert épp alagútba értem". Az angolszász sajtó rögtön ráugrott a témára, hímsovinisztának bélyegezve a film főszereplőit és összemosva az ártalmatlan komédia ötletes reklámkampányát Dominique Strauss-Kahn nagy nyilvánosságot kapott szexbotrányával.

Forrás: Tout le Ciné
Jean Dujardin és Berenice Bejo a The Artist - A némafilmes című filmben


Jean Dujardin és a The Artist Oscar-esélyeit mindez persze már aligha befolyásolja, a sok nyálas-szentimentális hollywoodi film, amely idén legjobb film Oscar-jelölést kapott, ugyanis nyomába sem érhet a franciák Hollywood előtti tisztelgésének. Dujardin időközben beszerzett egy amerikai ügynököt, de feltehetően meg se kottyanna neki, ha nem futna be Marion Cotillard-hoz hasonló hollywoodi karriert. Franciaországban még évtizedekig Clooneyhoz és Pitthez méltó bánásmódra, illetve karrierre számíthat.