Vágólapra másolva!
Még csak 27 éves, de Megan Ellison máris az egyik legfontosabb producernek számít Hollywoodban. Az Oracle alapítójának lánya nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy az apanázsból megmenti az amerikai függetlenfilmet. Az ő pénze nélkül nem készülhetett volna el az öt Oscar-díjra jelölt Zero Dark Thirty, Brad Pitt tavalyi gengszterfilmje, az Ölni kíméletesen, valamint a bikiniben randalírozó tinilányokat felvonultató Spring Breakers sem.
Vágólapra másolva!

Gazdag fiúk és lányok mindig is legyeskedtek Hollywood körül - szeretik a hírnevet. De Megan Ellison más. Ő nem a hírnévért csinálja, ez tuti. Interjút nem ad, és premiereken is csak kivételes esetben jelenik meg. Paris Hilton-szerű pózokban vagy szexi göncökben meg aztán végképp nem látni. Inkább fizet egy sajtósnak, hogy néha nyilatkozzon a nevében. Úgy tűnik, Megan Ellison tényleg filmeket akar csinálni. Nemcsak pénzelni, hanem együtt készíteni az alkotókkal. És az sem mindegy neki, milyen filmeket - a legjobbaknál nem adja alább.

Megan Ellison egyelőre megfejtésre váró rejtély a hollywoodi öreg rókák számára is. Jó lenne tudni, mit akar ez a kislány, és ha már világos, gyorsan elgáncsolni. Csakhogy Megan Ellison az apja lánya, és ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy benyúl a zsebébe, és kiránt onnan pár milliót, hogy ezzel a mozdulattal útjára indítson olyan projekteket, amelyek előtt mindenki más lehúzza a rolót. Megan Ellison az apjától - a világ hatodik leggazdagabb emberétől, az Oracle szoftvercég alapítójától - mást is örökölt: elszántságot és keménységet.

Egyébként olyan mázlija volt, hogy viszonylag normális körülmények között nevelkedett, az apja ugyanis még abban az évben elvált az anyjától, amikor Megan megszületett. Larry Ellison mellett valószínűleg ő is kicsit elemelkedett volna a valóságtól. (Larry Ellisoné a Hawaii-szigetekből az egyik, hozzá egy hawaii légitársaság, emellett birtokol több magánrepülőt és két vadászgépet, negyedik esküvőjén Steve Jobs volt a fotós.) Megan egy farmon nőtt fel a bátyjával, Daviddel, és eleinte a díjugratásnak szentelte minden idejét. Aztán David is, ő is a Dél-Kaliforniai Egyetemre iratkozott be, hogy filmezést tanuljon. Egyikük sem diplomázott, de ma már mindketten producerként dolgoznak. A Coen testvérek A félszemű című westernfilmjét például együtt jegyzik executive producerként. Azóta elég messze kerültek egymástól, mindenki a maga területén dolgozik.

David képviseli azt a vonalat, amelyet Hollywoodban csak "buta pénz"-ként emlegetnek. Megérkezik a gazdag gyerek, becsönget a Paramounthoz, és megmenti az épp csőd szélén álló vállalatot. Cserébe bármelyik filmjükbe beszállhat koproducerként, amelyikbe csak óhajt. Például a Mission Impossible: Fantom Protokoll-ba, a Jack Reacher-be, az új Star Trek-filmbe, és a Magyarországon is forgatott Z világháború-ba. Mivel az ő esetében valóban buta pénzről van szó (ami persze nem jelenti azt, hogy ne csinálna belőle "okos" kis profitot), és apjához hasonlóan megszállottja a repülésnek, még az is eszébe jutott, hogy magának is rendel egy repülős filmet. Ő lenne a főszereplő. Taylor Lautnert egyszer meg is győzte arról, hogy vállaljon mellette szerepet, de ő azóta kiszállt a projektből. Ettől még ebből is lehet valami - legalábbis, ha pénzzel bárkit és bármit meg lehet venni.

Forrás: [origo]
David Ellison (balról a második) a 2006-os Flyboys - Égi lovagok című filmben

Megan más vonalon indult el, nem véletlenül tartják őt az "agyas" Ellison gyereknek. Eleinte kis költségvetésű filmekbe szállt be, akkoriban még csak néhány millió dollárral. Ezek között is akadt, amelyikben nagy sztárok szerepeltek, például a Végjáték (Megan Fox, Mickey Rourke és Bill Murray főszereplésével) vagy a Főutca (Colin Firthszel és Orlando Bloommal), de egyik sem aratott sikert, sőt még csak figyelmet sem keltett.

A fordulat akkor következett be, amikor huszonötödik születésnapjára egy nagyobb összeget kapott az apjától - hogy pontosan mekkorát, azt senki sem tudja biztosan, de a becslések 2 milliárd dollárra teszik. Mindenesetre ebből vette meg azt az épületet, amelyben az Annapurna Pictures nevű cége székel, mintegy 13,8 millió dollárért. (A cég a Himalája egyik hegycsúcsáról kapta a nevét, amelyet Megan is megmászott 2005-ben, amikor az iskolát elhagyva világkörüli utat tett.) Ekkortól vált Megan komoly befektetővé a filmbizniszben - immár nemcsak néhány millió dollár állt rendelkezésére, hanem filmek teljes költségvetését tudta zsebből finanszírozni. Akár évente többet is. És Megan komolyan belevágott.

Részletek az Annapurna Pictures eddigi filmjeiből

Összeállt az egyik legpatinásabb hollywoodi ügynökség, a CAA (Creative Artist's Agency) két képviselőjével, Roeg Sutherlanddel és Micah Greennel, és elkezdett a hóna alá nyúlni olyan projekteknek, amelyek vagy bajban voltak, vagy egyáltalán nem számíthattak arra, hogy valaki finanszírozza őket. Az első ilyen John Hillcoat szeszcsempészes gengszterfilmje, a Fékezhetetlen volt. Ezt már korábban elkezdték forgatni, de a munka leállt, és ha nincs Ellison, talán sosem fejezik be. Ellison egyetlen éjszakai tárgyalás alatt eldöntötte, hogy 21 millió dollárt fektet a filmbe, amelyben Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jessica Chastain és Guy Pierce játszotta a főszerepet.

"48 óránk volt megmenteni a filmet, ennyi ideig álltak rendelkezésünkre bizonyos színészek. Úgyhogy élet-halál kérdése volt számunkra, hogy Megan belépett a képbe" - emlékszik vissza John Hillcoat rendező. "Eleinte persze kicsit aggódtam, mert nem volt sok forrás, ahonnan tájékozódhattam volna róla, és kideríthettem volna, mire számíthatok, mi motiválja őt. De aztán hamar kiderült, mennyi tisztelet van benne azok iránt, akik már éveket, évtizedeket töltöttek a szakmában, és hogy tele van tudásszomjjal - mindent tudni akar a filmkészítésről."

Forrás: AFP
Joaquin Phoenix és Megan Ellison a 2012-es torontói filmfesztiválon

A Fékezhetetlen-t gyors egymásutánban követték olyan filmek, mint Paul Thomas Anderson The Master-je (Philip Seymour Hoffman és Joaquin Phoenix főszereplésével), amelyet 40 millió dollárral támogatott (nélküle el sem készült volna), Brad Pitt Ölni kíméletesen című munkája, melybe 15 milliót fektetett, Wong Kar Wai The Grandmaster-je, amelyhez 25 milliót adott, és Harmony Korine Spring Breakers című filmje. És a korona ékköve: Kathryn Bigelow Oscar-jelölt munkája, a Zero Dark Thirty - A Bin Laden-hajsza, amelynek teljes költségvetését (vagyis 45 millió dollárt) ő állta. Aki követi a világ rangos filmfesztiváljait és filmes híreit, jó néhányszor találkozott ezekkel a címekkel. És tudja, hogy Jason Clarke (aki két filmjében, a Fékezhetetlen-ben, és a Zero Dark Thirty-ben játszott) igazat mond: "A létező legjobb, legizgalmasabb rendezők filmjeit finanszírozza. Mert pontosan tudja, ki ő, mit akar, és kivel akar együtt dolgozni. Két lábbal áll a földön."

Nyilván ezért van, hogy azok a nagy rendezők, akiket kiválaszt, szintén elfogadják őt partnerül. És nem csak a pénzét. "Nagyon együttműködő és támogató volt producerként. Az első perctől kezdve biztonságban éreztem magam vele" - mesélte Kathryn Bigelow. "Számomra kritikus kérdés, hogy teljes kontrollt kapjak művészi kérdésekben, és ő ezt garantálta - ami nagyon bátor dolog tőle."

Forrás: AFP
Jessica Chastain a Zero Dark Thirty című filmben

Sőt. Bigelow azzal érzékeltette, mennyire komoly hátteret biztosított számára Ellison, hogy elmesélte, a lány szerezte meg neki a főszereplőt, Jessica Chastaint. Bigelow-nak Chastain volt az egyetlen jelöltje a szerepre, ő azonban olyan elfoglalt lett az utóbbi egy-két évben, hogy nemet mondott, mert nem fért bele az idejébe. Ekkor hagyott a telefonján Ellison egy üzenetet, ezzel a szöveggel: "Egyetlen dolgot kérek tőled az életben: hívj vissza öt percre." Chastain így válaszolt: "Jesszusom, ez nagyon drámaian hangzik. Mit akarsz, bébi?" És Ellisonnak sikerült meggyőznie őt: "Itt van ez a film, és Kathryn Bigelow téged szeretne a főszerepre. Megkerestük az ügynököd, de azt mondta, nem érsz rá. Ezt a választ nem fogadhatom el."

Chastain azt mondja, Ellison olyan elszánt és kitartó volt, hogy minden filmessel - akivel ő korábban már lefixálta az időpontokat - külön letárgyalta, hogy Chastain le tudja forgatni ezt a filmet is. Aztán barátok lettek. A nehéz forgatási napok után együtt döglöttek a tévé előtt, és ették a házhoz rendelt kaját. Nincs persze ma már olyan díjkiosztó, amelyen a színészek meg ne köszönnék a díjat az összes producernek, de Chastain a legjobb színésznőnek járó Golden Globe-ot "drága barátomnak, Megan Ellisonnek" köszönte meg.

Jessica Chastain köszönőbeszéde az idei Golden Globe-díj-kiosztón

Természetesen érik támadások is bőven. Van, aki szerint csak betolja a pénzt a produkcióba, és valójában nem végez érdemi munkát. Ennek megcáfolására elég két példát felhoznunk. Az egyik Amy Pascalnak, a Sony vezérigazgatójának véleménye, aki a Zero Dark Thirty-be forgalmazóként szállt be. Szerinte "kemény" és "dörzsölt" nő, a Vanity Fairnek azt nyilatkozta, hogy sosem találkozott még olyan komoly női befektetővel Hollywoodban, mint amilyen Ellison. "Néha a nőket keményebben ítéli meg a szakma, mint a férfiakat. Ha Megan férfi volna, nem ugranának rá ilyen hevesen" - tette még hozzá.

A The Master című filmjét Harvey Weinstein cége forgalmazta, akiről köztudott, hogy önfejű, balhés producer, és az erőszakossága nem ismer határokat. Eleinte jól működött az együttműködés, csakhogy amint a film nem produkálta az elvárt számokat, Weinstein a kudarcért Ellison nyakába varrta a teljes felelősséget. Azt állította, azért maradtak el a nézők, mert Ellison nem kényszerítette rá a rendezőt és a színészeit, hogy kellő mértékben promotálják a filmet. (Paul Thomas Andersonról köztudott, hogy nem szívesen járja körbe a sajtót, és Joaquin Phoenix sem az a típus, akire számítani lehet ilyen esetekben.) Harvey Weinstein haragját még egy tapasztaltabb hollywoodi producer is megérezné a bőrén, Ellison pedig - bármilyen kemény ember - egy időre kis híján beleroppant. El is határozta, hogy többé nem dolgozik vele, de hogy ezt az ígéretét tudja-e tartani, az kétséges - egyrészt, mert független producerként mindig szüksége lesz egy erős forgalmazóra, másrészt mert több olyan projektet tervez, amelyben Weinstein is fantáziát látott.

Forrás: AFP
Philip Seymour Hoffman és Joaquin Phoenix a The Master című filmben

Az egyik például David O. Russel (a Napos oldal rendezője) új filmje, amiben ismét Bradley Cooper és Jennifer Lawerence, valamint Christian Bale, Jeremy Renner és Amy Adams játszik. Mivel Russel előző filmje mögött Weinstein állt, itt nem fogják tudni elkerülni egymást. De Ellisonnak vannak még nagy tervei a következő évre. Beszállt Spike Jonze új filmjébe, a Her-be (amelyben Olivia Wilde, Rooney Mara, Amy Adams és Joaquin Phoenix szerepel), és Bennett Miller, a Capote és a Pénzcsináló rendezőjének új filmjébe. Egy ideig úgy volt, hogy Steven Soderbergh új (és állítólag utolsó) filmjét is támogatja 23 millió dollárral, de ebből végül kiszállt. Viszont megvette a Terminátor jogait, és készül az ötödik részre Arnold Schwarzeneggerrel. Ez az egyetlen film, amely kilóg a portfóliójából, és nehéz rá magyarázatot találni.

Ha pusztán pénzt akar vele keresni, az azért furcsa, mert eddig nem foglalkozott ilyesmivel. Eddigi filmjei ha nem is robbantottak kasszát, de többnyire visszahozták az árukat. A Zero Dark Thirty pedig minden várakozást felülmúlóan jól szerepelt - kivéve az Oscar-versenyben, amelyet egy jól időzített sajtóhadjárat miatt teljesen elbukott. Ezt Ellison enyhe éllel kommentálta is a Twitteren - az egyetlen olyan fórumon, amelyet a nyilvánosságnak szán. Szóval a kassza egyelőre tele, és Ellison minden jel szerint gondol a holnapra is.

Forrás: AFP
Jessica Chastain, Megan Ellison és Kathryn Bigelow az Oscar-jelöltek ebédjén februárban

"Az egyetlen félelmünk vele kapcsolatban, hogy bedarálja őt ez a kegyetlen, minden hájjal megkent világ" - mondja John Hillcoat. "Hollywood tele van cápákkal. Nagyon sármos cápákkal, akik elképesztően csábítóak tudnak lenni, aztán felfalják és kiköpik az embert. Nagyon sokan estek már a csapdájukba." Csak remélhetjük, hogy Megan Ellison lesz olyan szívós, mint a Zero Dark Thirty főhőse, Maya, aki a legkeményebb férfijátékban is keresztül tudta vinni az akaratát.

- - - - - - - - - - - - - - -

A cikk többek között a következő írások alapján készült:

  • Caution: Heiress at Work (Vanity Fair)
  • Megan Ellison, the most powerful new force in Hollywood (Guardian)
  • Larry Ellison's Son Is Hollywood's Latest 'Dumb Money' (Forbes)
  • Megan Ellison is energizing indie film world (LA Times)