Az ördög néha borzasztóan vonzó tud lenni

Az ember, aki Csütörtök volt
Vágólapra másolva!
A hitehagyott papot egy vonzó, kihívóan viselkedő nő kezdi látogatni a gyóntatófülkében, kis idő múlva már az oltár előtt szexelnek, majd az egész templom leég. És ez még csak a kezdete Az ember, aki Csütörtök volt című misztikus thrillernek, amelyet az edinburgh-i világpremieren kapott el a Filmklub alkalmi tudósítója. Erotikus, rejtélyekkel teli, feszült, földhözragadt logikával nem lehet megfejteni - alig várjuk, hogy Magyarországra is eljusson a film.
Vágólapra másolva!

Az idén négy magyar kötődésű filmnek is a június 26-án véget ért edinburghi fesztiválon tartották a világ- vagy az európai premierét. Juszt Balázs Az ember, aki Csütörtök volt (The Man Who Was Thursday) című misztikus thrillerét is Skócia fővárosában lehetett először látni, aki pedig lemaradt róla, az most malmozhat hónapokig, míg el nem dől, milyen formában jut el hozzánk a Los Angeles-i egyetemen végzett rendező bemutatkozó nagyjátékfilmje.

Francois Arnaud Az ember, aki Csütörtök volt című filmben Forrás: Ritter Doron

Az ember, aki Csütörtök volt a remekül sikerült plakátja óta izgat minket, amelyen egy krisztuspózba merevedett férfit fűznek fel egy nő nyakára, mintha csak egy nyaklánc lenne. Tetszett nekünk a ponyvaregények borítójára való, a visszafogottságot hírből sem ismerő poszter, így felhívtuk Skype-on Rácz Borit, aki jelenleg Edinburgh-ban dolgozik, és ott volt a film premierén.

Megnyugtatott minket, hogy a plakát pontosan visszaadja a thriller hangulatát. Szexi, tele van rejtéllyel, és nem véletlenül látható rajta keresztény szimbolika, a főhős pap (François Arnaud) egy anarchista szervezetbe próbál beépülni, amely a Vatikán hatalmát próbálja megdönteni. A pap küzdelmét bonyolítja, hogy „Isten néha borzasztóan antipatikus, az ördög meg tök szimpatikus néha” a film világában.

Ana Ularu Az ember, aki Csütörtök volt című filmben Forrás: Ritter Doron

Bori egyúttal felkészített minket arra, hogy annyi minden történik Az ember, aki Csütörtök volt-ban, hogy elsőre képtelenség összerakni a mozaikokat, annál is inkább, mert számos történésre nincsen racionális magyarázat. Az mindenképpen dicséret, hogy nem tűnt fel neki, hogy az amerikai és a római jeleneteket is Magyarországon vették fel (többek között Lipótmezőn). Meglepődve hallgatta a vetítést követő közönségtalálkozón, hogy mindössze két napot forgattak Rómában.

Tehát a kiégett, hitében elbizonytalanodott pap a film főszereplője, akit egy dögös, kívánatos nő (Ana Ularu) kezd el látogatni a gyóntatófülkében, és hamarosan el is csábítja őt. Végül az oltár előtt szexelnek, amit aztán egy „marha jó” jelenet követ: a nő drogot vesz a szájába, megcsókolja a papot, aki ettől totál elkábul, ellopják tőle a templomfelújításra gyűjtött pénzt, majd a nő ott hagyja neki az öngyújtóját egy üzenettel, hogy vessen véget a szenvedéseinek. Amikor magához tér a férfi, a templom már lángol.

Ana Ularu és François Arnaud Az ember, aki Csütörtök volt című filmben Forrás: Picturesque Films

És ez még csak a kezdet, Amerika után Rómában folytatódik a thriller, ahol egy gyanúsan viselkedő, apafigurának ható személy bízza meg a papot, hogy épüljön be a már említett anarchista szervezetbe. A nyomozás egyre furcsább fordulatokat vesz, a titokzatos társaság egyik tagja ugyanaz a nő, aki őt elcsábította, halottnak hitt szereplők térnek vissza, második világháborús látomások kezdik gyötörni. „Fontos a filmmel kapcsolatban, hogy egy idő után annyira megkavarodik benne minden, hogy semmit nem mertem elhinni neki”.

Néha már túl sok volt a megmagyarázhatatlan furcsaságokból, túl gyorsan pörögtek az események, ahhoz, hogy lépést lehessen tartani vele, de ezzel együtt is élvezetes a film. „Ez is egy olyan thriller, amelyben nem tudja a néző, kiben bízhat meg, és ez a bizonytalanság szépen reflektál a pap saját identitásválságára.”

Fontos, hogy ha valaki földhözragadt logikával megfejthető rejtélyre vár, az csalódni fog, Az ember, aki Csütörtök volt csupán a szimbólumok szintjén értelmezhető. Cserébe egy olyan filmet kapunk, amin még sokat lehet agyalni, mivel a feszültségkeltő elemek mellett a filozófiai réteg is megfogja az embert .

A vetítés utáni közönségtalálkozón arról beszélt Juszt Balázs, hogy szerinte kétszer-háromszor kell látni ahhoz a filmet, hogy minden rétege feltáruljon. Bori nem hiszi, hogy a közeljövőben magától újranézné, de ha mondjuk a barátja nyaggatná, hogy nézzék már meg, nem ellenkezne.