A románok túlfeszítik a húrt

One Floor Below
Vágólapra másolva!
Cannes-ban még mindig imádják a románokat, de a recept kezd kicsit egyhangúvá válni. A csodás Ünnepek után rendezőjének One Floor Below című új filmjében például valós időben nézhetjük végig egy autó műszaki vizsgáját.
Vágólapra másolva!

Lassan tíz éve, hogy Cannes felfedezte a román filmet; az újhullámos rendezők sorra nyerték a fesztivál különböző szekcióit és a csúcspont 2007-ben a zseniális 4 hónap, 3 hét, 2 nap Arany Pálmája volt. Keleti szomszédaink gyorsan kapcsoltak, ha a nemzetközi filmvilág szenvtelen realizmust vár tőlük a mindennapok drámáiról és a kelet-európai lehangoló valóságról, akkor megkaphatják tőlük, dögivel.

One Floor Below Forrás: Cannes Film Festival

Amiért ezek a filmek (Lazarescu úr halála, California dreamin', Forradalmárok - volt vagy nem volt?, Rendészet, nyelvészet, Ünnepek után, Anyai szív) működtek, az a remek színészi játéknak és az egészséges minimalizmusnak köszönhető; történet szempontjából keveset vállaltak, de azt hibátlanul, egyetlen hamis rezdülés nélkül teljesítették. Radu Muntean nagyszerű előző filmje, az Ünnepek után például egy megcsalás történetét dolgozta fel, olyan emberien és átélhetően, mintha családtagjainkkal vagy barátainkkal történt volna meg az egész.

A One Floor Below című új filmjének is nagyon minimalista a koncepciója: a középkorú Patrascu fültanúja egy durva dulakodásnak az alsó szomszédjánál, kiviharzik egy férfi, a lakásban lakó fiatal lány pedig másnapra halott. A játékidő további részében pedig Patrascut követjük, amint harcol a lelkiismeretével, hogy mit mondjon el a rendőrségnek. Egy ideig izgalmas bűnügyi rejtélyre számítunk, de hamar kiderül, hogy a tettes kiléte másodlagos a tanú belső vívódásához képest.

Ez a téma azonban nem tölt ki egy egész filmet. Van feszültség, némi társadalmi korrajz, de ettől még akkor is valós időben bámuljuk, hogy egy ember műszaki vizsgára viszi az autóját, sorban áll egy hivatalban vagy sétáltatja a kutyáját.

A Rendészet, nyelvészet is hasonló koncepcióval operált, de ott tartott valamiféle drámai csúcspont felé a film, a One Floor Below eseteben viszont erről szó sincs és jogos feltenni a kérdést egy óra után, hogy tényleg akarunk-e egy műszaki vizsgát végignézni a vásznon. A románok, ha továbbra is a filmvilág nemzetközi élvonalában akarnak maradni, többet nem játszhatnak így a nézők türelmével.