Gryllus Dorkát kiűzik a paradicsomból

2009.06.01. 14:58

Gryllus Dorka a Dallas Pashamende után ismét Pejó Róberttel dolgozik, de egy teljesen más hangulatú filmen: nemzetközi csapattal négyszereplős pszichothrillert forgatnak a Velencei-tavon. A forgatás idilli helyszínén interjúvoltuk meg a főszereplőket és a rendezőt, akik sötétségről, feszült viszonyokról és a paradicsom elveszítéséről meséltek nekünk.

A korán érkezett kánikulában porzó földúton zötyögünk a Velencei-tó partjánál, a minibusz jókorákat dob rajtunk. Amerre a szem ellát, vadul burjánzó nádas. Már értjük, miért szólt előre a sajtós, hogy ne szandálban, hanem zárt cipőben jöjjünk. Az egyre vadregényesebb tájban egyszer csak kikandikál a zöldből egy sötétszürke épület. Az egyszintes, modern ház belesimul a tájba, és ahogy közelebb megyünk, látjuk, hogy rásimul a tóra is: cölöpökön áll a vízen, bármelyik nagy üvegajtaján kilépve víz feletti teraszra érkezik az ember.

Ahhoz már egészen közel kell menni, sőt, meg kell kopogtatni a falat, hogy kiderüljön, a mutatós ház sajnos nem igazi, csupán díszlet. Csak addig áll majd itt, amíg Pejó Róbert forgatja Látogatás című - egyébként a Fertő-tónál játszódó - pszichothrillerét. A Dallas Pashamende rendezője formailag nagyon eltérő filmet forgat most, de azt mondja, számára ez másodlagos, most is, mint mindig, az emberi sorsok érdeklik. Itt négy egybefonódó sorsról van szó, "négy emberről, akik belépnek a vászonra, és nem tudunk semmit a múltjukról, csak azt látjuk, hogy adott pillanatban hogyan reagálnak egy szituációra".

Négy ember, egy titok

Két párról van szó. Az egyiket Gryllus Dorka és az Ausztriában élő grúz színész, Merab Ninidze játssza. "Két ember, aki felépít magának egy paradicsomot, de aztán jön egy látogatás, ami miatt ez a paradicsom összeomlik. Az életük teljesen felfordul, és olyan piszkos dolgok kerülnek felszínre, amiket sosem gondoltak volna egymásról" - magyarázza a rendező a film gerincét.

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Ursina Lardi | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A két látogatót a svájci Ursina Lardi színésznő és az osztrák Andreas Lust alakítják. Lardi szerepelt Michael Haneke Das Weisse Band című, múlt vasárnap Arany Pálmát nyert filmjében is, melyet még nem tudott megnézni, hiszen öt hete Magyarországon forgat. Így magyarázza a szerepét: "A figurám és a férje viszonya nagyon komplikált, a történet kezdetén éppen nagyon eltávolodtak egymástól. Dorka figuráját nem ismerik, de a párját annál inkább: együtt jártak egyetemre, és nagyon közel álltak egymáshoz. Már évek óta nem találkoztak, mert annak idején szerelmi háromszög alakult ki köztük, és ez feloldhatatlan feszültségekhez vezetett. Most húsvétkor meglátogatják a barátjukat, és újra felszínre kerülnek a régi dolgok."

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Merab Ninidze | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A cselekmény mozgatórugója egy bűneset: a szomszédban lakó hentes három gyermekének nyoma vész, aztán kiderül, hogy kettőt meggyilkoltak közülük. A négy felnőtt közül Ninidze figurája a legsejtelmesebb és legsötétebb: "Dorka figurája és az enyém már elért mindent, amit akart. Nincsenek gondjaik, de a látszólagos elégedettség mélyén egy nagyon sötét titok lapul meg. A férfi nem az, aminek mutatja magát, és a párhuzamos élete egyszer csak napvilágra kerül. Mondhatnám, hogy a személyisége némiképp hasadt. Őszintén szereti a párját, de ez nem elég neki, ezért más izgalmakat is keres."

"Ilyen nehezet én még soha életemben nem csináltam"

Úgy tűnik, Gryllus Dorka játssza a legkiegyensúlyozottabb figurát: "Nyilvánvaló, hogy szerelem van a párja és közte, de a szerelem vak. A figurám egy jóindulatú nő, kicsit naiv, de egészséges. Amikor a szomszédból eltűnnek a gyerekek, őt foglalkoztatja legjobban a kérdés, mondhatnám, hogy négyük közül ő reagál normálisan a helyzetre." Dorka három színésztársával nagyjából egyenlő arányban osztozik a vásznon töltött időn, de a feladatot cseppet sem találja könnyűnek: "Nagyon izgalmas, de ilyen nehezet én még soha életemben nem csináltam. Vannak olyan szerepek, amelyeket elolvasok, és rögtön tudom, hogy biztos meg fogom oldani. Ez nem olyan volt: elolvastam, és azt gondoltam, hogy Jézus Mária, ezt hogy fogom megcsinálni? Négy ember között játszódik az egész történet, és nagyon pontosnak és igaznak kell lenniük az érzéseknek. Könnyen le lehet bukni, ha valami nem stimmel, de szerencsére nagyon jó partnereim vannak, és persze nekem Robival mindig öröm együtt dolgozni."

Fotó: Varga Ferenc [origo]
A díszletház | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


A munka a film sötét, feszült hangulata miatt különösen nehéz: "Ezután itthon forgatok megint, Novák Emil rendez egy ennél könnyedebb hangvételű filmet. Az biztos nem fog annyira a lelkemre menni, mint ez. Amikor egy ilyen filmet forgat az ember, akkor azokat a dolgokat keresi a világban, amik ehhez kapcsolódnak. Olyan típusú dolgokra figyelsz fel, vagy olyanokat szedsz elő magadból, amiket egyébként nem szívesen. De hát ez a kihívás, ilyeneket van értelme csinálni."

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Gryllus Dorka | Nézz képeket Gryllus Dorkáról! | Fotó: Varga Ferenc


A némi magyarral tarkított, de elsősorban német nyelvű film forgatásán Dorkának és Róbertnek azt is meg kellett szokniuk, hogy általában nem az anyanyelvükön beszélnek egymáshoz, habár az idegen nyelv maga egyiküknek sem jelent nehézséget, hiszen Dorka évek óta Berlinben él, Róbert pedig tizenkét éves volt, amikor szüleivel Ausztriába költöztek. Dorka elmondása szerint a színészi játék szempontjából mégsem mindegy, hogy melyik nyelven szólal meg: "Robi azt mondta, hozzá kellett szoknia az elején, hogy én németül beszélek és játszom. Úgy érezte, kicsit máshogy, többet játszom németül. Valószínűleg érzem én is, amikor németül beszélek, hogy valami hiányzik, és azt máshol akarom pótolni. Sokat nevelt az elején, hogy ezt ne csináljam."

Sötét könyvből sötét film?

A film az osztrák Thomas Glavinic 2001-ben megjelent, Der Kameramörder című bűnügyi regényén alapul (magyarra még nem fordították le), amely Ausztriában nagy siker volt. Andreas Hruza producer találta meg Pejó Róbertet a feladattal, aki először némiképp tartott a dologtól: "a regény nagyon visszataszító, mert a gyerekgyilkosságot nagyon plasztikusan írja le. ... Amikor először olvastam a könyvet, kicsit megijedtem, nem tudtam, hogy lehet ezt átültetni a vászonra, de ahogy egyre mélyebben beleástam magam, egyre jobban tetszett. A könyv stílusa nagyon puritán, formális, ez ragadott meg." Róbert elmondása szerint a filmben is mutatnak majd valamennyit az erőszakból, de "a legerőszakosabb jelenet részben a néző fejében fog lezajlani". Mindennek ellenére úgy véli, a Látogatás nem lesz közönségtaszítóan sötét hangulatú, és tizenhat éves kor fölött bárki megnézheti: "széles közönségnek szánjuk, nem hiszem, hogy túl nyomasztó lesz. Fontos, hogy van egy figura, akivel azonosulhat a közönség. De nem mondom meg, ki az."

Fotó: Varga Ferenc [origo]
Pejó Róbert | Nézz még több képet a forgatásról! | Fotó: Varga Ferenc


"Igazából a film nem magáról a gyilkosságról szól, hanem a manipulációról és a diszfunkcionális kapcsolatokról. És arról is, hogy mennyire eltávolodtunk mi emberek a természettől. Ezért akartam olyan helyszínt találni, ahol a természet folyamatosan jelen van, és befolyásolja a cselekményt." Ezután már nem annyira meglepő, hogy amikor előképekről kérdezzük, Róbert nem pszichothrillereket említ, hanem Kim Ki-duk lírai, ugyanakkor brutális A sziget című filmjét, amely szintén egy víz fölé épült házban játszódik.

A Látogatás azév végére készül el, így bekerülhet a 2010-es Filmszemle programjába. A mozibemutatót 2010 tavaszára tervezik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK