Férfihullákon át vezet az út a szerelemig

2012.08.22. 23:00

Senki sem mondta, hogy könnyű rálelni az igaz szerelemre, és különösen nehéz lehet egy lánynak, ha férfilelkeket gyűjtő rókatündér. A Liza, a rókatündér című fekete humorú mese forgatásán jártunk, ahol Balsai Móni a szemünk láttára vedlett át szürke egérkéből bomba nővé, Kovács Lehelnek remegett a keze, annyira zavarban volt, és jutányos áron lehetett Mekk Burgert kapni.

A kérdés az, hogy vajon tényleg minden férfi rövid úton elhalálozik, aki kapcsolatba kerül Lizával, az abszolút ártatlannak tűnő ápolónővel? A lány a saját álomvilágában elmerülve éldegél, és évekig szinte ki sem lép a nagypolgári lakásból, ahol a japán nagykövet özvegyét ápolja. Amikor magára marad, és megörökli a lakást, végre elkezd megismerkedni a falakon kívüli világgal, és rájön, hogy igazából szerelemre vágyik. Igen ám, de a körülötte egyre szaporodó halálesetek arra engednek következtetni, hogy Liza talán nem is olyan ártalmatlan, mint amilyennek tűnik, hanem valójában egy álságos, férfilelkeket gyűjtő rókatündér.

Fotó: Mudra László [origo]
Jó csaj lesz Lizából (Balsai Móni) | Fotó: Mudra László  | Nézz még több képet a forgatásról!

Az első filmes Ujj Mészáros Károly szerint Liza, a rókatündér című filmje "egy fekete vígjáték, amiben elég sok érzelem van. Egy felnőtteknek szóló mese." Ez már eleve izgalmas, mert ilyesmivel senki nem próbálkozott mostanában Magyarországon (hacsak nem számítjuk ide a szintén fekete humorú A nyomozó-t, de az nehezen nevezhető mesének), és a kedvcsináló előzetes rögtön meggyőzött minket arról, hogy a rendezőnek sikerült eltalálnia az egyszerre morbid és humoros hangvételt.

 

Amikor odaérek a film forgatására, éppen Kovács Lehel (a Katona József Színház színésze) ad új értelmet a béna randi fogalmának: a háromrészes barna öltönyt és Lennon-szemüveget viselő, egy kis műpocakkal eltohonyásított színész maga a megtestesült szerencsétlenség, ahogy randipartnerével szemben ül a Mekk Burger nevű gyorsétteremben, remegő kézzel issza a kávéját, és olyan halkan-idegesen suttog a lánynak, hogy én, aki pár méterrel odébb fülelek, egy szót sem értek belőle. A rendező úgy kommentálja a szituációt, hogy Lehel figurája "nagyon nehéz helyzetben van ebben a pillanatban. Neki ez egy nagyon nehéz nap, mert alkatilag nem egy randizgatós fiatalember."

Fotó: Mudra László [origo]
Kovács Lehel ideges a randin | Fotó: Mudra László | Nézz még több képet a forgatásról!

Akkor már talpraesettebbnek tűnik a lány, Liza (Balsai Móni, a Társas játék című sorozat Béres Juditja), aki egy csábos kis fehér horgolt ruhát visel fehér csizmával, szép szőke haja szabadon van engedve, és nem viselkedik különösebben izgatottan. Ez most a jócsajos szerkója, a fél nappal korábban felvett jelenetben egy másik fickóval (Hajdu Steve) találkozott ugyanitt, ám akkor még két szigorú, fonott copfja volt, és sötét szoknyát hordott begombolt blúzzal, ujjatlan kardigánnal és ormótlan cipővel. A rendező szerint nincs abban semmi különös, hogy valakinek két énje van, hiszen "többségünknek van egy olyan énje, amit az emberek közt mutat magából, és van egy olyan, felszabadult énje, ami csak a magánéletében jön elő". Igaz, Liza esetében ez a két én kezdetben teljesen elválik egymástól, de "a film végéig sokat fejlődik, sokat tapasztal, a kezdeti nagyon zárkózott személyisége kinyílik, és megtanulja, hogy számára mi a fontos egy férfiban". És persze az is kiderül, hogy tényleg rókatündér-e.

Fotó: Mudra László [origo]
Balsai Móni és Hajdu Steve a Mekk Burgerben | Fotó: Mudra László  | Nézz még több képet!

Liza számos férfival kerül kapcsolatba a film során, az említett Kovács Lehel és Hajdu Steve mellett Schmied Zoltán, Szabó Győző és Cserna Antal is felbukkan köztük. Fontos szerepet játszik a filmben Zoltán Zászlós (Bede-Fazekas Szabolcs, a Magyar Színház társulatának tagja), a vidékről érkezett titokzatos helyszínelő is, aki Liza lakásában vesz ki egy szobát, és elkezd nyomozni a furcsa halálesetek ügyében. A rendező róla csak annyit árul el, hogy "annyira szótlan, mint egy igazi finn". Kiderül az is, hogy miatta két finn dal is szerepel majd a filmben, amit a Tövisházi Ambrus által szerzett, japánul felcsendülő popslágerek dominálnak. Ezeket főleg Tomy Tani (David Sakurai) adja elő, Liza barátja, akiről "nem lehet tudni, hogy létezik-e, vagy sem", mindenesetre gyanús, hogy csak Liza látja.

Mindez egy "olyan Budapesten játszódik, ahol kapitalizmus van és 70-es évek". Ha nem lenne világos, hogy ez mit jelent, csak szét kell nézni: az Erzsébet téri, Rumpuncs nevű kávézó helyén berendezett Mekk Burgerben hangulatos piros műbőrrel bevont székeken ücsörögve lehet fogyasztani az 5 forintért kapható BigMekket (de egy MekkDerelye már 2 forintból kijön), az utcán egy vagány Porsche Carrera parkol, az ablak előtt pedig trapézfarmeres és tupírozott hajú statiszták vonulnak fel-alá.

Fotó: Mudra László [origo]
Ujj Mészáros Károly, a rendező | Fotó: Mudra László | Nézz még több képet a forgatásról!

Ujj Mészáros Károly már öt éve dolgozott azon, hogy megvalósíthassa ezt a szürreális álmot, közben külföldi koproducerek jöttek-mentek, és átalakult a magyar filmfinanszírozási rendszer is. Végül a Liza, a rókatündér lett az első film, aminek a Filmalap gyártási támogatást ítélt meg. A rendező azt mondja, a hosszú érlelés egyáltalán nem ártott, sőt: a forgatókönyv tömörebb lett, ő maga pedig sokat fejlődött szakmailag: "Paradigmaváltáson mentem át mint rendező, sokkal színészcentrikusabb lettem, amiben az is sokat segített, hogy közben színházban is rendeztem. Én reklámfilmekkel kezdtem, amikben 2-3 másodperces mozaikokból áll össze egy 30 másodperces sztori. Ezt én igazából arcszobrászatnak nevezem. Ha az ember ugyanezzel a megközelítéssel vág neki egy játékfilmnek, az nagyon félreviheti a dolgot. Már évek óta csináltam rövidfilmeket, amikor rájöttem, hogy tévúton járok."

Fotó: Mudra László [origo]
Balsai Móni és Kovács Lehel két felvétel közt | Fotó: Mudra László | Nézz még több képet!

A 42 napos forgatásra nagyon alaposan felkészültek: a rendező az egész filmet lestoryboardozta, a színészekkel pedig egy teljes hónapot próbáltak: "Végigvettük az összes karakter összes jellemvonását, és begyakoroltuk a konkrét jeleneteket. Fontos, hogy még az egészen kis jeleneteknek is meglegyen a karakterekből eredő igazságuk, különben szappanopera-szerű lesz." A Budapesten és kis részben a Japánt alakító Szlovéniában zajló forgatás a hét végéig tart, utána viszont egészen tavaszig folyik majd az utómunka. Ennek során nemcsak a környezetet teszik majd még retrósabbá, hanem trükkök segítségével megalkotják a filmnek azokat a helyszíneit is, "ahova nagyon nehéz lenne elmenni forgatni, mint például az űr vagy az Északi-sark környéke". Természetesen a rendezőből egy szót sem sikerül kihúzni arról, hogy ezek hogyan kapcsolódnak a történethez.

Fotó: Mudra László [origo]
Ez Liza visszafogottabb énje | Fotó: Mudra László | Nézz még több képet a forgatásról!

Major István producer, a filmet gyártó Filmteam alapítója elmondja, hogy a Liza, a rókatündér összesen 405 millió forintból készül, amiből 205 milliót a Filmalaptól kaptak. Ez 150 milliós alaptámogatásra és 55 milliós többlettámogatásra oszlik, és a többlettámogatás fejében a Filmalapot megilletik bizonyos jogok. Az intézményé az utolsó vágás joga, de Major emiatt nem aggódik: "Amikor kész a film, közösen megnézzük, és eldöntjük, hogy jó-e, vagy kell még valamit változtatni rajta." Emellett a többlettámogatás lényegében visszatérítendő támogatást jelent: a produkció és a Filmalap megállapodása szerint a Filmalap intézi majd a Liza, a rókatündér külföldi forgalmazását, és az ebből befolyó hasznot 55 millió forintig a Filmalap kapja. A büdzséből 60 millió forintot egy magánszemély, dr. Korom Norbert és a cége fedez, ő pedig a hazai forgalmazásból termelődő bevételből fogja visszakapni a pénzét a tervek szerint.

A producer a készülő film lehetséges fesztiváloztatásáról még nem akar beszélni, mindenesetre a Liza, a rókatündér leghamarabb tavasszal kerülhet a mozikba - de persze, ha beválogatják valamelyik filmfesztiválra, akkor a bemutató csúszni fog.