Nem vonható meg senkitől a bankszámlanyitás lehetősége az Európai Bizottság szerint

Vágólapra másolva!
A bankszámla előfeltétele a részvételnek a gazdasági és társadalmi életben, a készpénzhasználat pedig rohamosan visszaszorul, ezért az Európai Bizottság szerint el kell érni, hogy mindenki nyithasson bankszámlát. Az EU-ban több millió embertől vonták meg ennek a lehetőségét.
Vágólapra másolva!

Mindenkinek elérhetővé kell tenni, hogy bankszámlát nyithasson - figyelmeztetett hétfőn kiadott jelentésében az Európai Bizottság. Az Európai Unió brüsszeli végrehajtó testülete megállapította, hogy az EU-ban a 18 évesnél idősebb fogyasztók közül még mintegy harmincmillióan nem rendelkeznek bankszámlával, és közülük hat- és hétmillió közöttire tehető azoknak a száma, akiknek azért nincs bankszámlájuk, mert megvonták tőlük a számlanyitás lehetőségét.

A bizottság ennek a helyzetnek a megszüntetésére kéri a tagállamokat, emlékeztetve arra, hogy a hozzáférés a bankszámlához előfeltételévé vált a részvételnek a gazdasági és társadalmi életben, a készpénzhasználat pedig rohamosan visszaszorul. Ha valaki a mai világban nem rendelkezik legalább alapszintű bankszámlával, az körülményesebbé és költségesebbé teszi a mindennapi életet. Kihívást jelent például egy közüzemi számla rendezése, a jövedelmének vagy egyéb juttatásoknak a fogadása, de már az áruk és szolgáltatások megvásárlása is - áll a közleményben.

A bankszámlanyitás egyik leggyakoribb akadálya a lakcím hiánya, ami nemcsak a hajléktalanokat, hanem például a vendégmunkásokat is érinti. Az új uniós tagállamokban különösen magas azoknak a száma, akik nem rendelkeznek bankszámlával. Az Európai Bizottság adatai szerint a román és bolgár állampolgárok mindössze felének van bankszámlája.

Michel Barnier, a témában illetékes bizottsági tag elmondta, az unió lakóinak függetlenül EU-n belüli tartózkodási helyüktől és anyagi helyzetüktől biztosítani kellene a számlanyitás lehetőségét.

A bizottság egyúttal olyan tájékoztató kampányok indítására is ösztönzi a tagállamokat, amelyek célja a tájékozottság növelése arról, hogy az alapszintű fizetési számláknak milyen hozzáférhetősége, díjszabása van, milyen eljárásokat kell követni a hozzáférés jogának a gyakorlásához, és milyen peren kívüli jogorvoslati és panasztételi mechanizmusokat lehet elérni.