Csapdába esett a kormány a csődközeli Malévval

A Malév légitársaság leállására készül a kormány, Malév-csőd
Vágólapra másolva!
Szorult helyzetbe került a kormány, amelynek most úgy kell a Malév várható csődjére felkészülnie, hogy közben befektetőt szeretne találni a légitársaságnak. A két folyamat gyengíti egymást, miközben a Malévnak különösen fontos lenne, hogy a csődhírek hatására ne zuhanjon az árbevétele.
Vágólapra másolva!

Több jel is arra utal, hogy egy új cég veszi majd át a Malév helyét, miután a magyar légitársaság akár napokon belül is csődbe juthat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még hétfőn is úgy fogalmazott, hogy a Malév speciális, állami csődvédelem alá vonását lehetővé tevő rendelet célja is az átszervezés és egy "budapesti központú légitársaság" létrehozása. (Cikkünk megjelenése után került nyilvánosságra, hogy a Malév ellen csődeljárás is indult.)

Kérdés, hogy ebbe az új cégbe a kormány be tud-e vonni bármilyen befektetőt, ahogy ez az elmúlt több mint egy évben is célja volt. Berényi János, a cég elnöke keddi sajtótájékoztatóján erre utalt, de részleteket nem árult el.

A svájci és belga példa

Arra számos európai példát találni az utóbbi évekből, hogy egy nemzeti légitársaság csődbe ment, majd a helyét rögtön átvette egy újonnan alapított cég. Így járt többek között, a svájci Swissair (utódja: Swiss International) és a belga Sabena (ma Brussels Airlines).

A magyar kormány azonban csapdahelyzetbe került, mert egyszerre kell felkészülnie a Malév csődjére, miközben szeretne egy befektetővel is megállapodni a cég eladásáról. A két folyamat ellentétes kommunikációt generál.

Miközben az azonnali hatályokkal kiadott kormányrendeletek a külföldön ragadt utasok szállásköltségeinek rendezését részletezi, addig a társaság elnöke azt bizonygatja, hogy a Malév "repül, és repülni is fog". Bármilyen befektetővel is folytat tárgyalásokat a kormány, nyilvánvalóan ott is a Malév stabilitását próbálja hangsúlyozni.

Keletkezik-e piaci rés?

A létrejötte előtti bizonytalanság ráadásul már előre rontja az új cég esélyeit. "Egy új cég alapítása elvileg a Malév számára is járható volna, de csak akkor, ha a csődje és az új cég elindulása között zavartalan az átmenet, nem keletkezik piaci rés. A csőd bejelentésekor már startra késznek kellene lennie az utódnak" - mondta Turi Ferenc, a Capitol Consulting magyar tanácsadó cég ügyvezető partnere, aki korábban dolgozott a Malévval.

Hasonlóan vélekedett a londoni ICD SH&E légiközlekedési tanácsadó cég munkatársa, Bognár András. "Azzal kellene kezdeni, hogy megtervezik az új céget, és azt, hogy milyen legyen az átmenet, nehogy megroggyanjon a bizalom. A Malév esetében, miközben a kormányrendeletekből úgy tűnik, kimondták rá az ítéletet, nem látszik, hogy mi lesz helyette. Ezért ha indul új légitársaság, annak nehéz lesz visszaszereznie az esetlegesen elpártoló utasokat" - jelentette ki.

Megerősítés helyett bizonytalanság

Ha ugyanis nem megfelelő az időzítés, fennáll a veszélye annak, hogy a csődveszély hallatán a régi cég utasai akár még a működés időszakában átpártolnak a konkurenciához, és ott is maradnak.

Turi Ferenc szerint ez rontja a leendő új vállalat pozícióját, sőt a jelenlegi esetben az esetleges befektetőkkel folytatott tárgyalásokra is negatívan hat. "Természetesen nem tudni, hogy pontosan mi történik a háttérben, de az biztos, hogy a Malév-ügy kommunikációja nagyon rossz, mert nem megerősít, hanem bizonytalanságot kelt" - tette hozzá a Capitol Consulting szakembere.

Feltehetően a kormánynak sem ez az állapot volt a célja, hiszen a Malév problémái már a 2010-es választások előtt is ismertek voltak, és a kormány azóta folyamatosan próbált is kiutat találni belőle. Arra is hónapok óta számítani lehetett, hogy az Európai Bizottság tiltott állami támogatásnak fogja minősíteni a cég korábbi kormányzati támogatását.

Fontos a jegyárbevétel

A Malévnak ráadásul különösen fontos, hogy fő bevételi forrása, a jegyárbevétel folyamatos legyen, és ne essen vissza a csődhírek hatására. Bognár András arra hívta fel a figyelmet, hogy a légicégek saját értékesíthető vagyona általában kicsi, a flottájukat jellemzően lízingelik, ezért ha megrendül a bevételi forrásuk, nagyon gyorsan tudnak összeomlani. (Szerdán erre nem is utalt semmi, az utazási irodákban vették a Malév jegyeit.)

Bognár szerint egy új cég létrehozása alapos szakmai előkészítéssel egy évet vesz igénybe, bár "összecsapva rövidebb idő alatt is lehetséges". Márpedig Limburger Lóránt vezérigazgató hétfőn közölte, hogy a Malév tevékenységének finanszírozása "január végétől ellehetetlenül", vagyis akár napokon belül elfogyhat a vállalat pénze.