Ki kapja vissza a kifizetett Malév-jegy árát?

Vágólapra másolva!
Akik bankkártyával vettek Malév-jegyet, azok számíthatnak arra, hogy visszakapják a pénzüket, miután pénteken leállt a Malév. A kormány csak azokat kártalanítja, akiknek három napon belülre szólt a jegye. Akik utazási irodánál jutottak jegyhez, azokra hosszú tortúra vár.
Vágólapra másolva!

Péntek reggel hatkor leállt a Malév, a cég tájékoztatása szerint a mai napon 7200 utast érint a csőd, közülük 3260-an vannak külföldön. Ennél jóval nagyobb azok száma, akik Malév-jegyet vettek, a következő hónapokra összesen 750 ezer foglalása van a cégnek.

A kormány egy, kedden hozott rendelete alapján azok számíthatnak állami kárpótlásra, akiknek három naptári napon belülre szólt a jegyük. A többi utas sem marad feltétlenül hoppon, a Malév korábban többször hangsúlyozta, hogy különböző forrásokból érkezhet kártérítés. A cég szerint erre biztosítóktól, az utazási irodáktól, a nemzetközi légiszervezettől az IATA-tól és "a hitelkártya-társaságoktól" számíthatnak, illetve "a Malév letétei" is fedezhetik ezeket.

A Malév bankja fizet

Gyuris Dániel, a Magyar Bankszövetség alelnöke az [origo] kérdésére a hitelkártya-társaságokra vonatkozó kijelentést úgy pontosította, hogy ilyen esetekben a Malév kártyaelfogadó bankja vagy bankjai állnak jót, tehát nem feltétlenül az a bank, amely a pórul járt utas kártyáját kibocsátotta. A kártyások tehát védve vannak, a kiindulópont ugyanis esetükben az, hogy a kártyabirtokos nem szenvedhet kárt olyan esetekben, amikor vétlenül járnak el és saját hibájukon kívül történik velük a káresemény. A helyzet ezzel együtt faramuci, hiszen a bankok is vétlenek a Malév csődjében, mégis nekik kell helytállniuk.

Gauder Milán, a MasterCard ügyvezető igazgatója szerint a menetrend a következő: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt. Hogy ez meddig tart, arról nem kaptunk információt, de általában a bankkártyás tranzakciókkal, panaszokkal kapcsolatos ügyintézés 40-45 napig húzódik, ennyi időn belül várhatóan most is visszakaphatja majd a pénzét az ügyfél.

Végső soron azonban a kártyaelfogadó bank(ok) állják a cechet, de velük nem közvetlenül az utasnak kell felvennie a kapcsolatot. Ezt majd azok a bankok teszik meg, amelyekhez az ügyfelek kártérítési igényükkel jelentkeznek. Nekik kell bevasalniuk a kártyaelfogadó banktól az összeget, de ez a folyamat elvileg teljesen függetlenül zajlik az ügyfél panaszának kezelésétől.

Egy Malév méretű cég rendszerint több kártyaelfogadó bankkal áll szerződéses viszonyban, hogy pontosan mely bankokkal, az nem nyilvános információ. Az [origo] bankoknak elküldött kérdésére a K&H válaszolta eddig egyedül azt, hogy kártyaelfogadója a légitársaságnak. Az OTP, az Erste, a Raiffeisen, az UniCredit és az MKB Bank nemmel válaszolt. A Cititől pedig azt a választ kaptuk, hogy a bank nem működtet kártyaelfogadó hálózatot Magyarországon, a CIB pedig elmondta, hogy bár szerződéses viszonyban áll a Malévvel, a társaság hónapok óta nem a CIB szolgáltatásait veszi igénybe erre a célra. A többi banktól még várjuk a válaszokat, a Malév péntek reggeli sajtótájékoztatóján erről nem kaptunk információt.

Utazási irodák: kétséges, hogy fizetnének

Az utazási irodák vételár-visszatérítési kötelezettségéről Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) szóvivője az [origo]-nak azt mondta, ez a kötelezettség korántsem olyan egyértelmű, mint azt az utóbbi napok malévos kommunikációjából gondolni lehetne. A megvásárolt repülőjegyek visszaváltási lehetőségeiről Berényi János, a Malév elnöke többek között csütörtöki sajtótájékoztatóján is azt mondta, hogy "az utazási irodáknál csomagban vásárolt jegyek vételárát az irodák térítik meg".

"Az utazási szerződést szabályozó 2008-as kormányrendelet valóban tartalmazza, hogy az utazási irodának az utas felé helyt kell állnia a partnere által nyújtott szolgáltatásokért, de az is szerepel benne, hogy kivéve akkor, ha a hibát az utazásszervező ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani" - mondta Molnár Judit. Hozzátette, a Malév tisztségviselői a folyamatos repülést hangsúlyozták még ezen a héten is, ezért aligha láthatta előre egy utazási iroda a péntek reggeli leállást.

A szóvivő szerint erősen kétséges, hogy a repülőjegy-értékesítésből átlagosan egyszázalékos jutalékra szert tevő irodák saját forrásból kártalanítani tudnák az utasokat. Kérdésünkre kijelentette, az utazási irodák vagyoni biztosítéka csak az irodák saját csődje esetén nyújt fedezetet az utas kártalanítására, ezt az alapot tehát nem szabad felhasználni a jelenlegi esetben. Más kártalanítási alap pedig nem létezik.

A MUISZ szakjogászok megalapozott állásfoglalását kérte ki arról, hogy az utazási irodáknak a csomag részét képező repülőjegyekért helyt kell-e állniuk, az elkészült szakvéleményt el fogja juttatni a sajtónak.

Molnár Judit cikkünk megjelenése utána az MTI-nek elmondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét. A szóvivő hangsúlyozta, hogy eddig hivatalosan sem a Malév, sem pedig a IATA nem kereste meg őket.

Az IATA nem fizet az utasoknak

Az IATA nem fizet közvetlenül az utasoknak kártérítést - mondta el a szervezet szóvivője Chris Goater az [origo] kérdésére. "Egy jól megalapozott folyamat indul be a légitársaságok csődje esetén, de erről nyilvánosan nem adunk tájékoztatást" - tette még hozzá a szóvivő, aki azoknak az utazási irodáknak, amelyek az IATA tagjai, azt javasolta, hogy hívják fel a cég madridi szolgáltató központját.

Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének Utasbiztosítási Bizottságának elnöke az MTI-nek korábban azt mondta, hogy légitársaságok csődjére nem vonatkozik automatikusan az utasbiztosítás. "A lemondási biztosítás nem a járattörlésre vonatkozik, hanem az utas lemondási lehetőségét biztosítja betegség vagy más indok miatt" - tette hozzá.

A kormány így segít

A kormány január 31-én rendeletben határozta meg, hogyan kell kártalanítani a Malév-utasokat, viszont ez csak azokra vonatkozik, akik a leállás napján, vagy az azt követő 3 napon belül utaztak volna, illetve azokra is, akik korábban már elutaztak és a visszafelé útra február 29-ig szóló Malév-jegyük van.

A kártalanítási igényeket március 31-ig lehet benyújtani, addig is a Malévnak kell gondoskodnia az utasok eredeti úti céljára való eljutást vagy más járatra való átfoglalással vagy alternatív közlekedési módok igénybevételével.

A várakozási idő alatt "ésszerű arányban" étkezést és frissítőket kell biztosítani az utasok számára, illetve, ha egy vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges, akkor a szállásról és a szállástól a reptérig való közlekedésről is intézkednie kell a Malévnak. Emellett díjmentesen két telefonhívás, telex vagy faxüzenet vagy e-mail küldését is biztosítani kell.