Összesítik a Malév-utasok kárigényét

Vágólapra másolva!
A csődbe ment légitársaság alkalmazottai megkapták januári pénzüket, azt azonban egyelőre nem tudni, a felszámolás további lépéseiben kinek mennyi jár majd.
Vágólapra másolva!

A Malév csoport dolgozói, beleértve a leányvállalatok munkavállalóit is, megkapták a januári bérüket - közölte Róna Márta, a működését február 3-án beszüntető légitársaság kommunikációs vezetője pénteken az MTI-vel. A szóvivő arról is tájékoztatott, hogy a közel 800 ezer Malév-jegyfoglalás 16 százaléka, mintegy 126 ezer tartozik a január 31-én életbe lépett kormányrendelet hatálya alá, amelynek alapján nem a jegy árát térítik vissza, hanem az alternatív közlekedési eszköz igénybevételének számlával igazolt költségét.

Ezen felül az utasnak jár a szállás, étkezés, bizonyos szállítási költségek megtérítése a kormányrendelet szerint. Az ilyen típusú igények összegét még nem lehet becsülni, az a március 31-i határidőig beérkező kérelmek számától is függ - közölte a Malév. A kormányrendelet azt célozza, hogy azok az utasok, akik a Malév Zrt. menetrend szerinti járatára a leállás előtt vásárolták a jegyüket, és menetjegyük a leállást követő 3 napon belül jogosítana utazásra, segítséget kapjanak. Ugyancsak segítségnyújtásra számíthatnak azok az utasok, akik a leállás előtt már elutaztak a célállomásra, és a visszafelé útra február 29-ig érvényes menetjegyük van. Minderre 2 milliárd forintot különítettek el.

Kilencmilliárd forint jár a jegyekért

Az összes foglalás közül 418 450 olyat tartanak nyilván, ahol már kifizették a repülőjegy árát, ezekben az esetekben az utasok visszatérítésre jogosultak. Ez mintegy kilencmilliárd forintot jelent. Még készül a felmérés arra, hogy az uniós jogszabályok alapján mekkora további visszatérítési kötelezettségre lehet számítani.

Eközben Varga Jenő, a cég rendkívüli vagyonfelügyelője bejelentette: ha megszületik a döntés a légitársaság fizetésképtelenségéről, napokon belül elrendelheti a bíróság a Malév felszámolását. Az előkészületekről elmondta, a bíróság meghallgatja a vagyonfelügyelőt, a kezdeményező hitelezőt és az adóst, utána mondhatja ki a felszámolást.

Varga Jenő szerint a felszámolásban a cél az összes vagyonelem értékesítése a hitelezők minél teljesebb mértékű kielégítése érdekében, stratégiailag kiemelt vállalkozás esetében egyúttal az, hogy lehetőleg működőképesen kerüljenek értékesítésre a vagyonelemek. Közölte: arra, hogy meghívásos pályázaton vagy nyilvános eljárásban értékesítenek vagyonelemeket, csak azok felmérését követően lehet választ adni.

14 millió euró jár a Budapest Airportnak

A felszámolási eljárásban a kielégítési sorrend a szokásos: először például a munkavállalók juttatásait kell kifizetni, ezt követően a garanciával rendelkező hitelezőket, és csak a sor végén a részvényeseket, tulajdoni hányaduk arányában. A Malév kisebbségi, 5 százalékos tulajdonosa a Vnyesekonombank, az orosz hitelintézet korábban finanszírozta is a légitársaságot.

A felszámolásban a kielégítés mértékét még nem lehet megmondani, arról csak a tevékenység számviteli lezárása és a felszámolási körbe vonható vagyon felmérése után lehet nyilatkozni - hangsúlyozta Varga Jenő. A Malév összes kötelezettsége február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, beleértve a kisebbségi tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank 120 millió euró követelését. A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak 14 millió euróval tartozik a Malév. A Malév vagyonából a vezérigazgató gazdasági döntése és a vagyonfelügyelő engedélye alapján lehet értékesíteni. Ilyen eddig nem történt, kevés az eladható vagyonelem - fűzte hozzá Varga Jenő.

Lehet új légitársaság, csak nehezen

Varga lehetségesnek nevezte egy új nemzeti légitársaság létrehozását. Úgy vélte, hogy több hónap kell egy Malévnál kisebb társaság alapításához. Az idő múlásával egyre nehezebb létrehozni egy ilyen légitársaságot, és "az idő múlása már évekkel ezelőtt elkezdődött" - jegyezte meg a vagyonfelügyelő.

A Malév márkanévről elmondta: az az MNV Zrt. egyik leányvállalata, a Malév Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van. A Malév Zrt. jelenleg szerződés alapján használja a márkanevet, ezért annak értékesítéséről nem dönthet.