Ügyfelei pénze elveszett, de hárít a Quantum XXL

2012.04.20. 16:26

Megszólalt a Quantum XXL, amelynek ügyfelei milliárdokat buktak egy kétes online devizakereskedő oldalon. A cég továbbra is egy másik külföldi vállalkozásra hárítja a felelősséget. A veszteségeket korlátozó automata rendszer csak akkor működött volna, ha jól megy a piac.

Nem érzi magát felelősnek a Quantum XXL abban az ügyletben, amelynek végén közel ötezer ügyfél bukhatott el hozzávetőleg 1,7 milliárd forintot - mondta Kiss Attila, a Quantum XXL ügyvédje a cég pénteki sajtótájékoztatón. A Quantum képviselője megerősítette, hogy véleményük szerint az a brókercég hibázott, amellyel szerződésben álltak, ezért ellene pert is indítottak. Kiderült: a Quantum XXL sem tudja pontosan, hogy mennyi pénz veszett el, de határozottan tagadják a csalás- vagy a piramisjáték-vádakat.

A sajtótájékoztatón az ügyvéd megerősítette az ügyfelek által az [origo]-nak elmondottakat, hogy mlm-rendszerben szervezték be az embereket és hogy 300 dollárt kértek a tanfolyamszerű előadásokért. "Ez így megy minden mlm-rendszerben" - fogalmazott Kiss Attila.

Mint arról korábban beszámoltunk, több, a Quantum XXL-lel szerződésben álló ügyfél feljelentést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál. Az [origo]-nak az egyik, neve elhallgatását kérő feljelentő korábban elmondta, hogy őket csak a sikeres, vagyis a hasznot hozó kötésekről értesítették. A veszteséges ügyleteket azonban nem zárták le, és nem is mutatták ki. Ennek alapján pedig azt hitték, hogy nagy nyerésben vannak, pénzüket bent hagyták, hogy tovább gyarapodjon.

Mindenki szerződött mindenkivel

A károsultak egyik fő panasza így, hogy a Quantum XXL nevű cég a kimutatott nyereségek alapján felvette a havi jutalékát.  Kiss Attila pénteken megerősítette, hogy valóban megkapták a jutalékukat, de erről nem ők döntöttek, hanem a pénzt a Tadawul utalta nekik. Az ügyvéd azt elismerte, hogy a Quantum ráláthatott a főszámla egyenlegére, így lehetett tudomásuk arról, hogy a nyitott pozíciókban veszteségek vannak. De hangsúlyozta, hogy ezt a pénzt nekik a Tadawul átutalta.

Az ügyvéd hangsúlyozta, hogy a kereskedést nem a Quantum végezte, ők csak úgynevezett használati jogot biztosítottak egy szoftverhez, amely a Tadawul brókercég szerverein keresztül ment.

A cég álláspontja szerint ők nem szerződtek az ügyfelekkel a pénz kezelésére, és pénzügyi befektetést sem ajánlottak senkinek. Kiss Attila szerint az ügyfeleknek nyilvánvalóan tudniuk kellett azt, hogy a Tadawullal állnak szerződésben, mivel ők elektronikusan, a brókercég honlapjáról töltötték le és ki a szerződésmintát.

Nem működött a tőkevédelem

A feljelentést tevők másik fő érve az, hogy a Quantum a belépéskor 70 százalékos, szoftveres tőkevédelmet vállalt, ami szerintük nem teljesült. Ez azt az automatizált kereskedésben bevett gyakorlatot jelentette volna, hogy amennyiben a számlán lévő pénz 30 százalékos mínuszba ér, a robot automatikusan leállítja a kereskedést. A Quantumnál azonban az ügyfelek beszámolója szerint erre nem került sor.
A Quantum ügyvédje szerint annak a következménye az, hogy a rendszer összeomlásánál az ügyfelek beszervezésekor ígért 30, illetőleg 40 százaléknál nagyobbat buktak, hogy a Tadawul rossz időben állt át egy új típusú elszámolási rendszerre, rosszkor zárta le a nyitott pozíciókat, szerinte meg kellett volna várni, amíg a veszteségszint az ígért 30, illetve negyvenszázalékos szinten lesz ismét.

Karagich István, a Blochamps Capital Kft. ügyvezető igazgatója az [origo]-nak erről ugyanakkor azt mondta, hogy egy valódi veszteségkorlátozó (stop loss) rendszer nem így működik. Mint fogalmazott, annak alapvető lényege, hogy függetlenül attól, hogyan áll a piac, lezárja a nyitott pozíciót.

Kiderült a veszteség

A Quantum rendszere akkor borult, amikor a Tadawul átállt egy olyan számlázásra (úgynevezett equity elszámolás), amely kimutatja az ügyfeleknek, hogy valójában mennyi pénzük van. A Tadawul ezek után olyan számlákat küldött az ügyfeleknek, amelyeken az is látszott, hogy mekkora veszteség halmozódott fel a még folyamatban lévő üzleteken.

A Quantum ügyvédje szerint az eredeti elszámolási módot is a Tadawul állapította meg, és az átállásról is ők döntöttek. A Quantum az átállásról a konkrét időpont előtt egy-két héttel korábban már tudott, ennek ellenére arról nem értesítette előre az ügyfeleket - derült ki pénteken. Kiss Attila szerint azért nem, mert nem tudták előre, hogy ez az átállás hogyan fog lezajlani. Szerinte ez jogilag nem is az ő feladatuk lenne, bár - tette hozzá - etikailag aggályos lehet.

Arra a kérdésre, hogy az ügyfelek beszervezésekor tájékoztatást adtak-e arról, hogy az ügylet során milyen veszteség érheti őket, Kiss Attila nem tudott választ adni, mert, mint mondta, nem volt ott.

A Quantum által kínált szoftverről Kiss Attila elmondta, hogy az nem a Quantum szoftvere volt, azt pedig egyelőre nem tudta megmondani, hogy kié. Szerinte ugyanakkor a program statisztikái hozták az eredményeket - tette hozzá.

Hongkong

A hongkongi bejegyzésű Quantumról annyit mondott az ügyvédje, hogy a helyi jogszabályoknak megfelelő gazdasági társaságról van szó, melynek a hongkongi cégnyilvántartásban bárki utánanézhet.

Annyit hozzátett, hogy az ottani szabályok szerint a cég közvetítő tevékenységet végez, amelyhez nem kell engedély. Hangsúlyozta, hogy álláspontjuk szerint a Quantum XXL Magyarországon nem végzett pénzügyi tevékenységet, ez azért lényeges, mert a cégnek nincs engedélye a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől.  Annyit elárult, hogy egy tulajdonosa van a cégnek, aki nem magyar állampolgár.