Nekiláttak a Malév-hagyaték szétosztásának

Vágólapra másolva!
A légügyi hatóság már megkezdte a Malév repülési jogainak kiosztását - válaszolta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) az MTI kérdésére csütörtökön. A korábbi nyilatkozatok alapján ez azt jelentheti, hogy a kormány letett egy új nemzeti légitársaság létrehozásáról. Első körben az izraeli, moldovai, tunéziai és vietnami repülési jogról dönt a hatóság.
Vágólapra másolva!

A Budapest Airport vezérigazgatója, Jost Lammers csütörtöki sajtótájékoztatóján egyebek mellett a Malév repülési jogainak rendezetlenségét is azokhoz a körülményekhez sorolta, amelyek rontják a Budapest Airport régiós versenyhelyzetét. Ezért sürgette a kormányt, hogy lépjen az ügyben, a repülési jogok kiosztásáig ugyanis néhány, az EU-n kívüli célállomásra nem indulhatnak járatok Budapestről.

Az NFM az MTI kérdésére csütörtökön ismertette: a korlátozott légiközlekedési jogok kiosztását uniós rendelet és magyar kormányrendelet szabályozza. A szabályozás nyilvános eljárást ír elő, amelynek során bármely, Magyarországon letelepedett európai uniós légi fuvarozó benyújthat kérelmet.

Korábban Völner Pál államtitkár azt mondta, amíg a leghalványabb remény is van arra, hogy létrejön egy új nemzeti légitársaság, addig az NFM nem adja oda senkinek a Malév Európai Unión kívüli járatainak az engedélyét. Az [origo] pénteken megkérdezte az NFM-et, hogy a jogok kiosztásának megkezdése ezek szerint azt jelenti-e, hogy a kormány letett egy új nemzeti légitársaság létrehozásáról. Cikkünk megjelenéséig a válasz még nem érkezett meg.

A tárca csütörtöki tájékoztatása szerint a légiközlekedési hatóság az egyes korlátozott jogokra vonatkozó eljárásokban, a benyújtott kérelmek értékelése során gazdasági elemzést végez, és a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó kérelmezőnek ad felhatalmazást a jogok használatára. A szempontrendszer alapján egyebek mellett vizsgálja a szolgáltatás minőségét, a légitársaság díjszabási politikáját és a magyarországi idegenforgalom fejlesztéséhez való hozzájárulást is.

A korábban a Malév Zrt. által birtokolt jogok a légitársaság üzemben tartási és működési engedélyének megszűnése után váltak kihasználatlanná. A Malév engedélyeit a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala 2012. április 17-ei határozataival vonta vissza, melyek nemrégiben emelkedtek jogerőre. A hatóság ezután kezdhette meg a kiosztási eljárásokat - közölte az NFM.

A folyamatok megindításához szükséges tájékoztatást az NKH első körben az izraeli, moldovai, tunéziai és vietnami repülési jogok esetében tette közzé honlapján.

A Malév február 3-ai leállása után Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója bejelentette: jelezték a fejlesztési tárcánál igényüket a Malév leállása miatt felszabaduló repülési jogokra. Elsősorban a moszkvai, kijevi, isztambuli, tel-avivi jogot szeretnék megszerezni - mondta akkor.

Négy unión kívüli nagyvárosba (Moszkvába, Tel-Avivba, Teheránba és Kijevbe) utazók kevesebb géppel, drágábban repülhetnek. "A jegyek drágábbak lettek, és Moszkvába csak úgy lehet átszállás nélkül repülni, hogy egy éjszakát mindenképpen ott kell tölteni. Ez az üzleti utazóknak hátrányt jelent" - mondta korábban Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője az [origo]-nak.