Válságban az Opel, leépít a Fiat, küzd a Peugeot-Citroen

bajban az Opel, Válságban az Opel,  illusztráció
Vágólapra másolva!
Az Opel gyakorlatilag elismerte, hogy elhibázta stratégiáját, részben ezért várhatóan gyárbezárásra kényszerül Németországban. A cégen belül sokan a "saabizációtól" félnek. A Fiat leépít és küzd elmaradott olasz gyáraival, a francia Peugeot-Citroen pedig cáfolni kényszerül, hogy állami segítségre szorulna.
Vágólapra másolva!

Nagy bajban van az Opel, a vesztesége tavaly 747 millió dollárra rúgott, komoly fejfájást okozva ezzel anyavállalatának, az amerikai General Motorsnak. A múlt héten be is jelentették, hogy Detroitban kidolgoztak az Opel számára egy középtávú koncepciót, amelytől azt várják, hogy legkésőbb öt év múlva újra nyereségessé teszi a céget.

A program célja egyfelől a költségcsökkentés és hatékonyságnövelés. A GM vezérigazgatója, Dan Akerson azt mondta, szeretné, ha az összes Opel- üzem teljes kapacitáson, háromműszakos rendszerben működne. Ez a Reuters hírügynökség által idézett szakértők szerint csak úgy lehetséges, ha nem marad meg mind a hat gyár, és a cég jelezte is, hogy az egyik németországi egységük valószínűleg lehúzz a rolót. A lépést jókora felzúdulás követheti, mert jelentős autógyárat a második világháború óta nem zártak be az országban.

Elrontott Opel-stratégia

A 2016-ig szóló terv emellett megújítaná a termékpalettát, ennek érdekében jelentős befektetést, továbbá a márkastratégia újrafogalmazását irányozza elő. Ez utóbbi valójában annak bevallását jelenti, hogy az utóbbi években, amikor az autóipar összességében 20 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el a 2007-es csúcsévhez képest, alighanem elrontották az Opelek pozicionálását.

Ezt az Opel felügyelőbizottságának egyik tagja, Jaap Timmer is elismerte a Reutersnek adott interjújában. "Hol prémium márkaként próbáljuk eladni, hol nem. Világos stratégiára van szükségünk" - mondta az Opel-kereskedők szövetségének elnöki tisztét is betöltő Timmer.

Nick Reilly, a vállalat vezérigazgatója 2010-ben hirdette meg a márka imázsának javítását, hogy egyenrangú versenytársa lehessen a Volskwagennek. A gyártónál azonban máig azt tapasztalják, hogy Nyugat-Európában az embereknek "meg kell maguknak magyarázniuk, miért vesznek Opelt" - írta a Reuters meg nem nevezett belső forrásból származó információkra hivatkozva.

Saabizációtól félnek

Az imázsjavítás motivációja az volt, hogy az Opelt jobban megkülönböztessék a GM olcsó márkájától, a Chevrolet-től, mely így a portfólión belül nagyobb teret kaphat az árérzékeny vevőkért folytatott harcban. Ebben a versenyben ugyanis az Opelnek kevesebb esélye lett volna, hiszen a gyárai mind Európában vannak, vagyis a munkaerőköltségük magas - szólt az indoklás.

A GM marketingfőnöke, Joel Ewanick által jegyzett elképzelésnek sok olyan ellenzője volt házon belül, aki a "saabizációtól" féltette az Opelt - a GM nemrég kimúlt svéd prémiummárkájára utalva ezzel -, és a jelek szerint nekik lett igazuk. A márka legnagyobb piacán, Németországban a 2012 első négy hónapjában mért értékesítések alapján az Opel részesedése rekord alacsonyra, 7 százalékosra süllyedt. Ez harmada a VW eladási részesedésének, és a BMW, Mercedes, Audi trióétól is elmarad.

Történt mindez annak ellenére, hogy a cég közben komoly szakmai sikereket könyvelhetett el, négy év leforgása alatt kétszer szerezte meg az Év Autója címet. Az egyik győzelmet az Ampera nevű, elektronikus meghajtású típus hozta, mellyel az Opel egyes szakvélemények szerint messze a közvetlen riválisok hasonló próbálkozásai előtt jár.

Gondban a Fiat

Imázsgondjai egyelőre nincsenek, az eladásai viszont ugyancsak esnek, így brutális megszorításokra kényszerül a 63 ezer alkalmazottjával Olaszország legnagyobb munkáltatójának számító Fiat. Tavaly már be kellett zárnia egy szicíliai üzemét, és a vállalat vezetője, Sergio Marchionne a múlt héten egy másik olaszországi gyár jövőjét is bizonytalannak nevezte.

Hogy mi indítja ilyen lépésekre a vezetőket, azt a Wall Street Journal amerikai üzleti lap a következő adatokkal illusztrálta: 2009-ben a Fiat öt legnagyobb olaszországi összeszerelő bázisán 22 ezer alkalmazott 650 ezer darab autót készített- miközben a lengyelországi Tychyben lévő üzem 6100 dolgozóval 600 ezer kocsit állított elő.

A kereslet esése miatt a cég a jelek szerint nem bírja el a rossz hatékonysággal működő gyárakat - beszédes például, hogy a Fiat az idén a takarékossági program mellett is félmilliárd euróval visszafogja az európai beruházási terveit. "Többé nem tudunk kivételezni az olaszországi rendszerrel" - jelentette ki Marchionne múlt év decemberében.

Ennek jegyében kemény intézkedésekről kezdet tárgyalásokat a szakszervezetekkel, és miután bejelentette, hogy az 500L típus gyártását Szerbiába költözteti, hamarosan megtörte őket. Nemcsak a leépítésekbe mentek bele, hanem a pihenőidőket és a túlórát érintő szabályok szigorításába is.

Küzd a Peugeot-Citroen is

Franciaországban sem jobb a helyzet, a PSA Peugeot-Citroen eladásai 13 százalékkal zuhantak az év első felében. A rossz hír nyomán a francia sajtó azt írta, hogy a konszern állami segítséget kért a fennmaradáshoz. Ezt az értesülést végül a cég vezetősége és a kormány is cáfolta, ami azért hihető, mert a francia államnak az euróválság kellős közepén aligha van erre többmilliárd eurója (2008-ban a PSA és a Renault 3-3 milliárd eurós állami kölcsönt kapott). A WSJ szerint azonban már az is sokat elmond a piaci viszonyokról, hogy ez a lehetőség most egyáltalán felvetődött. A Peugeot-Citroën konszern legnagyobb gyengesége, hogy legnagyobbrészt a stagnáló európai piactól függ, Észak-Amerikában például jelen sincsen.