Vágólapra másolva!
Aki pár kilométerre akar szeptembertől busszal utazni, annak is meg kell majd vennie a tíz kilométerre érvényes jegyet, mert az öt kilométeres tarifát megszünteti az állam. A távolsági buszjegyek minden viszonylatban drágábbak lesznek, mint a vonatjegyek, így akarja a kormány rábírni az embereket, hogy inkább a vonatot válasszák. Az IC-ken és az EC-ken olcsóbb lesz utazni a mostaninál, ha 280 kilométernél kisebb távolságra vesszük a jegyet, de a felett már többet kell fizetni.
Vágólapra másolva!

Szeptembertől új tarifák lesznek a buszokon, vonatokon.

Az egész díjrendszert átalakítja az állam. Az átalakítás első lépcsőjében az eddig egységes tarifarendszert országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás nagy előnye, derül ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményéből, hogy a későbbiekben az egységes tarifarendszert olyannal lehet felváltani, amely "eltérő minőségű szolgáltatásokhoz" más tarifákat rendel.

Az IC-pótjegy kisebb távolságra olcsóbb lesz

Az emeltszintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi, 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbb lesz szeptembertől az IC és EC járatokon.

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A minisztérium szerint ennek az a célja, hogy vonatra szálljunk. Mint írják: "a magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat."

A buszozást nem ajánlja a kormány

Akik a szomszédos faluba, a néhány kilométerre levő városba akarnak utazni busszal, azoknak is mélyebben a zsebükbe kell majd nyúlniuk. Megszűnik a helyközi díjszabásnál az 5 kilométeres tétel, helyette a 10 kilométeres jegyet kell megvennie annak is, aki három kilométerre utazik autóbusszal. Ezt azzal magyarázza a tárca, hogy az 5 kilométeres tarifa nem fedezi a buszüzemeltetés állandó költségeit.

Az 5 kilométeres bérlet viszont megmarad, így a napi rendszerességgel ingázók utazása nem drágul.

A módosítások az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit, vagyis ennyit vesznek ki az emberek zsebéből. A minisztérium kiemeli, hogy ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat.

A tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a szolgáltatókat a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában - magyarázza az egész átalakítás okát az NFM.