Rajzolt szobákkal spórol az IKEA

IKEA, 3D modell, ez a kép fotó
Vágólapra másolva!
A vásárló észre sem veszi, de számos, 3D-s technológiával készült kép került be az IKEA legújabb katalógusába. A svéd bútoróriás a költségeit szeretné csökkenteni, mert eddig a marketingkiadások kétharmada ment el arra, hogy csak a fotó kedvéért berendeztek egy konyhát vagy egy nappalit. Az IKEA 2013-as katalógusából várhatóan kétszer annyit nyomnak majd, mint a Bibliából.
Vágólapra másolva!

A dívány, amelyen megakad az ember szeme az IKEA 2013-as katalógusában, lehet, hogy egyáltalán nem is igazi. A svéd bútoróriás új, több mint háromszáz oldalas katalógusában ugyanis több kép is 3D-s technológiával készült, nem pedig fényképezőgéppel - írja a cég új katalógusáról hosszadalmas cikkben beszámoló Wall Street Journal üzleti napilap.

"Ez okos módja annak, hogy pénzt takarítsunk meg, így nem kell a kukába dobni a konyhákat a fotózás után" - mondta Anneli Sjogren, az IKEA fotórészlegének vezetője. A 3D-s technológia alkalmazásával ugyanis könnyebben lehet módosítani a képeket. Minden bútordarabról rajzolnak egy makettképet, amelyet aztán a számítógépen kívánság szerint megváltoztathatnak.

Forrás: IKEA
Felépített konyha a bal oldalon, rajzolt a jobbon.

Az amerikai vevők ugyanis a sötétebb színeket kedvelik, a japánok és a skandinávok pedig a fa világosabb árnyalatait. Így az IKEA a helyett, hogy új konyhát építene egy-egy fotó kedvéért, a számítógépes technikával könnyen megváltoztathatja a bútor színét vagy a helyiség hátterét. "Ráadásul a 3D-s bazsalikom soha nem hervad el" - tette hozzá Anneli Sjogren.

Egy katalógus összeállítása hosszadalmas folyamat, mintegy 10 hónapig tartó munka eredménye az ötlet megszületésétől a lapozható termékig - derül ki a cikkből. Az elmúlt évtizedben az IKEA hatalmas fotóstúdiót épített ki, amely az egyik legnagyobb Európában, 94 ezer négyzetméter, 285 fotós, asztalos, és lakberendező munkálkodik benne teljes munkaidőben. A svéd cég a marketingköltségeinek több mint kétharmadát költötte arra, hogy lakóegységeket rendezett be divatosan, igényes megvilágítással, majd azokat a fotó után lebontotta.

A 3D-s korszak 2005-ben kezdődött az IKEA-nál, amikor három munkatársuk erre a területre specializálódott. Érkezésük előtt a technikát csak retusálásra használták. Ők hárman azt a feladatok kapták, hogy egy IKEA-termékről képet készítsenek kamera nélkül. Ez a termék egy szék volt, amely a 2006-os katalógusukba be is került. De a cég szerint soha senki nem vette észre a különbséget. A folyamat persze nem egyszerű, vigyázni kell, hogy a 3D-s ember ne úgy nézzen ki, mint egy szellem, emellett a textíliáknál sincs könnyű dolguk.

Idén az IKEA képeinek (amelyek a katalógusban, az interneten és különféle brosúrákban jelennek meg) 12 százaléka készült 3D-s technológiával, ezt jövőre 25 százalékosra tervezik növelni. Az olvasó a katalógust lapozgatva ugyanakkor nem tudja eldönteni, hogy amit lát, az fotó, vagy a 3D-s technika eredménye.

Forrás: IKEA
Valóság balra, rajz jobbra.

A cég tervei szerint 208 millió katalógust adnak ki az idén, több mint kétszer annyit, mint amennyi Bibliát várhatóan előállítanak. A katalógusból 62 verzió készül, amelyeket 43 országban terítenek.

Az IKEA nem árulta el, hogy mennyi pénzt takarít meg, de igen erőteljes költségcsökkentésbe kezdett. A cég évente 2-3 százalékkal csökkentette az árait az elmúlt évtizedben, miközben agresszíven terjeszkedett, és éves összehasonlításban mindig sikerül több nyereséget bezsebelnie - írja a WSJ. 2011-ben például a cég egy alkalmazottra jutó bevétele 28,240 dollár volt, ami 10 százalékkal több a 2009-es adatnál.