Vágólapra másolva!
Érdemben változott az e-útdíj bevezetésének tervezett finanszírozási megoldása a májusi kormányhatározat óta, ezért szerepel a feladatra lényegesen alacsonyabb forrás a legfrissebb kormányhatározatban - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Vágólapra másolva!

A májusi kormányhatározatban rögzített 214,5 milliárd forint helyett 42 milliárdból épül ki az e-útdíj rendszere. A 214,5 milliárd forintos (10 évre vonatkozó) keretösszeg az elektronikus díjszedési rendszer beszerzésére és a díjszedési szolgáltatás finanszírozására biztosított volna fedezetet. A korábbi tervek szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az eszközbeszerzésre hitelt vett volna fel, amelyet a befolyó díjbevételekből törlesztett volna.

Ezzel szemben az új kormányhatározat kimondja, hogy a rendszer tervezésének és kiépítésének, a bevezetés egyéves technikai támogatásának költségeit teljes egészében a központi költségvetés fedezi, a kiadásokat elsőként a jövő évi büdzsébe kell betervezni. Ezekre a feladatokra az ÁAK szerződik a közbeszerzésen nyertes partnerrel a rögzített összeghatárt, vagyis 42 milliárd forintot meg nem haladó értékben.

A korábbi határozatból kikerült az a bekezdés is, amelynek alapján a beszedett díjakból finanszírozná a közútkezelő a közúthálózat fenntartási és fejlesztési feladatait. Az NFM indoklása szerint a módosítás lényege, hogy a rendszerből származó bevételek nem a kijelölt közútkezelő társasághoz, hanem a központi költségvetésbe folynak be. Ezek a források azonban a jelenlegi tervek szerint is elsősorban a díjas útszakaszokon, majd a közúthálózat egyéb részein elvégzett fejlesztési, felújítási, karbantartási munkákban hasznosulhatnak - írja a tárca.

Az NFM hétfőn közölte, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szeptember második felében írhatja ki az e-útdíj rendszer kiépítéséhez szükséges eszközök beszerzését célzó tendert; mivel a közbeszerzés indítását korábban is erre a hónapra ütemezték, így nincs érdemi csúszás.

Az új rendszerben kizárólag a tehergépkocsik fizetnek a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31-es kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.