Betiltatná a brokernetes módszert a felügyelet

2012.12.18. 12:49

A már eladósodott ügyfelek további hitelezését, a strukturált betétek terjedését és az MLM-rendszerben eladott unit-linked biztosításokat látja a legfőbb kockázatnak a pénzügyi szektorban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete. A hatóság törvénymódosítást is kezdeményezett az MLM-módszer betiltásáért. A lépés érzékenyen érintené a biztosításközvetítési piac legnagyobb szereplőjét, a Brokernetet, de az abból kivált Kósa Erika új cégét, a Consequitet is.

 

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) megkülönböztetett figyelemmel kíséri a lakossági eladósodottság alakulását és a felelős hitelezésre vonatkozó szabályok betartását - olvasható a hatóság friss fogyasztóvédelmi kockázati jelentésében.

A PSZÁF szabályozói kezdeményezéseket tett a strukturált betétek és a multi level marketing (MLM) típusú termékértékesítés fogyasztói kockázatainak csökkentése érdekében, és intézkedéscsomagot dolgozott ki az intézmények részére az elmúlt években több mint másfélszeresére nőtt fogyasztói panaszszám kezelésére. Idén várhatóan 300 ezer fölöttire nő a panaszok száma, 2009-ben még 200 ezer volt.

Túlzott eladósodottság

A lakossági hitelezéssel kapcsolatos főbb fogyasztóvédelmi kockázatok elsősorban a már fennálló hitelállományhoz kapcsolódnak. A lakossági eladósodottság szintje még mindig magas, a fizetési késedelembe esett ügyfelek száma augusztusig tovább nőtt, majd stabilizálódott. A lassú ütemben csökkenő, hosszú lejáratú hitelállományok és a még mindig jelentős háztartási devizakitettség kezelése a jelenlegi - és várhatóan a következő évekbeli - banki működés egyik kulcsfontosságú feladata.

A lakosság túlzott eladósodottsága előrevetíti, hogy a követeléskezelés is kiemelt témává válik. Az állami fizetéskönnyítő programok kihasználtságának alakulása jelentős hatással bír a háztartások devizakitettségére és jövőbeni adósságrendezési képességére.

Óvatosan a fogyasztási kölcsönökkel!

Az elmúlt fél évben a meglévő hitelállományok árazása rendszerszinten összességében nem változott jelentősen, enyhe emelkedés a fogyasztási célú hiteleknél látható. Fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha ez az emelés nem támasztható alá a szerződési feltételekkel, ezért e kérdéskörre a PSZÁF a jövőben külön figyelmet fordít.

Várakozások szerint a hitelezés a lakossági fogyasztási kölcsönök állományának bővülésével erősödhet ismét. A PSZÁF a felelős hitelezésre vonatkozó érvényes szabályok, így különösen a hitelezhetőségi limitek betartását várja el a pénzügyi szolgáltatóktól, mert fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha az új hitelekkel a szolgáltatók a már eladósodott ügyfeleket célozzák meg.

Problémásak a strukturált betétek

A banki betéti kamatok további csökkenése esetén lehetséges kockázat, hogy egyes piaci szereplőknél ösztönzés alakulhat ki a (ma a teljes lakossági betétállomány alig egy százalékát kitevő) strukturált betétek erőteljesebb értékesítésére. A PSZÁF tematikus felmérésben tekintette át e termékkört, s megállapította: a közgazdasági tartalmában hasonló konstrukciók jogi minősítése nem egységes, a betétnek minősített termékeknél nem alkalmazzák a befektetésekre vonatkozó tájékoztatási szabályokat.

Esetenként problémás a tőkegarancia, illetve a kamatozás feltételeinek bemutatása is. A hatóság ezért vezetői körlevélben adott iránymutatást termékfejlesztési, ügyfél-tájékoztatási témákban az intézményeknek.

Betiltanák az MLM-et

Egy másik, befektetési jellemzőket is hordozó konstrukciónál, a unit-linked életbiztosításoknál a PSZÁF kezdeményezte a jogalkotónál, hogy a biztosítási törvényben is jelenjen meg - a nyugdíjpénztári törvénybe már beépített - speciális értékesítési tilalom a multi level marketing termékterjesztésre vonatkozóan.

Ez a tiltás a legnagyobb biztosításközvetítő céget, a Brokernetet is érintené, de a legfiatalabb piaci szereplőt, a Brokernetből kivált Kósa Erika új cégét, a Consequitet is. Kósa Erika néhány hete az [origo]-nak adott interjújában elmondta, továbbra is hisz az MLM-struktúrában és a unit-linked termékben, mert szerinte a multiplikátor-hatással lehet - a Brokernettel is így lehetett - a legtöbb családot ügyfélként és munkatársként is megnyerni.