Zuhan a tévés reklámpiac

Vágólapra másolva!
A televíziós reklámpiac tavaly 48,7 milliárdot tett ki, ez 11 százalékkal alacsonyabb a 2011-es számnál. A kábeltévék a nézettség felét viszik, de csak a hirdetések 28 százaléka jut hozzájuk.
Vágólapra másolva!

Tovább csökkent a televíziós hirdetési piac 2012-ben Magyarországon, a visszaesés meghaladta a tíz százalékot - derül ki a 2012. évi televíziós és rádiós reklámpiaci felmérésből. Az Ernst & Young és a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) közös jelentéséből kiderül, hogy a televíziós reklámtorta nagysága tavaly megközelítette az 50 milliárd, a rádiósé pedig a 7 milliárd forintot.

A nagy kereskedelmi tévék mellett tavaly első ízben a kábelcsatornák reklámbevételei is csökkentek, így a visszaesés a teljes televíziós piacot érinti. Egyedül a nem klasszikus reklámbevételek - például szponzoráció, termékmegjelenítés - növekedtek jelentős mértékben, de ezek aránya a teljes bevételből még mindig 8 százalék alatti.

Az Ernst & Young összesítése alapján 2012-ben a televíziós reklámpiac teljes árbevétele megközelítette az 50 milliárd forintot. A tavalyi 48,7 milliárd forintos bevétel 11 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi 54,9 milliárdtól. A bevételek döntő többségét továbbra is a reklámszpotok adták, azonban az előző évhez képest nőtt a nem szpotjellegű hirdetések aránya.

A földi sugárzású és a kábeltelevíziók reklámbevételei azonos mértékben, egyaránt 11-11 százalékkal csökkentek. Előbbi csoport 2012-es bevételei meghaladták a 35 milliárd forintot, utóbbiaké pedig megközelítették a 13,5 milliárdot.

Az adatszolgáltatásban részt vevő földi sugárzású televíziók a reklámbevételek 72 százalékát adták, miközben a nézettségi adatok alapján a piac 50 százalékát fedik le. A kábelcsatornák tavaly a hirdetési pénzek 28 százalékát szerezték meg, a nézettséget tekintve pedig 49 százalékon állnak.

A tévék további bevételcsökkenésre számíthatnak, mert a jelenlegi tervek szerint júliustól 0,5 százalékos médiaadót kell fizetniük az Országos Meteorológiai Szolgálat fenntartására.

A korábbinál lényegesen több, összesen 111 rádiócsatorna vett részt az idei felmérésben. A hallgatottsági adatok alapján a piac 90 százalékát lefedő adók összbevétele megközelítette a 7 milliárd forintot. Ennek döntő többségét, 87 százalékát a szpotjellegű bevételek adták.

2011-ben négy országos rádióadó vett részt a felmérésben, a hallgatottsági adatok alapján akkor a piac 75 százalékát fedték le, és 4,6 milliárd forintos reklámbevételt értek el.