A Ryanair 15 milliós bírságot kapott

Vágólapra másolva!
A GVH egy tavalyi kampányért büntetett, és azért, mert egy darabig nem volt elérhető minden részlet magyarul.
Vágólapra másolva!

A Gazdasági Versenyhivatal 15 millió forintos bírságot szabott ki a Ryanairre - derül ki a hivatal közleményéből. A fapados cég a versenyhivatal szerint valótlanul tájékoztatott egyik tavalyi kampányában, illetve egy darabig a legfontosabb szerződéses feltételeit nem tette magyarul is hozzáférhetővé.

A Ryanair a Malév csődjét követően, 2012. február 3. és 29. között különböző televíziós és rádióreklámokban, újságokban, a honlapján megjelent tájékoztatásaiban kedvezményes áron kínálta repülőjegyeit - írják. A versenyhivatal vizsgálatában megállapította, hogy a vállalkozás a tájékoztatásaiban nem megfelelő módon hívta fel a fogyasztók figyelmét a jegyvásárlással járó, a fogyasztók által jellemzően fizetendő járulékos költségekre (azaz az ún. foglalási adminisztrációs díjra). Egyes reklámokban ugyanis ez a díj nem - vagy a fogyasztók által nem észlelhető módon - jelent meg, míg más hirdetésekben ott volt ugyan, azonban a ténylegesen felszámított mértéknél alacsonyabb összeggel. A Ryanair azon állítása sem felelt meg a valóságnak, hogy a hirdetett kedvezményes jegyárak valamennyi Budapestről indított úti cél esetében igénybe vehetők, mivel a kedvezményes jegyeket csak néhány, kampányonként eltérő, meghatározott úti célra lehetett igénybe venni.

A bírság meghatározásánál a GVH súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapig tartott, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette. Szintén súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a Ryanair már korábban is tanúsított a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást.

Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a fogyasztókat nem érte jelentős kár, hiszen az előzőektől függetlenül is igen alacsony árak ellenében repülhettek a Ryanairrel, továbbá az is, hogy a vállalkozás később önként módosított tájékoztatási gyakorlatán - írja a GVH.

A GVH ugyancsak tisztességtelennek találta a Ryanair azon gyakorlatát, hogy bár a magyar fogyasztókat megcélzó hirdetéseit magyar nyelven tette közzé a magyarországi elektronikus és nyomtatott sajtóban, szolgáltatásának legfontosabb feltételeit (így például az indulási időpontok változtatásának jogát vagy a repülőtéri illetékek változása esetén a különbség fogyasztókra történő áthárítását) 2012. március 29-ig nem tette magyarul is hozzáférhetővé sem a reklámokban, sem honlapján, sem az általános szerződési feltételek részeként, sem egyéb formában. Ezt azonban a GVH nem szankcionálta bírsággal, mivel a vállalkozás 2012. március 30-án teljes honlapját (s ennek keretében az utazási feltételeket is) önként elérhetővé tette magyar nyelven is, valamint a köztes időszakban díjmódosításra nem került sor.