Az Európai Központi Bank (EKB) üdvözli a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) integrálását a Magyar Nemzeti Bankba (MNB), mivel ez az integrált intézményi felépítés fokozni fogja az MNB hozzájárulását a pénzügyi stabilitás megóvásához és a rendszerszintű kockázatok megelőzéséhez, illetve kezeléséhez - írja az EKB véleményében.
Az európai jegybanknak minden, a tagállamok jegybankjait érintő törvényt véleményeznie kell. Az EKB 2013. június 7-én kapott felkérést a magyar Nemzetgazdasági Minisztériumtól arra, hogy alkosson véleményt a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényjavaslatról. A hétfőn nyilvánosságra hozott dokumentum magát a fúziót helyesli, a megvalósítás módjában viszont lát kivetnivalót.
Az EKB indoklásában úgy fogalmaz: "a Magyarországéhoz hasonló, viszonylag kis pénzügyi piaccal rendelkező tagállamok esetében erős érvek szólnak a felügyeleti és makroprudenciális feladatoknak egyetlen hatóságnál történő koncentrálása mellett". Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az átalakítás következtében nem sérülhet az MNB meglévő feladatainak független végrehajtása.
Az EKB szerint az MNB megbízása a felügyeleti feladatokkal összeegyeztethető a Központi Bankok Európai Rendszerével (KBER) kapcsolatos feladataival. Azt viszont nehezményezték, hogy a bank a jegybanktörvényt gyakran megváltoztatták, a jelenlegit 2012 január elsejei hatályba lépése óta többször módosították, ami instabillá teszik az MNB működését. A központi banki függetlenség szempontjából a szilárd jogi keret alapvetően szükséges - olvasható a jelentésben.
Az EKB véleménye szerint kérdéseket vet fel, hogy a módosítás értelmében a PSZÁF-nak a folyamatban lévő közigazgatási perekkel kapcsolatos jogai és kötelezettségei az MNB-re hárulnak. Frankfurt szerint annak érdekében, hogy az MNB úgy láthassa el az új felügyeleti feladatait, hogy azok ne gyakoroljanak kedvezőtlen hatást a már létező feladatainak ellátására, megfelelő források szükségesek, biztosítani kell, hogy a PSZÁF kötelezettségei ne háruljanak az MNB-re.
A monetáris finanszírozás tilalmára vonatkozó rendelkezéssel való összeegyeztethetőség megteremtése érdekében az MNB-t mentesíteni kell minden olyan pénzügyi kötelezettség alól, amelyek a PSZÁF korábbi tevékenységeiből vagy jogviszonyaiból erednek.
A jegybanktörvény szerint a megszűnő PSZÁF dolgozói nem lesznek automatikusan az MNB dolgozói, viszont egy módosító indítvány szerint éppen ezt kellene csinálni. Az EKB viszont felhívta a figyelmet, hogy a jegybanknak joga van kiválasztani az alkalmazottait, ezért a módosító indítvány sértené az MNB autonómiáját, ha mindenkit automatikusan átvennének.
Az EKB üdvözli, hogy a törvényjavaslat szerint az MNB-n belül létrehozni tervezett új szerv, a pénzügyi stabilitási tanács üléseinek külső résztvevői nem rendelkeznek szavazati, csak tárgyalási joggal. Helyeslik azt is, hogy a törvényjavaslat megbízza az MNB-t a rendszerszintű kockázatok feltárásához, kezeléséhez kapcsolódó feladatokkal, és támogatják a hatékony makroprudenciális politikai keretrendszerek tagállamokon belüli kialakítását az EKB irányelveivel összhangban.
Az EKB megjegyzi azt is, hogy az MNB új felügyeleti feladatai átvételére nem biztosítanak elég időt, a törvényjavaslat várható szeptember végi elfogadása, és a kitűzött október elsejei hatályba lépése között "rendelkezésre álló idő nem fogja lehetővé tenni az MNB számára, hogy 2013. október 1-től kezdve biztosítsa a teljes pénzügyi piac hatékony felügyeletének folytatólagosságát".
Az MNB új fogyasztóvédelmi feladatai az EKB értelmezése szerint a teljes pénzügyi piac felügyeletével kapcsolatos átfogó felelősségére tekintettel kerültek az MNB-hez. Kiemelik, hogy ez a feladat kiegészítheti az MNB felügyeleti hatásköreit, ezáltal hozzájárulhat a pénzügyi piac megbízhatóságához és a piacba vetett bizalom megőrzéséhez. "Ez a feladatelosztás fokozhatja a nemzeti szabályozói keretrendszer egyértelműségét és hatékonyságát, egyúttal biztosítva a megfelelő fogyasztóvédelmet és az egyenlő versenyfeltételeket" - írták a jelentésben.