Az autóhitelek többségét még kereskedésekben kötik

Vágólapra másolva!
Drága autóhitelek miatt mintegy százezer hazai gépkocsi-tulajdonosnak kellett végleg kiszállnia gépjárművéből 2008 óta. A magas közvetítői jutalékok és a versenyeztetés hiánya miatt továbbra is többszázezer forintos különbségek vannak az ügyfeleknek eladott hasonló hitelkonstrukciók között.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt 5 évben több mint félmillióan vettek fel hitelt autójuk megvásárlásához Magyarországon összesen mintegy 1 014 milliárd Ft értékben; jellemzően nulla, vagy minimális kezdőrészlettel, hosszú futamidőre és alacsony havi törlesztő részlettel.

Az ilyen konstrukciókat választó ügyfelek nem számoltak azzal, hogy az autók gyors és jelentős értékvesztése, illetve devizahitel esetén az árfolyamváltozás miatt a gépkocsi piaci értéke a fennálló tartozás töredékére nyújt csak fedezetet. Ezért – ha a hitelszerződést bármilyen okból felmondja a finanszírozó –, akkor a tulajdonos nemcsak az autóját veszti el, de a hiteltől sem szabadul meg és akár még évekig törleszthet egy már használhatatlan jármű után is – áll az Autóhitel Alkusz közleményében.

„A hazai fogyasztói szokások fényében is megdöbbentő jelenség, hogy a vásárlók többsége kérdés nélkül aláírta-aláírja az elé kerülő finanszírozási szerződést az autókereskedésekben. Míg az ügyfelek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások estében részletesen tájékozódnak a piacon elérhető konstrukciókról, és akár egy-két ezer forintos éves díjkülönbség miatt is átszerződnek, addig az autóhitelek esetében fel sem merül, hogy minimális információgyűjtéssel akár havi 5-20 ezer forintot is megtakaríthatnának” – mondta Orbán Imre vezérigazgató.

A Magyar Lízingszövetség statisztikái szerint 2008 eleje óta mintegy százezer gépjárművet vettek vissza a finanszírozók nemfizetés miatt, amelyeken összesítve 211,5 milliárd forintnyi tartozás állt fenn a visszavétel pillanatában. Az átlagos tartozás mértéke 2008-ban gépjárművenként 1,23 millió forintot tett ki, 2011-ben ez az összeg már elérte a 2,5 milliót. Azóta a helyzet valamelyest javult, de 2013 második negyedévének végén még mindig 2,15 milliós átlagos tartozás volt a visszavett autókon.

Az egyébként is magas kamat és tőketartozások mellett a vevőképviselet hiánya akár 50 százalékkal is megdrágíthatta a hiteleket. A hitelek 85-90 százalékát jelenleg is kereskedésekben értékesítik Magyarországon. Nyugaton viszont az autófinanszírozási szerződések csupán egyharmadát kötik az autókereskedések. Másik harmadát az ügyfél közvetlenül a számlavezető bankjában intézi, a többit pedig az alkuszcégek.

Az alkuszcég cég által készített, 18 budapesti autókereskedésre kiterjedő felmérés szerint a kereskedésekben elérhető, 2 millió forint összegű hitelek havi törlesztőrészlete jellemzően 8-20 ezer forinttal magasabb, mint az alkuszokon keresztül elérhető konstrukcióké. Ez 60 hónap alatt akár milliós pluszkiadást jelenthet a vásárlóknak. A kereskedők többségénél alapszintű tájékoztatás sincs a finanszírozási konstrukcióval kapcsolatban: legtöbbször még a finanszírozó nevét sem árulták el maguktól.