Dolgozói még hisznek a haláltusáját vívó Sólyomban

Vágó József, a Sólyom Airways vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
A Sólyom Airways 83 alkalmazottja pénteken még felvette a munkát, noha a cég már az indulás előtt fizetésképtelenné vált. A  túléléséhez csodára lenne szükség, már pár ember távozása is azonnal bedönthet mindent.
Vágólapra másolva!

A szakadék szélén táncoló Sólyom Airwaysben még hisznek az alkalmazottak, annak ellenére is, hogy a légitársaság egyik tulajdonosának bevallása szerint is pénzhiánnyal küszködik a vállalat. Valószínűleg mást nem nagyon tehetnek a dolgozók. Hévizi Tamás kommunikációs vezető tájékoztatása szerint a 83 dolgozó pénteken még felvette a munkát, annak ellenére, hogy semmilyen ígéretet sem kaptak a fizetésükre. A szeptemberre járó juttatásokat a cég nem fizette ki, a munkatársak gyakorlatilag a saját optimizmusukra hagyatkozva dolgoznak.

A nagy felhajtás közepette tavasszal színre lépett, de az iparágban járatosak szerint már az elején igen kockázatos, vadabb megfogalmazások szerint életképtelen üzleti tervvel nekiinduló cégnél ketyeg az óra, ha záros határidőn belül nem sikerül pénzt szerezni, akkor a légitársaság elszáll, még mielőtt az első jegyeket eladhatta volna. Ha lehet hinni a cégvezetés – időnként csak nehezen kibogozható – szavainak, az üzlet egyelőre azért kapott gellert, mert a Sólyom nem tudta időben megszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) az induláshoz szükséges engedélyeket. A mai napig meg nem nevezett ománi befektetővel májusban aláírt előzetes szerződést is ez akasztotta meg, a pénz ugyanis csak akkor érkezett volna meg, ha az engedélyek is megvannak.

Az ATV Egyenes beszéd című műsorában Vágó József vezérigazgató minden korábbinál komolyabb vádat fogalmazott meg az NKH ellen, amikor a rátolta a felelősség jó részét, azt állítva, hogy a hivatal „eljárási szabályokat vétett” a procedúrában (Hévizi Tamás azonban a megfogalmazás tartalmát nem tudta bővebben kifejteni).

Az NKH érdeklődésünkre azt mondta, nem tud részletekkel szolgálni az eljárással kapcsolatban, de álláspontja szerint minden szabályt betartott. Vágó József egyébként korábban az NKH légügyi vezetője volt, ennek fényében nehezen érthető, hogy pont az engedélyeztetésen csúszott meg a Sólyom.

Sokan vallásosan hisznek a munkaadójukban

Az Origónak a Sólyomhoz közel álló szakmabeliek azt mondták, hogy a légitársasághoz szerződő alkalmazottak szinte vallásosan hisznek a munkaadójuknak, részben azért, mert más választásuk nem nagyon van. A felvett 83 fős állomány durván két részre osztható. Egyik részét a magasan képzett légiipari szakemberek adják, akik jó eséllyel találnak új munkahelyet, másik részét olyan dolgozók teszik ki, akik egy elbocsátás után nehezen helyezkednének el a munkaerőpiacon. A leszerződtetett pilóták között vannak olyanok, akik jó nevű légitársaságoknál mondtak fel, csak azért, hogy hazatérhessenek Budapestre dolgozni.

A hitre mindenkinek nagy szüksége is lesz a következő napokban, a Sólyom ugyanis könnyen végleg összeomolhat. Kérdéses, hogy egy engedéllyel nem rendelkező, és emiatt az első befektetőjét már el is vesztő vállalkozással ki ír alá egy újabb befektetői szerződést. Vágó József előrehaladott tárgyalásokat említett egy meg nem nevezett befektetővel.

Arról az NKH nem tudott új információkat adni, hogy a Sólyom hogyan áll az engedély megszerzésével, de nemrég a beadott dokumentációk alapján még attól is messze volt, hogy az engedélyeztetés 90 napos határideje egyáltalán elindulhasson. Arról sem kaptunk információt, hogy a kulcsfeladatokat ellátó, úgynevezett „postholderek” - például a főpilóta vagy a biztonság főnök - személyét jóváhagyta-e a hatóság, az ő meghallgatásuk az elmúlt hetekben elkezdődött. Ennek a hét-nyolc szakembernek a megtartása életbevágóan fontos a Sólyomnak, ha közülük bárki felmond, szinte biztos, hogy az engedélyeztetés zátonyra fut, és a cég nem indul el.