Az Amazon tudja, mit akar majd venni

Vágólapra másolva!
Korábbi rendelések, böngészések és egy-egy termék fölötti merengés hossza alapján a világ legismertebb internetes kereskedő cége előre tudja, hol, hányan, miből akarnak rendelni. A rendelés előtt már be is csomagolja, és a közelbe szállítja a cuccokat.
Vágólapra másolva!

Előzetes szállítás elnevezéssel új eljárást szabadalmaztatott a Seattle-i központú Amazon.com, amely a jövőben már azt megelőzően elkezdi a csomagok kiszállítását, hogy az ügyfél rákattintott volna a „megveszem” gombra. Amikor pedig a rendelés valóban befut, már csak a közeli raktárból, elosztó központból vagy kamionról kell eljuttatni az árut a vevőhöz – írja a Wall Street Journal (WSJ) blogja.

A világ legismertebb csomagküldő cége a szállítás időigényét próbálja így csökkenteni, és minél szélesebb körben vonzóbbá szeretné tenni az online vásárlást. Ha ugyanis a rendelés és a kiszállítás között túl sokat kell várni, akkor a vevő inkább besétál egy üzletbe, és nem az interneten vásárol.

Az Amazon módszere a következő: a korábbi rendelések és egyéb információk alapján felméri, hogy adott földrajzi területen várhatóan milyen termékekre lesz igény a jövőben. Ehhez azt is pásztázza, hogy ki, milyen termékekre keres rá a neten, miket dobál bele a virtuális bevásárló kosarába, milyen oldalakra tér gyakran vissza és, hogy a számítógép kurzorával meddig időz egy-egy árucikk fölött. A cég ugyanis rengeteg ilyen adathoz jut, amikor a felhasználók a felületén kattintgatnak, és ez óriási helyzeti előny a riválisaival szemben.

Az előzetes szállítást főleg a sűrűn lakott településeken, városrészeken, és bizonyos termékek körében lehet hatékonyan bevetni, például egy sikerkönyvnél, vagy olyan terméknél, amelynek a megjelenését nagy kampány előzi meg, és előre tudható, hogy már a megjelenés napján szét akarják kapkodni. A szállítási címet ilyenkor csak részben, például az irányítószám megadásával tölti ki az Amazon, így már kellően közel juttatja az árut a potenciális vevőhöz, és ugrásra készen várja, hogy azt tényleg megrendeljék.

Ezzel jelentősen lerövidülhet a ma még lassabb, többlépcsős szállítási procedúra. Már az elmúlt években is próbálták gyorsítani, bővítették a raktárbázisok számát, bevezették az éjszakai műszakot, megcélozták a napon belüli kiszállítást, és elkezdtek egy ember nélküli repülő szerkezeten is dolgozni, amivel a kisebb csomagokat közvetlenül a raktárból szállítanák a megrendelőhöz.

Az Amazon új eljárása beleillik más technológiai fejlesztések trendjébe. A kereskedők jóformán előbb tudják, mire van valakinek szüksége, mint maguk a vásárlók. Ilyenek azok az okos hűtőszekrények, amelyek jelzik, ha fogyóban a tej, az okostévék, amelyek előre tudják, hogy a család melyik filmet akarja majd felvenni, vagy a Google szoftvere, amely virtuális asszisztensként kérés nélkül segíti a felhasználót a napi programjai lebonyolításában.

A rendszerbe persze hibák is csúszhatnak, a WSJ szerint ezzel az Amazon is számol. A végül nem megrendelt áruk visszaküldése drága mulatság, ezért a cég inkább azt fontolgatja – ezt írta le az eljárás szabadalmaztatási dokumentumában –, hogy bizonyos idő után diszkonttal szórja ki raktáraiból a felesleget, vagy ajándékként odaadja az ügyfeleknek.