Ragaszkodunk a készpénzhez

Vágólapra másolva!
Egy friss felmérés szerint a magyar lakosság a készpénzt tartja a gyors, egyszerű és biztonságos fizetési eszköznek, a bankkártyák népszerűségét a tranzakciós illeték bevezetése, illetve a részben ingyenessé tett ATM-használat is visszavetette.
Vágólapra másolva!

Az NRC piackutató a legalább hetente internetező magyar felnőttek körében végzett reprezentatív felmérést, amely szerint a havi kiadásaink 62 százalékát még mindig készpénzzel rendezzük, csak közel negyedét fizetjük bankkártyával, és csak 12 százalékát átutalással. Bár a lakosság közel fele tartja elképzelhetőnek, hogy rövid időn belül természetessé válik a készpénz nélküli vásárlás, 22 százalékuk még sosem próbálta ki a kártyás fizetést. A megkérdezettek fele intézett már pénzügyi tranzakciót az interneten keresztül, de többségük túl lassúnak és bonyolultnak tartja.

A tavaly bevezetett tranzakciós illeték és az alacsony betéti kamatok miatt sokan úgy vélik, nem éri meg bankban tartani a pénzt. Az intézkedésről szinte mindenki hallott, a netezők nyolctizede érzékelt is költségnövekedést, de ennek fényében is csak közel felük változtatott a pénzhasználati szokásain. A lakossági köztudatba leginkább a készpénzfelvétel utáni díjak megváltozása ment át, így érthető, hogy a legtöbben, a megkérdezettek 48 százaléka eddig a készpénzfelvételt igyekezett visszaszorítani. Az átutalások rendszerességén és összetételén, illetve a bankkártyák használatán jóval kevesebben (28–34 százalék) változtattak. Az év elején megnyíló, 150 ezer forintos határig havi két ingyenes készpénzfelvételt biztosító lehetőséggel 64 százalék élt, ám ez azoknál is megnövelheti a készpénzhasználatot, akik már az elektronikus pénzkezelés felé hajlottak.

Az érintés nélküli funkcióval ellátott bankkártyák száma tavaly hazánkban is átlépte az egymilliós határt, ennek ellenére háromból ketten ma is úgy érzik, a leggyorsabban akkor szabadulnak a kasszától, ha bankjegyekkel fizetnek.

A modern, érintés nélküli fizetésre alkalmas eszközök használata kifejezetten alacsony, a felmérés válaszadói közül csupán 18 százalék élt ezzel az eszközzel legalább egyszer. A terjedésük útjában nemcsak a megszokás, hanem a tájékozottság hiánya is áll. Bár tavaly már minden negyedik POS terminál alkalmas volt érintés nélküli fizetésre, ennek legfőbb előnyeit – fizetéskor a kártya nem kerül ki a tulajdonos kezéből, illetve megadott összeghatár alatti vásárláskor nem kell PIN kódot beütni – még azok fele sem ismeri, aki hallott a lehetőségről.