A buszosok meg sem lepődnének az útdíjon

autóbusz
Budapest, 2013. október 29. Városnéző külföldi turistákat hozott egy autóbusz a Hunyadi János utcába, a Halászbástyához vezető lépcsősorhoz. MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba *************************** Kedves Felhasználó! Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítője vállalja a felelősséget.
Vágólapra másolva!
Jövőre a tehergépjárművek mellett a buszokra is kiterjeszthetik az e-útdíjat, mondta a napokban a nemzetgazdasági miniszter. A buszosok már számítottak rá, hogy őket is utoléri a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszer. A csütörtöki kabinetülésen téma volt az e-útdíj, de döntés egyelőre nem született róla.
Vágólapra másolva!

Nem érne meglepetésként, ha a buszokra is e-útdíjat kellene fizetni, mondta az Origónak Áipli László személyszállítással foglalkozó vállalkozó. A flottájában 28 busz van, bel- és külföldre is szállítanak utasokat. A 2015-ös árajánlataikat már úgy küldik ki, hogy beleírják, költségeik magasabbak lehetnek, ha bevezetik a használatarányos útdíjat. A jegyáraikban 300 forintos kilométerdíjjal kalkulálnak, ha a buszokra is lesz e-útdíj, akkor kilométerenként 380–420 forinttal kell számolniuk. Öt éve nem emelte árait, mivel az utasai nem tudják megfizetni a megemelt árakat, mondta a vállalkozó. Azt még nem tudja, miként gazdálkodja majd ki az e-útdíjat, ha bevezetik.

A Szabolcs Volán meglepődött

A Szabolcs Volán az Origótól hallott először arról, hogy az autóbuszokra is ki akarják terjeszteni az e-útdíjat. Huba Péter személyforgalmi igazgató azt mondta: nem tudják, hogy a javaslat milyen buszokat érint, menetrend szerinti járatokat vagy különjáratokat. A jegyárak esetleges emeléséről azt mondta: a viteldíjat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium határozza meg, ezért nekik ebbe nem sok beleszólásuk van.

A buszosok már számítottak az e-útdíjra Forrás: MTI/Jászai Csaba

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Az Este című műsorban azt mondta, hogy az Állami Számvevőszék 40 milliárd forintot hiányol az e-útdíjból várt bevételekből. A nemzetgazdasági miniszter szerint a csütörtöki kormányülésen felvetik az e-útdíj bevezetését a buszokra is.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztálya megerősítette az Origónak, hogy a csütörtöki kormányülésen szóba került az autóbuszok e-útdíja, de kormánydöntés még nem született róla. A kormányszóvivői irodában azt mondták, csak arról adnak tájékoztatást a sajtónak, amiről már döntött a kormány.

Osztálykirándulások maradhatnak el

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, amikor meglátta a jövő évi büdzsétervezetet, azonnal levelet írt a kormánynak az e-útdíjról, de egyelőre egyeztetés nem történt. Pedig stratégiai megállapodásuk van a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal. Karmos Gábor, az egyesület főtitkára szerint a megállapodásban a minisztérium vállalta, hogy a jogszabályok megalkotása előtt egyeztetnek az érdekképviseletekkel. Karmos Gábor elmondta: a jövő évi költségvetésben 26 százalékkal több bevételt terveztek be a használatarányos útdíjakból. A főtitkár elhibázott lépésnek tartja, ha kiterjesztik a használatarányos útdíjat a buszokra is. Karmos Gábor szerint a buszok nagy többsége a közösségi közlekedésben szállítja az utasokat. Ha a buszokra is kiróják az e-útdíjat, akkor a társaságoknak árat kell emelniük.

Jelentősen drágulhatnak a buszos kirándulások Forrás: MTI/Jászai Csaba

A buszosok már nem tudják lenyelni a pluszköltségeket, ezért osztálykirándulások maradhatnak el, vagy a nyugdíjasok nem tudják majd kifizetni a drágább kirándulásokat – tette hozzá. A főtitkár példaként említette, hogy ma egy nyíregyházi diákcsoportot 150 ezer forintért hoz Budapestre egy busz. Ha lesz e-útdíj a buszokra is, ez az összeg 30 százalékkal lesz magasabb, vagyis a diákokat 195 ezer forintért hozza a fővárosba a busz. Ez személyenként nagyjából 900 forinttal növelné meg a kirándulás árát.

Áthárítják a megrendelőkre

Karmos Gábor szerint a döntés ellentétes a kormány eddigi közlekedéspolitikai elképzeléseivel, amely szerint csökkenteni kell a másodrendű utak forgalmát, és csökkenteni a környezetszennyezést. A buszosok valószínűleg nem fogják az autópályák helyett az alacsonyabb rendű utakat választani, mert ez menetidő-növekedéssel járna, amit az utasok nehezen tolerálnának. A buszok elektronikus útdíja Karmos Gábor szerint a kormány hirtelen kipattant ötlete lehet.

A teherautók már fizetnek

2013. július 1-jétől kötelező Magyarországon az e-útdíj fizetése a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárműveknél. E-útdíjat a magyar úthálózat 6513 kilométer hosszú szakaszán kell fizetni. Tehergépjárműveknek kilométerenként 17 és 85 forint közötti összeget. Az e-útdíj függ a használt út típusától, a jármű kategóriájától és a környezetvédelmi besorolástól is. Jelenleg összesen 130 ezer regisztrált jármű szerepel az elektronikus útdíjfizetési rendszer adatbázisában, és közülük 70 ezer jármű fedélzeti egység segítségével, bevallási közreműködőn keresztül vallja be úthasználatát.

A teherautók 2013 óta fizetnek Forrás: Origo

Karmos Gábor a teherautókat érintő e-útdíj bevezetéséről azt mondta: a nemzetközi szállítást végző fuvarozók kiadásai átlagosan 5–10, míg a belföldi fuvarozóké akár 20–30 százalékkal is emelkedtek. A fuvarozócégek szinte teljesen áthárították a többletköltségeket a megrendelőikre. A teherfuvarozóknak a buszosokkal szemben az útdíj bevezetése előtt egy évvel voltak információik. Problémaként említette, hogy a buszosok 2015-re már előre szerződnek az utazási irodákkal is. Áraikba most még nem építik be az útdíjat, viszont ha januártól mégis bevezetik, akkor több buszos vállalkozás is csődbe mehet.

Bővíteni a fizetős szakaszokat

Ha végül mégsem vonják be a buszokat az e-útdíj-rendszerbe, akkor a 2015-ös büdzsében a bevételnövekedést két módon lehet előteremteni. Az egyik, ha megemelik az útdíjakat, a másik, ha tovább bővítik a fizetős útszakaszokat. 2015-ben a kormány 8,5 milliárd forintot biztosít az elektronikus közúti áruforgalom-ellenőrző rendszer bevezetésére – erről már kormányhatározat is született. Így az ellenőrzéssel is pluszdíjakat lehet beszedni.