Magyarországra is megérkezett a Fekete Péntek

black friday
Köln, 2006. december 16. Hatalmas tömeg hömpölyög a kölni bevásárlóutcán, a Hohe strassén 2006. december 16-án. (MTI/EPA/ROLF VENNENBERND)
Vágólapra másolva!
A Valentin-nap és a halloween után újabb amerikai ihletésű, kifejezetten vásárláscentrikus időpontot jegyezhetünk naptárunkba. A kereskedelem szülötte, a fekete péntek lassan hódit, de már érezni a hatását. 
Vágólapra másolva!

A fekete péntek a hálaadás ünnepét követő pénteki nap az Egyesült Államokban, egyben a karácsonyi vásárlási szezon kezdete. Nem számít hivatalos ünnepnek, de az amerikaiak mára tömegesen vesznek ki szabadságot erre a napra.

Éjfélig be sem zárnak

A fekete péntekre ugyanis a kereskedők különleges leárazásokkal készülnek. Sokuk már igen korán (reggel 5-kor, sőt a Walmart már 0 órakor) kinyit és éjfélig be sem zárnak. A világ többi része eleinte a sokszor tettlegességig fajuló vásárlási rohamokról szóló híradásokon keresztül ismerte meg ezt a napot, de mára egyre több helyen vetette meg a lábát.

Százezreket tapsolunk el percek alatt Forrás: MTI/EPA/Larry W. Smith

Magyarországra is megérkezett

Többek között Magyarországon is. Egyes hazai kereskedők olyannyira fantáziát láttak a dologban, hogy már a hivatalos dátum, november 28-a előtt egy héttel megtartották a fekete pénteket. Az Extreme Digital több mint 300 terméket tett akcióssá aznap, némelyiket 70 százalékos kedvezménnyel, ráadásul a szállítást is ingyenessé tette.

Harmincszoros forgalom

A társaságnak annyira bejött a húzás, hogy az érdeklődés súlya alatt már korán reggel összeroppant a honlapjuk. Az online áruház az Origóval azt közölte, szervereiket előzetesen felkészítették a szokásos terhelés 5-szörösére, ám a forgalom több mint 30-szorosa volt az átlagosnak, amit a cég közleménye szerint egyértelmű sikerként könyvelnek el. Igaz azonban az is, hogy a szolgáltatás megakadásával sok vásárlót megharagított a cég, és Facebook oldalát valósággal ellepték a vitriolos megjegyzések.

Harmincszorosára ugrik a forgalom Forrás: MTI/EPA/Tannen Maury

Intenzív akciók

Intenzíven akciózott a Media Markt is, ahogy számos egyéb webáruház. A Media Markt a versenytársakat megkerülve októberben benyújtott egy kérvényt, hogy a "fekete péntek" szóösszetételt védjegyként bejegyeztessék. A kérvényt a hivatal még nem bírálta el.

Vannak, akik kivártak

Az eMag viszont kivárt, ők az eredeti időpontban tartották meg a fekete pénteket. Az akció első két órájában több mint 60 ezer látogató érkezett az oldalra, akik mintegy 65 ezer terméket vásároltak, körülbelül 800 millió forint összértékben. A kora délelőtt legnépszerűbb termékei a mobiltelefonok és a táblagépek voltak, ezekből 6000 darab kelt el. Baba és gyermekfejlesztési cikkekből 4500, a háztartási képekből pedig 4000 darabot sikerült eladni - áll a cég közleményében.

A fekete pénteket kiaknázó webáruházak összesítésére még egy összefoglaló honlapot is találni.